2022-05-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
#Whataboutery

Den allmänna åsikten i tråden är att Azov-bataljonen, the Right Sector et al. är tappra krigare och Putin agerat oprovocerat. Det är OnT i denna tråd, inte hur man behandlar Navalny.
Öhhh...
Det som är OnT i denna tråd är:

Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina-INVASION NU (2022-02-24)

OT:
Var sjutton kom Navalny in i bilden?
Citera
2022-05-23, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Inte en nypa salt man får helt bortse från dom.

Börjar bli många såna här nu. Jag vet inte men dom ser äkta ut. Gissar att det är lätt att debunka dom annars.

https://t.me/intelslava/29619
Citera
2022-05-23, 15:17
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
hmm. du vet att svoboda lämnade Alliansen för europeiska nationella rörelser (som Svenskarnas parti var med i) pga av rysslands invasion 2014.
så jag tror du blandar ihop partierna.

Svoboda skapade en gemensam lista med likasinnade partier i det ukrainska valet 2019 och fick ~2% av rösterna. I tidigare val fick de större stöd, så det går åt rätt håll, det vill säga utför, för den organiserade nazismen i Ukraina.

Citat:
De har inte problem med antisemetism, om du nu inte menar att de har liknande problem som sverige?
för ukraina är närmare sverige än sina grannländer när det kommer till antisemetism.
Sverige har ett problem med antisemitism också, men inget nazistiskt parti i Sverige kan drömma om 2% av rösterna. Det finns antisemitism i svenska kyrkan, i socialdemokratiska broderskapsrörelsen, i många muslimska grupperingar och även hos marginella grupper som NMR. Även uttryck som "snål som en jude" är vanligt i Sverige men den diskussionen gör sig bättre i andra trådar.
Även Ryssland har problem med antisemitism, ej att förglömma.

Citat:
är putin jude som zelenski eller nått?
Nej, man kan (och bör) beskylla Putin för mycket men han har en lång historia av judiska vänner, judiska kontakter och öppet talat om judar i hans liv som betytt mycket för honom. Många i hans närmsta oligarkkrets är dessutom judiska samt att Putin har väldigt vänskapliga band till Chabad.
Det är detta som gör många putinfans argumentation så märklig när de skriver att "Putin minsann står emot judemaffian". Putin verkar inte hysa ett ideologiskt agg mot judar.

Zelensky är jude men vad skogsmaran känner till så är inte det något definierande drag hos Zelesky i den mening att han inte själv (åtminstone inte tidigare) lyft fram detta speciellt.
Citera
2022-05-23, 15:21
Medlem
Haha rysk soldat som är 21år får livstids fängelse för krigabrott. Hoppas han våldtas och torteras livet ut. Så går det när man skjuter en stackars civil farbror på cykel.
Citera
2022-05-23, 15:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
"Du tycker" skriver du, jag tycker inte, men framförallt får man väl respektera Ukrainas val oavsett vad de väljer.

Jag tycker det är svårt att begära att de ska ge upp territorium bara för att putin fick en känsla.

Återigen är det lätt att vara skrivbordsexpert, men om din granne helt plötsligt börjar ta meter för meter av din tomt och för att sluta kräver han 10% av din tomt, är det rimligt?

Ukraina är inte en väl fungerande demokrati, där man kan gå ut från att Zelensky tänker som genomsnittsukrainiern och representerar deras åsikt. Befolkningen har inte kunnat debattera genom denna fråga ordentligt, så att så många som möjligt har en "mogen" uppfattning i frågan. Därför får jag "tycka". Hade ryssland hoppat på Finland hade jag hållt med dig, då får man respektera vad de väljer.

De där tomt-liknelserna tycker jag förvirrar mer än de hjälper. En stat är inte en person, men en mängd individer. Det är inte mitt sätt att tänka.
Citera
2022-05-23, 15:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jo, det kan jag.

Det ser väldigt mörkt ut för Sveriges del. Se till att du inte har några tunga bostadslån eller sånt.

Citat:
Jag vill inte spekulera […]

Okej. Tja alla får ju ändra sig när, och hur ofta de vill.
Citera
2022-05-23, 15:28
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ukraina är inte en väl fungerande demokrati, där man kan gå ut från att Zelensky tänker som genomsnittsukrainiern och representerar deras åsikt. Befolkningen har inte kunnat debattera genom denna fråga ordentligt, så att så många som möjligt har en "mogen" uppfattning i frågan. Därför får jag "tycka". Hade ryssland hoppat på Finland hade jag hållt med dig, då får man respektera vad de väljer.

De där tomt-liknelserna tycker jag förvirrar mer än de hjälper. En stat är inte en person, men en mängd individer. Det är inte mitt sätt att tänka.

Så du bestämmer själv att Zelensky inte representerar Ukraina, är det inte bättre Ukrainarna själva får bestämma det, och oavsett vad de tycker om sitt lands ledning, ger det putin rätten att invadera?

När det gäller tomt liknelserna vill du inte förstå för de går emot ditt resonemang. Vi kan väl bättra på historien med att säg att din grannes morfar tidigare ägde de 10% av din mark och att han därför har rätt till dem.
Ger du honom inte marken så spöar han dig, våldtar din fru och dödar dina barn. När han gjort det tycker du det är en bra idé att ge honom tomten, eller?
Citera
2022-05-23, 15:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Så du bestämmer själv att Zelensky inte representerar Ukraina, är det inte bättre Ukrainarna själva får bestämma det, och oavsett vad de tycker om sitt lands ledning, ger det putin rätten att invadera?

Det är min analys att han inte representerar dem, ja. Precis som Putin inte representerar ryssarna.

Och nej, jag gillar inte tomt-liknelsen för att det går mot mitt resonemang. Jag gillar det för att det inte stämmer med mitt sätt att tänka. Och nu undrade du vad jag tyckte.
Citera
2022-05-23, 15:42
Medlem
BonerBatmans avatar
Sverige skickar mer vapen! Nu går man inte ut med vad man skickar. Det ska vara frågan om "överskott". Hört om pansarskott men inte överskott?
Vad kan vi skicka som vi har överskott av? CG? Terrorister?
Citera
2022-05-23, 15:43
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Det är min analys att han inte representerar dem, ja. Precis som Putin inte representerar ryssarna.

Och nej, jag gillar inte tomt-liknelsen för att det går mot mitt resonemang. Jag gillar det för att det inte stämmer med mitt sätt att tänka. Och nu undrade du vad jag tyckte.

Så dina svar kan man sammanfatta med att det är din analys och att det inte stämmer med ditt sätt att tänka. Håller du med?
Citera
2022-05-23, 15:44
Medlem
Citat:

Debattera igenom frågan? Du menar att man skulle debattera huruvida man ska lämna ifrån sig till grannlandet? Låta bli att göra motstånd mot angriparen medan man ägnar sig åt att diskutera? Synnerligen korkat att göra så.
Citera
2022-05-23, 15:46
Medlem
Citat:
Du ska absolut skaffa dig bättre källor tycker jag:

https://www.realclearpolitics.com/epolls/other/president-biden-job-approval-7320.html

Men det beror ju på ekonomin, såg nyheter om att Biden siffror steg under krisens dagar. Iaf så kommer inte världsekonomin helt plötsligt bli bättre bara för att det sluts fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in