2022-05-23, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Hoppas han våldtas och torteras livet ut.

Håller inte alls med. Det är tortyr och grymheter som man inte ska ägna sig åt. Livstids fängelse, absolut, men inga utomrättsliga tortyrstraff därutöver.
Citera
2022-05-23, 15:48
Medlem
Såg i MSM, SVT att Sverige ska skicka ytterligare militär materialet till Ukraina. Jag tror att materialet är redan framme i Polen/Ukraina.
För cirka 1 vecka sedan mötte jag en konvoj av tungt lastade militär lastbilar, på väg söderut i mellan Sverige, de var nog minst 10 st, vilket skulle kunna innebära, vapen, ammunition, etc, på 200-300 ton material, allt var täckt, inga lastade fordon som man såg, mest var det containrar, gröna sådana.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage
Citera
2022-05-23, 15:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Debattera igenom frågan? Du menar att man skulle debattera huruvida man ska lämna ifrån sig till grannlandet? Låta bli att göra motstånd mot angriparen medan man ägnar sig åt att diskutera? Synnerligen korkat att göra så.

Det är en halmgubbe. Jag sa inte att de borde göra det. Jag sa bara att de inte har gjort det.
Citera
2022-05-23, 16:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tycker de borde fredsförhandla. Där finns många mellanlägen mellan att "ge upp" och att försöka ta tillbaka Krim/Donbass.
Ja, bra idé.
De kan skriva ett avtal där Ryssland förbinder sig att respektera Ukrainas (nya) gränser. Men vänta nu...
Fanns det inte redan ett sådant?
Jaja denna gången kan man säkert lita på ryssen! Det går nog bra ska du se.
Citera
2022-05-23, 16:16
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, bra idé.
De kan skriva ett avtal där Ryssland förbinder sig att respektera Ukrainas (nya) gränser. Men vänta nu...
Fanns det inte redan ett sådant?
Jaja denna gången kan man säkert lita på ryssen! Det går nog bra ska du se.

Ja, det är ett problem. Likaså att Ukraina varit dåliga på att följa Minsk 2. Men alla krig slutar med diplomati och någon form av avtal. Du kan väl se att detta krig inte slutar med Ukrainas villkorslösa kapitulation eller Rysslands kapitulation, utan någonstans därimellan?

Inte ens om ryssarna drar sig tillbaka till jan 2022 års gräns går det utan förhandling, där kommer finnas intresse att attackera Krim i så fall...
Citera
2022-05-23, 16:22
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag förslår nog att du skaffar dig andra infokanaler. Inte nödvändigtvis proryska sådana men åtminstone OSINT som inte konsumerar skyhöga doser av copium. Ärligt talat faktiskt.

Du missade tydligen min kommentar om ett utdraget krig här. Det vore kanske annorlunda om det inrikespolitiska läget i USA var annorlunda och om sanktionerna mot Ryssland hade bitit mer. Jag tror inte att ett utdraget krig tjänar Bidenadministrationens syften. Är nog därför man tar i så man nästan spricker i Washington.
Det kanske låter som att de tar i för alla som hejar på ryska våldtäktsbarbarer som är och förstör i Ukraina.
Men det är inget mot vad USA och väst kan skala upp.

Stödet Ukraina får är ju en fis i rymden mot vad USA skickade för att rädda ryssland (sovjet) i andra världskriget.
Hade inte USA räddat idiotryssland så hade de pratat tyska i kreml nu.

Helt sjukt hur stark propaganda-apparaten är i ryssland.
Synd att putin och de andra barbarerna i kreml inte satsar några pengar på att få människor att vilja leva i ryssland. Inte ens de som bor där nu vill skaffa barn. Det är för taskigt att födas ryss

Jag tror det gör dårarna i kreml ganska nervösa. De vet att de är ingenting. De vet att USA ensamt skulle knulla upp skit"landet" (snarare maffia) ryssland.

Dumryssland med dumputin i spetsen hållet på att sänka sin skitorganisation nu.
Tror det bästa för människorna som är fast i det mentala fängelset ryssland skulle vara att ryssland styckas eller förvaltas av väst i 100 år.

Mvh
Citera
2022-05-23, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Spännande att Ryssland slagit ut hela det Ukrainska flygvapnet och i princip nästan alla pansarfordon.
Undrar hur Ukraina skall klara det
Det fylls på med ny utrustning, överkommen utrustning samt reparation, lägg därtill även osäkerheten kring rapportering.
När det skickades "delar" till flygplan för att Ukraina skulle återställa en del av sitt flygvapen så uppstår frågetecken vad som avses.
Är det ett fungerade flygplan som delats upp i flera leveranser eller levererades endast delar som krävdes för att få befintliga flygplan flygdugliga?
Det verkar varit ett större antal stridsflygplan som blivit stridsdugliga på kort tid, vilket lämnar utrymme för fler frågor.
Helikoptrar har det skickats fler till Ukraina officiellt.
Ukraina har haft en stor mängd med bepansrade fordon av olika slag.

