Citat:
Ursprungligen postat av
runx
Videon är ett praktexempel på när polisen överskrider sina befogenheter att identifiera personer på stan. Jag menar dock att polisen kan påstå sig ha skäl till misstanke om brott för att hävda laga grund för omhändertagande i syfte att identifiera en person (14 § PolisL) trots att misstanke egentligen saknas. Därför menar jag att det är bättre att vägra om det inte innebär ett lagbrott i sig. Ett omhändertagande innebär att polisen är bunden till sina ord. Omhändertagande vid vägran att identifiera sig är individens garant att det sker inom lagens gränser. Därefter kan man anmäla polisen för tjänstefel.
16 § 3 st. PolisL
Precis, har man tiden så låter man sig omhändertagas för att sedan göra ett fall av det. Tilläggas bör att polisen får misstänka vem som helst för vad som helst. Det är ju till slut rätten som avgör om misstanken var korrekt eller inte.
Det är när polisen ändrar sin ståndpunkt som korthuset faller samman, som att killen i den videon inte är misstänkt för något brott, men ändå är misstänkt för ett brott. Killen är inte frihetsberövad, men får ändå inte gå därifrån. Killen är kall och fryser och poliskvinnan får det plötsligt till att killen är drogpåverkad, men fortfarande inte misstänkt för något brott och fortfarande inte frihetsberövas, fastän han inte får gå därifrån.
Hade poliskvinnan varit smart hade man dragit till med att man misstänkte att personen faktiskt var en utlänning, norsk, dansk, ålänning och vill kontrollera killens ID genom utlänningslagen. Men istället blev det kaos i polisens egna förklaringar varför de vill hålla kvar killen.
Beroende på var polispatrullen gjorde sitt trafikstopp och sedan träffade killen kunde poliskvinnan även få stöd genom skyddslagen då det troligen fanns ett skyddsobjekt i närheten.
Finns många motiveringar man kan använda, men man väljer istället att ändra sin ståndpunkt och leta fel.
Som jag skrev finns det egentligen bara tre situationer där du egentligen måste identifiera dig pass/gränskontroll, skyddsobjekt och skyldigheter i utlänningslagen. Alla andra skyldigheter ligger i om du måste visa upp din legitimering såsom förare av ett fordon, utövande av ett yrke, utövande av myndighet osv.