Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Genom stöd från väst och återbetalningskrav riktade mot Ryssland, exempelvis för att lätta på sanktioner. Precis som man gjort vid andra konflikter i modern tid.
Om Ryssland vinner och stora delar av, eller hela Ukraina blir en utfattig lydstat till Ryssland, med marionettregim och kraftiga inskränkningar av mänskliga rättigheter, så kan jag garantera dig att de inte blir mer välmående på sikt än i scenariot ovan.
Ryssland kommer inte att "vinna" utan en fredsuppgörelse. Det ligger i paketet. De kommer absolut att behålla Krim och kräva självständighet för Donetsk och Luhansk.
Men jag har svårt att se hur Ukraina ska kunna ta sig upp ur den förödelse de sitter i nu. Redan nu har de kraftiga inskränkningar av mänskliga rättigheter och det kan nog permanentas. Med tanke på det enorma inflödet av pengar till landet så kommer korruptionen även att öka exponentiellt.
Hur pass mycket Ryssland kommer att hjälpa till är oklart. Det är också oklart hur mycket som EU och US kommer att hjälpa. Jag gissar på att så fort det blir vapenvila och fredsförhandlingar så kommer Ukraina att glömmas bort. Det räcker att se vad som hände Afghanistan nyligen.