Guldkorn skrev ett inlägg tidigare i tråden som berör dubbelrapportering.
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det är också så att förluster i krig ALLTID överskattas medan konflikten pågår. Alltså inte unikt för den här konflikten även om det i det här fallet även medvetet blåses upp av bägge sidor i propaganda syfte. Ta exemplet med pontonbron - det verkar som att ~70 fordon slagits ut. Men siffran ”1000 soldater” som Ukraina kommunicerar ut är sannolikt överskattad. Mer troligt är nog en siffra på 200-400.

Ytterligare en av anledningarna är bland annat att det sker ”dubbelrapportering” dvs fler än en enhet ser samma sak och rapporterar in det omedvetna om att andra enheter gjort samma sak.

Ett annat exempel är att låt säga en enhet beskjuter en stridsvagn och försätter den ur stridbart skick men utan att förstöra den. Strax efter kommer nästa enhet och ser en stillastående stridsvagn som de slår ut - omedvetna om att den i praktiken redan slagits ut. Bägge styrkorna rapporterar sedan att de slagit ut en stridsvagn vardera.

På så sätt blåses siffrorna upp.

Lyssnade på två militärhistoriker som förklarade fenomenet.
Citera
2022-05-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Sverige skickar mer vapen! Nu går man inte ut med vad man skickar. Det ska vara frågan om "överskott". Hört om pansarskott men inte överskott?
Vad kan vi skicka som vi har överskott av? CG? Terrorister?

Alla militärorganisationer har lager av saker. Även sådant som behöver bytas med jämna mellanrum, så det kan man skicka. Sen kan man ha sådant som ska bytas och Sverige har ingen nytta av. En arme behöver massor med saker, även saker, som inte är vapen och ammunition.
Citera
2022-05-23, 16:34
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ukraina är inte en väl fungerande demokrati, där man kan gå ut från att Zelensky tänker som genomsnittsukrainiern och representerar deras åsikt. Befolkningen har inte kunnat debattera genom denna fråga ordentligt, så att så många som möjligt har en "mogen" uppfattning i frågan. Därför får jag "tycka". Hade ryssland hoppat på Finland hade jag hållt med dig, då får man respektera vad de väljer.

De där tomt-liknelserna tycker jag förvirrar mer än de hjälper. En stat är inte en person, men en mängd individer. Det är inte mitt sätt att tänka.

Debattera igenom "frågan"? Hur tänker du nu? Samtliga stater med en fungerande författning/regeringsform/konstitution har skrivelser som ger statschef och regering relativt litet handlingsutrymme avseende eftergifter och förhandlingar. Vår regeringsform 15 kap. (Krig och krigsfara) är rätt tydlig och är även grunden till det som förmedlas i "Om krisen eller kriget kommer" i skrivelsen "Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp.". Att ens förhandla om att terrotorium och där boende medborgare i krigstid skulle överföras till annan stat är ett grundlagsbrott i alla länder. Självständighetsbeslut kan givetvis fattas i fredstid genom omröstningar och liknande men aldrig under pågående krig. (en av anledningarna att Ryssland inte vill tala i krigstermer - det gör alla "folkomrösningar" än mer illegitima.)
Citera
2022-05-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det fylls på med ny utrustning, överkommen utrustning samt reparation, lägg därtill även osäkerheten kring rapportering.
När det skickades "delar" till flygplan för att Ukraina skulle återställa en del av sitt flygvapen så uppstår frågetecken vad som avses.
Är det ett fungerade flygplan som delats upp i flera leveranser eller levererades endast delar som krävdes för att få befintliga flygplan flygdugliga?
Det verkar varit ett större antal stridsflygplan som blivit stridsdugliga på kort tid, vilket lämnar utrymme för fler frågor.

Flera gånger ska Ukrainska flygplan klarat sig från missilattacker. De har hunnits flyttats. Sen bluffar säkert både ryssar och Ukrainarna genom att visa upp falska vrak. Dessutom så lagas material som har blivit "utslagna". Så felrapportering händer. Även den egna sidan rapporterar säkert fel om egna förluster uppåt. De kan rapporteras vara större så man får in ny trupp och material. Varje del i en arme "slåss inbördes" om resurserna som finns. Sen skiljer sig den ryska logistikorganisationen och NATOS. Jag vet inte hur Ukraina gör. Sovjet, och jag gissar fortfarande Ryssland gör så fortfarande att de fördelar ute material mm först till de enheter som gör bäst. Medan NATO skickar ut mer vad som behövs.
Citera
2022-05-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Okej. Tja alla får ju ändra sig när, och hur ofta de vill.
Ja det är det fina med demokrati. Alla har rätt till och också bör uttrycka sin åsikt om skeva saker.
Citera
2022-05-23, 16:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet

Nedskjutna flygplan repareras inte, inte heller flygplan som fått en rejäl dusch av splitter från en lv-robot men kan hanka sig hem.
Det delar gör är att flygplan med slitna delar kan göras flygfärdiga och fås upp i luften igen. Ex byta motorer, gyron, elektronikboxar, bromsar, länkarmar etc.
Det är således inte ” utslagna” individer det handlar om utan förrådsställda eller tillfälligt tagna ur tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in