2022-05-24, 11:58
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Kissinger är hundra år gammal. Visst låt honom hållas, men för guds skull... använda en hundraåring som nån slags trusted advisor.
Varför inte? Om han är klar i knoppen, vilket han verkar vara, så är det bara att lyssna på vad han säger. Om du sen inte gillar vad du hör är det din sak.
Citera
2022-05-24, 12:03
Medlem
Mary99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

Hans poäng här är väl främst att det inte gynnar världen om Ukraina kör hela sin stat i källaren med det här kriget, medan jag menar att man måste se till alternativet: Ett fortsatt utfattigt och sönderbombat Ukraina, lydstat till Ryssland, där folket lider nöd och framstår som hot för alla kringliggande länder. Med Putins drömscenario får Ukraina en mycket osmickrande roll som Östeuropas kloak, något som Västeuropa definitivt inte är gynnade av i längden.
Och hur har du tänkt att Ukraina ska kunna undvika att bli ett u-land framöver?
Katastrofen är redan ett faktum även om det blir fred imorgon.
Många inlägg här handlar enbart om Ryssland och att ryssarna ska krossas som nation. Var tog Ukraina vägen och intresset för vad som blir resultatet för folket där?
Citera
2022-05-24, 12:05
Medlem
stilichos avatar
Jag tolkar Kissinger som att han säger att man inte kan tränga in Ryssland i ett hörn. Inte bara för att det kan börja flyga kärnvapen då utan också för att det kan leda till ett kallt krig (ett sådant som Kissinger har ganska stora erfarenheter av) som kan innebära en hård uppdelning av Europa för årtionden framöver. Då är det gynnsamt att ge Ryssland någon liten godbit så att de kan dra sig ur debaclet de hamnat i med någon sorts heder i behåll.

Nämnas ska väl också att Kissinger tidigare har sagt att invasionen av Ukraina var ett stort misstag av Ryssland (men vem har inte sagt det vid det här laget?). Så man kan knappast anklaga honom för att vara någon stor Putin-anhängare.

Personligen tycker jag att Kissinger överdriver riskerna med ett kallt krig ganska grovt. Det är möjligt eller till och med troligt att vi hamnar i ett sådant scenario, men jag ser inte riktigt allvaret i det. Situationen var annorlunda när Ryssland/Sovjet kontrollerade halva Europas befolkning och var en ekonomisk och politisk stormakt i sin egen rätt. Dagens Ryssland är väl inte mer än en åttondel av Europas befolkning och Ryssland är på det stora hela taget obetydligt. Vill de isolera sig så må det vara hänt.
Citera
2022-05-24, 12:07
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Varför skulle de göra det?
Kan du utveckla din tankegång?

Ryssland har ju varnat Ukraina för detta i drygt tio år.
Skall ett fredsavtal fungera, så krävs det ett ömsesidigt intresse av att hålla freden.

Ryssland har undertecknat avtal efter avtal, bara för att sedan bryta dem när det passade.
Tänk bara på Budapestuppgörelsen där Ryssland tillsammans med andra stormakter, garanterade Ukrainas territoriella integritet eller politiska självständighet.

Ser man tillbaka så har Ryssland i princip brutit mot varenda punkt i avtalet.
Citera
2022-05-24, 12:09
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Väldigt moget resonerat..

Hur ska det annars lösas? Allt annat blir ju att belöna aggression. Det man belönar får man mer av givet tid.
Citera
2022-05-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Personligen tycker jag att Kissinger överdriver riskerna med ett kallt krig ganska grovt. Det är möjligt eller till och med troligt att vi hamnar i ett sådant scenario, men jag ser inte riktigt allvaret i det. Situationen var annorlunda när Ryssland/Sovjet kontrollerade halva Europas befolkning och var en ekonomisk och politisk stormakt i sin egen rätt. Dagens Ryssland är väl inte mer än en åttondel av Europas befolkning och Ryssland är på det stora hela taget obetydligt. Vill de isolera sig så må det vara hänt.
Och om Ryssland inte isolerar sig utan går mer ihop med Kina? Fortfarande lika harmlöst?
Citera
2022-05-24, 12:14
Medlem
wwrs avatar
Ta bara hänsyn till vad folket i områdena själva vill. T.o.m. i de ukrainska valen 2018 (eller 19?) vann separatisterna i Donbas.

Nu krigar stormakterna om streck de tidigare medvetet dragit fel i sina kartor och alla vi andra skräms in under deras kontroll.
Citera
2022-05-24, 12:16
Medlem
Kennethkvartings avatar
De som pratar om diplomati tycks gärna glömma att man behöver något att förhandla med när man bedriver diplomati.

Jag vill mycket gärna att det ska bli fred nu på en gång, att allt våld ska upphöra på studs.

Tyvärr tycks det som att ukrainarna måste visa ryssarna med våld att de vill få vara i fred.

Man kan tycka, tro och anse att det är judiska oligarker, globalistiska rymdödlor eller vad fan som helst som styr Ukraina och att Putin vill försöka bryta dessas makt till hela världens fromma, huruvida det förhåller sig så undandrar sig min kunskap, jag lägger heller ingen värdering i vem som har rätt.

Faktum kvarstår: Ukraina måste tillfoga Ryssland skada innan de kan sätta sig vid förhandlingsbordet, annars blir det exakt som ryssarna vill ha det.
Citera
2022-05-24, 12:18
Medlem
wwrs avatar
Det blir ändå som USA och Ryssland bestämt på förhand, innan Ryssland ö.h.t. skulle våga rulla in en enda tank i Ukraina.
Senast redigerad av wwr 2022-05-24 kl. 12:21.
Citera
2022-05-24, 12:26
Medlem
Konflikten är en bluff. Den är skapad tillsammans med coronahysterin för att få till en samhällsförändring i världen av typen "Great reset". Om Ukraina börjar vinna för mycket så kommer västvärlden komma på att de inte länge kan skicka vapen eller pengar till dem. Om Ryssland ser ut att förlora så kommer väst köpa mer olja och gas av dem och lätta på sanktionerna så att Ryssland blir starkare och konflikten fortsätter.
Citera
2022-05-24, 12:26
Medlem
HipToBeSquares avatar
Globalister är kända för att sparka in öppna dörrar samtidigt som aktivt stödjer precis dem motsatta och mest destruktiva agendan. Knepet är välkänt.

Hur som helst gör väst ett stort misstag med Ukraina och skulle gjort vad kunnat för att få slut på kriget istället för att göda det. Problemet nu är att väst har kastat in massvist med resurser till Ukraina samtidigt som Kina gör sig redo för att invadera Taiwan. Försvara Taiwan är en verklig konflikt som är värd att kasta in resurser i (vem vill att Kina plötsligt får monopol på i stort sett all IC tillverkning i hela världen?), men om alla resurser gick åt till Ukraina så blir det lätt för Kina.
Citera
2022-05-24, 12:28
Medlem
TheGretaResets avatar
Kissinger, Påven, alla som över huvud taget läst en rysk roman är nu mer rysstroll.

Den enda rätta vägen är att reagera känslomässigt på den förljugna bilden som SVT spottar ur sig (som de bara kopierat av CNN).

Jag har samlat in pengar till Ukraina men vet att östra Ukraina är ryskt, har alltid varit ryskt (man har bla.a. sin flottbas på krim sedan 200 år).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback