2022-04-12, 17:01
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Hur trög är du på en skala?
Ett företag som inte använder Klarna har en stor fördel enligt mig. Hur och när jag betalar detta företag är en helt annan pilsner. Det viktiga för mig är att de inte alls har några affärer med Klarna som är ett pajasföretag.
Det är väl inget som helst problem att undvika Klarna om du nu promt så vill. Nästan alla ställen har ju att du kan betala vi kort, via Google Pay / Apple Pay, Många ställen går också att betala via Swish, men om du t ex gör ett nätköp med just Swish så kan det gå via Klarna, det får du ju bara ha koll på i det läget.

Sen om du nu har som krav att företaget du handlar av inte alls har något samröre med Klarna så blir det ju snävare då just många erbjuder det som betallösning även om de erbjuder andra lösningar. Alternativet för dig borde väl i första hand vara att välja att handla från utlandet.
Citera
2022-04-13, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är väl inget som helst problem att undvika Klarna om du nu promt så vill. Nästan alla ställen har ju att du kan betala vi kort, via Google Pay / Apple Pay, Många ställen går också att betala via Swish, men om du t ex gör ett nätköp med just Swish så kan det gå via Klarna, det får du ju bara ha koll på i det läget.

Sen om du nu har som krav att företaget du handlar av inte alls har något samröre med Klarna så blir det ju snävare då just många erbjuder det som betallösning även om de erbjuder andra lösningar. Alternativet för dig borde väl i första hand vara att välja att handla från utlandet.
Ska jag åka utomlands för att besiktiga bilen?
Jag hittade en besiktningsfirma som inte lät kortköpet gå genom Klarna. Frågan kvarstår. Ska det vara så här? Är det lagligt att en svensk kontrollmyndighet hänvisar till ett monopol?
Citera
2022-04-17, 16:29
Medlem
Fler än jag som har fått betalningspåminnelser från Klarna, trots att fakturorna är betalda innan förfallodatum? Jag tyckte tidigare att Klarna var smidigt, men när jag får felaktiga betalningspåminnelser så stjäl det av min tid, eftersom jag måste logga in till min bank för att kontrollera. Så det får nog räcka med Klarna nu, det är inte längre smidigt. Dessutom oförskämd kundtjänst när jag påpekade saken.
Citera
2022-05-23, 16:57
Medlem
flukkes avatar
700 anställda får gå från klarna som skär 10% av personalstyrkan.

https://www.di.se/digital/sparpaket-pa-klarna-sparkar-10-procent-av-alla-anstallda/
Citera
2022-05-23, 19:47
Medlem
Är alla dessa jobb man söker folk till på riktigt eller bara för att det ska se bra ut? Hundratals lediga jobb på Klarna.

https://jobs.lever.co/klarna
Citera
2022-05-23, 21:08
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carol043
Är alla dessa jobb man söker folk till på riktigt eller bara för att det ska se bra ut? Hundratals lediga jobb på Klarna.

https://jobs.lever.co/klarna

Inte en nyhet att duktiga analytiker och it människor är en bristvara. Alla jobb är inte lika, vissa tjänster är i större behov än andra.
Citera
2022-05-23, 22:08
Avslutad
Det här ser mycket illa ut. 10 % väck på ett bräde. Vad döljer sig egentligen bakom detta?

Ge det en vecka eller två så får vi se mycket värre åtgärder
Citera
2022-05-23, 23:00
Medlem
Evronianers avatar
Klarnas affärside verkar vara att köpa fakturor till ett för högt pris (och därmed för hög risk). Det verkar som om de måste öka spreaden mot sina kunder för att kunna tjäna pengar.

Jag hörde någonting för ett tag sen att de hade någon avancerad algoritm för att kunna se hur hög kreditrisken var för varje kund men det verkar inte fungera. Kanske det vanliga knepet för att lura investerare
Citera
2022-05-24, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det här ser mycket illa ut. 10 % väck på ett bräde. Vad döljer sig egentligen bakom detta?

Ge det en vecka eller två så får vi se mycket värre åtgärder

Det handlar väl bara om att dom vill snygga till allt och skära bort dåliga affärer inför en investeringsrunda. Vad menar du skulle dölja sig?
Citera
2022-05-24, 06:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det handlar väl bara om att dom vill snygga till allt och skära bort dåliga affärer inför en investeringsrunda. Vad menar du skulle dölja sig?

Det visade sig nu att de tappade 2 miljarder sista kvartal. Upp från 0,5 miljard förra kvartalet

Är det en hållbar verksamhet? Tveksamt

De har visst 10 miljarder på bok men det är alltså 5 kvartal, kanske bara 3-4 med accelererande förluster

Klarna har ju funnits länge och man tappar alltså mer och mer. Hållbart? Nej.

Man tjänade tidigare pengar på "snabba" försening avgifter men det har man tvingats frångå lite för att rädda ryktet

Vad återstår då? Hantera betalning åt jättar, men här verkar lönsamheten vara bada bada?

Det finns så många konkurrenter att det aldrig kan bli lönsamt.

Jag sänker klarnas status till skräp
Citera
2022-05-24, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det visade sig nu att de tappade 2 miljarder sista kvartal. Upp från 0,5 miljard förra kvartalet

Är det en hållbar verksamhet? Tveksamt

De har visst 10 miljarder på bok men det är alltså 5 kvartal, kanske bara 3-4 med accelererande förluster

Klarna har ju funnits länge och man tappar alltså mer och mer. Hållbart? Nej.

Man tjänade tidigare pengar på "snabba" försening avgifter men det har man tvingats frångå lite för att rädda ryktet

Vad återstår då? Hantera betalning åt jättar, men här verkar lönsamheten vara bada bada?

Det finns så många konkurrenter att det aldrig kan bli lönsamt.

Jag sänker klarnas status till skräp

Ja precis och nu vill de snygga till siffrorna inför en runda? Som jag sa?
Citera
2022-05-24, 13:52
Medlem
swebarbs avatar
hur kan dom tappa så mycket pengar? vad gör dom fel ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in