2022-05-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Från expressen

En oro fanns på skolan. Hur stark var denna oro? Anmäldes något till soc kanske?

Garanterat kommer debatten nu att försöka styras åt detta håll:

- Det fanns en oro hos skolpersonalen. Varför anmälde de inte detta till de sociala myndigheterna?
Vad är det som inte fungerar i Sverige när dessa fall inte fångas upp?

Vänta får ni se!
Citera
2022-05-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

- Det fanns en oro hos skolpersonalen. Varför anmälde de inte detta till de sociala myndigheterna?

Vänta får ni se!
Vad ska soc göra? Det tar tid innan de hinner ta tag i ärendet. Då blir det hembesök, där allt verkar vara frid och fröjd. Inget synbart missbruk eller misär. Ingen kommer att ens andas kontroll och heder.
Citera
2022-05-23, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Vad ska soc göra? Det tar tid innan de hinner ta tag i ärendet. Då blir det hembesök, där allt verkar vara frid och fröjd. Inget synbart missbruk eller misär. Ingen kommer att ens andas kontroll och heder.

Precis, vad ska soc. göra? Soc. funkar om kulturerna är likartade men i detta fall med klankulturer så är det helt verkningslöst. Trots det så kommer media att försöka styra debatten till att det är svenska myndigheters fel att detta inträffade.

Klankulturer och deras totala misslyckanden när de möter framåtskridande kulturer i väst får aldrig ens ifrågasättas!
Citera
2022-05-23, 13:36
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Citat:

Vänta får ni se!
Konrads kommentar handlade inte om vad soc bör och kan göra, utan hur folk ofta resonerar när det kommer till invandrat folk från efterblivna länder.

Således råkade du omedelbart utgöra ett exempel på vad Konrad tänkte på. Vite mannens börda.
Citera
2022-05-23, 13:38
Medlem
Citat:

Ibland görs akuta ingripanden men då ska det väl vara uppenbar fara för någons liv eller att det finns direkta uppgifter om våld. Tex om flickan berättar för en lärare att hon slagits.
(Och ibland görs inget ändå)

Stackars barn också som lekte med flickan, de känner sig säkert skyldiga på något vis.

Varför flyttade de till Sverige förresten? Flydde? Från vad isåfall? Och varför till Sverige ?
Citera
2022-05-23, 13:43
Medlem
wes420s avatar
https://web.archive.org/web/20220523...t-mord-i-nacka
Citera
2022-05-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
https://web.archive.org/web/20220523...t-mord-i-nacka

Förutom mamma och storebror är även en man i 20-årsåldern anhållen.
Undrar vem det kan vara?

Det står även:
En bekant till familjen säger att hon fick en chock när hon fick höra om misstankarna. Hon säger att mamman, som kom till Sverige för tre år sedan, kämpade med att lära sig språket med förhoppning att senare kunna få jobb i ett restaurangkök. Sin dotter skröt hon ofta om.

– Hon var stolt över att dottern var så duktig i skolan. Jag upplevde flickan som framåt och social, och jag upplevde även deras relation som väldigt fin och kärleksfull. Jag märkte ingenting som tydde på att mamman skulle vara styrd av hedersnormer.

En annan person som känner familjen kan heller inte förstå vad som hänt. Även hon upplever familjen som kärleksfull och flickan som trygg och glad.

Citera
2022-05-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Förutom mamma och storebror är även en man i 20-årsåldern anhållen.
Undrar vem det kan vara?

Det står även:
En bekant till familjen säger att hon fick en chock när hon fick höra om misstankarna. Hon säger att mamman, som kom till Sverige för tre år sedan, kämpade med att lära sig språket med förhoppning att senare kunna få jobb i ett restaurangkök. Sin dotter skröt hon ofta om.

– Hon var stolt över att dottern var så duktig i skolan. Jag upplevde flickan som framåt och social, och jag upplevde även deras relation som väldigt fin och kärleksfull. Jag märkte ingenting som tydde på att mamman skulle vara styrd av hedersnormer.

En annan person som känner familjen kan heller inte förstå vad som hänt. Även hon upplever familjen som kärleksfull och flickan som trygg och glad.

Jag tar inte gift på det men tyckte mig se att AB först skrev "en kusin" men nu är detta borttaget.
Citera
2022-05-23, 14:17
Medlem
Citat:
Jag tar inte gift på det men tyckte mig se att AB först skrev "en kusin" men nu är detta borttaget.

Ja, det stod kusin.
Citera
2022-05-23, 14:19
Medlem
Citat:
Det stod "kusin", men som du säger verkar det nu vara bortredigerat. Jag får iallafall intrycket att mamman är hjärnan här. Vilka som handgripligen utförde mordet återstår att se. Till skillnad från myndigheter i deras hemländer så blundar vi inte från hedersmord. Heder... my ass.
Citera
2022-05-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det stod "kusin", men som du säger verkar det nu vara bortredigerat. Jag får iallafall intrycket att mamman är hjärnan här. Vilka som handgripligen utförde mordet återstår att se. Till skillnad från myndigheter i deras hemländer så blundar vi inte från hedersmord. Heder... my ass.

Jag är inte helt säker på att det är mamman som står bakom detta. Min känsla är att det oftast är den manliga sidan som tar och utför besluten när det som i det här fallet gäller skammord. Jag vill inte använda heder över huvud taget.

Varför blanda bort korten genom att språkligt jämställa ex. hedersman, hedersknyffel, du ska all heder etc. med hedersmord?

Nä, fram med skamstocken vid kyrkporten så får dessa skamvarelser utstå offentlig spott och spe. Enom till straff, androm till varnagel.
Senast redigerad av Konrad 2022-05-23 kl. 14:31.
Citera
2022-05-23, 14:30
Medlem
Citat:
Jag är inte helt säker på att det är mamman som står bakom detta. Min känsla är att det oftast är den manliga sidan som tar och utför besluten när det som i det här fallet gäller skammord. Jag vill inte använda heder över huvud taget.

Varför blanda bort korten genom att språkligt jämställa ex. hedersman, hedersknyffel, du ska all heder etc. med hedersmord?

Nä, fram med skamstocken vid kyrkporten så får dessa skamvarelser utstå offentlig spott och spe. Enom till straff androm till varnagel.

Kusinen fick väl uppdraget av äldre släktingar och mamman får vackert finna sig i klanens traditioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in