2022-05-24, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
En 1a i Vasastan på 40 m2 kommer kosta ca 2.5 miljoner om Ingves höjer styrräntan till 2% och rörliga räntan blir ca 3.67%.

Då blir räntekostnaden 4 537 kr / mån och avgift ca 2000 kr/mån. Sen tillkommer 2% amortering med 4166 kr/mån. Totalt 10 666 kr/mån.

En minskning med priserna på 40% samt trots det en högre kostnad än senaste året när räntan varit 1.4%.
Det finns ingen högre betalningsvilja än 6500 kr/mån+4166 kr/mån amortering för en 1a i Vasastan.

Köpeskilling ser då hyffsat ok/normal ut för mig, men jag skulle nästan tveka då 6500 kr för 40 m2 kan man få en billigare hyresrätt för i samma område. Har en hyra på 6400 kr/mån för en kommunal 3a på 67 m2 i Aspudden nu liksom, så 6500 netto+ fet amortering för en 1a i Vasastan är ganska dyrt i jämförelse.

Jag tror priserna kan t om gå ner ännu lägre än 2.5 miljoner för vasastan 1an. Börjar ränteavdraget skruvas ner och även arbetslöshet/psykologi är det en halvering av priserna vid 3.67% ränta, ner mot 55000-60 000 m2 och 2012 års prisnivå. Då var reporäntan 1.5%, fanns inget amorteringskrav och man behövde bara lägga 5% kontantinsats.
Var nära köpa ett renoveringsobjekt då, en sekelskift 3a på 82 m2 för 2.5 miljoner. Lagom pris, mer än så är lgh i vasastan inte värda. 2.5 miljoner är sjukt mycket pengar, tar 14 år att spara ihop det på en medelklasslön ifall man sparar halva lönen varje månad och lever som liksom-fb.
Folk har blivit fartblinda av de vansinniga bopriserna hur mycket pengar egentligen är värda i relation till lönerna. Det kommer nog folk bli varse om nu snart.

Typiska köparen för en 1a i vasastan idag har en disponibel inkomst på ~23k (bruttolön 29-30k) och är villig att lägga upp till 50% av disponibelinkomsten på boendekostnader, dvs ~11500, givet att det inkluderar 3% amortering och en lägenhet som aldrig kan gå ner i pris.

Det låter som en galen nedgång, men om 3-4% ränta visar sig bli långvarigt kan det nog vara en ganska bra gissning. Speciellt med tanke andra faktorer som ökade övriga kostnader med inflation och risk för lågkonjuktur.
2022-05-24, 08:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Typiska köparen för en 1a i vasastan idag har en disponibel inkomst på ~23k (bruttolön 29-30k) och är villig att lägga upp till 50% av disponibelinkomsten på boendekostnader, dvs ~11500, givet att det inkluderar 3% amortering och en lägenhet som aldrig kan gå ner i pris.

Det låter som en galen nedgång, men om 3-4% ränta visar sig bli långvarigt kan det nog vara en ganska bra gissning. Speciellt med tanke andra faktorer som ökade övriga kostnader med inflation och risk för lågkonjuktur.

Nu är du totalt ute och önskedrömmer som andra i tråden..INGEN som själv köper en etta i Vasastan tjänar 30k I månaden..Om de inte betalar cash. En inkomst på 30k ger MAX lånelöfte på 1.5 msek. En etta i Vasastan ligger mellan 3-3.5 msek om den är max 25 kvm. Även om du har 1 msek att slänga in krävs minst en lön runt 40k. Att sen den "typiske köparen" skulle ligga exakt vid denna gräns är totalt osannolikt.
Senast redigerad av flanders 2022-05-24 kl. 08:40.
2022-05-24, 09:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu är du totalt ute och önskedrömmer som andra i tråden..INGEN som själv köper en etta i Vasastan tjänar 30k I månaden..Om de inte betalar cash. En inkomst på 30k ger MAX lånelöfte på 1.5 msek. En etta i Vasastan ligger mellan 3-3.5 msek om den är max 25 kvm. Även om du har 1 msek att slänga in krävs minst en lön runt 40k. Att sen den "typiske köparen" skulle ligga exakt vid denna gräns är totalt osannolikt.

Det som missas angående Stockholms innerstad är att majoriteten inte går in med 85% belåning precis…

Annars hade 4% ränta betingat de prisfall som målas upp.
2022-05-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det som missas angående Stockholms innerstad är att majoriteten inte går in med 85% belåning precis…

Vet du om det finns någon statistik på belåningsgrad i innerstan?

Allt jag kan hitta är att skuldkvoten är högst i Stockholm.
https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2022/
Men det är inte riktigt samma sak
* Du kan ha hög skuldkvot och låg belåningsgrad
* Det gäller hela Stockholm inte bara innerstan.
2022-05-24, 09:28
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Fantastiskt! Bland SBAB:s utfrågade tror fortfarande en majoritet på stigande priser. Inte stillastående, stigande https://omni.se/sbab-kraftigt-fall-i-boprisforvantningarna/a/jaye7e

Citat:
På ett års sikt tror 36 procent av bostadsägarna att priset på den egna bostaden kommer öka, vilket kan jämföras med 58 procent i februari. 23 procent spår samtidigt prisfall, upp från 6 procent i föregående mätning.

De som tror på prisuppgångar anger främst ett ”högt efterfrågetryck” som skäl till sin optimism.
2022-05-24, 09:47
Medlem
En intressant detalj jag har noterat.
Varit på 2 villavisningar i helgen där båda saknat besiktningsprotokoll. Kommer nästa vecka
För besiktningsmännen hade inga tider. Många som kommit på i sista stund att man vill sälja villan?
2022-05-24, 09:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Om vi utgår från flanders siffror så lånar någon 1.5 MSEK och langar in 2.0 MSEK från sin portfölj. Summa 3.5 MSEK.

Blir det en nedgång på börsen så kanske näste köpare bara kan lägga in 1.8 MSEK. Och då faller ju priset till 3.3 MSEK. En nedgång på 6% då.

Och det är väl det som är den här kraschen.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-05-24 kl. 10:37.
2022-05-24, 10:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Det är föräldrar som går in som höjer sin egen belåning eller stoppar in sparpengar.
Gör det situationen stabilare?
2022-05-24, 10:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Fantastiskt! Bland SBAB:s utfrågade tror fortfarande en majoritet på stigande priser. Inte stillastående, stigande https://omni.se/sbab-kraftigt-fall-i-boprisforvantningarna/a/jaye7e
Folk generellt är oinsatta och tror att bostäder bara kan gå upp i pris. Att sedan företag likt SBAB har ett intresse av att sprida en positiv bild hör också till saken.
Jag har en bekant som dessutom är utbildad civilekonom, han var lyckligt omedveten om hur bankerna finansierade bundna räntor. Dennes stora intresse har varit att omvärdera villan löpande för att få upp värdet och slippa amortera.
Med stigande räntor så kom insikten att amortering inte var så tokigt trots allt.

Att det finns folk som fortfarande tror på stigande priser är en del av orsaken till att de stora sättningarna ligger framför oss.
Ett par räntehöjningar till sedan stigande elpriser i höst/vinter och stigande matpriser så lär betalningsvilja vara i dalande för många sämre objekt.
2022-05-24, 10:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Många 90-talister, barn till medelklass, får lägenheter av sina curlande medelklassföräldrar. Har flera exempel på det på mitt jobb, i min släkt och min chefs barn, där föräldrarna köpt 1or 2or i innerstan för bovinsterna på villor eller så skänker de kontantinsats och är medlåntagare med 85% belåning. En snubbe på runt 22 bast fick en 2a BR vasastan som första lägenhet när han hade ett vikariat med 23 brutto. Hans föräldrar bodde i en villa i Nacka.
Deras barn ska ju inte bo i förorten med muhammedianerna minsann! Sen är dessa medelklass avskum alltid 100% pk sen för inte karriären ska ta stryk.
Om du tror majoriteten köper sin bostad själv för lön vid dessa bopriser är du ju ute och cyklar. Det är medelklass/övre medelklass som hjälper varandra(kontakter/arv) och sina barn medans mer än halva befolkningen får stå utanför och titta på som outsiders vid dessa boprisnivåer. Vidrigt, som på 1700-1800-talet där en del av befolkningen hade tillgång till de fina grejerna och andra aldrig kunde nå dit vad dom än gjorde.
Senast redigerad av slemhog 2022-05-24 kl. 10:47.
2022-05-24, 12:26
Avstängd
Citat:
Många 90-talister, barn till medelklass, får lägenheter av sina curlande medelklassföräldrar. Har flera exempel på det på mitt jobb, i min släkt och min chefs barn, där föräldrarna köpt 1or 2or i innerstan för bovinsterna på villor eller så skänker de kontantinsats och är medlåntagare med 85% belåning. En snubbe på runt 22 bast fick en 2a BR vasastan som första lägenhet när han hade ett vikariat med 23 brutto. Hans föräldrar bodde i en villa i Nacka.
Deras barn ska ju inte bo i förorten med muhammedianerna minsann! Sen är dessa medelklass avskum alltid 100% pk sen för inte karriären ska ta stryk.
Om du tror majoriteten köper sin bostad själv för lön vid dessa bopriser är du ju ute och cyklar. Det är medelklass/övre medelklass som hjälper varandra(kontakter/arv) och sina barn medans mer än halva befolkningen får stå utanför och titta på som outsiders vid dessa boprisnivåer. Vidrigt, som på 1700-1800-talet där en del av befolkningen hade tillgång till de fina grejerna och andra aldrig kunde nå dit vad dom än gjorde.

Det är vidrigt men det är så loserssvenssons får känna sig speciella, de har ju inget annat att leva för än att skryta om sin bostad.

Det är precis som du säger, och som jag sagt i flera år, svenska löner stödjer inte dessa värderingar vilket är varför allt faller nu.
2022-05-24, 12:41
Avslutad
Citat:

Du är lika mkt ute och cyklar som vanligt. Inte läge att fokusera på ditt kommunala jobb som skräpplockare?

Banken tillåter INTE en belåningsgrad på 85% om den boende (dvs inte föräldrarna) inte har en lön som matchar deras krav. Föräldrarna har gått in med stora summor cash om barnen inte har höga löner och den boende har inga 3% amortering utan kanske ränta att betala på 1 eller max 2 msek. Dvs MAX lite över 5000 sek I månaden efter ränteavdrag istället för kanske 1500 vid 4% ränta istället för 1.2%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in