Hej igen, jag måste säga att jag är enormt tacksam till vartenda svar och er omtänksahet.
Att jag tagit tid på mig att svara beror på att jag var totalt knockad och hälsan (som redan varit på väg neråt i flera månader) tog en skarp vändning nedåt. Hade extrem hjärntrötthet och kunde knappt tänka. Allt datorarbete var omöjligt. Jag var antagligen även knockad av diagnosen, men främst var det fysiskt då jag hade extrem hjärndimma och trötthet, och orkade inte ens chilla med TV.
Lyckades få en tidigare läkartid men ändå för jävligt lång väntan: Läkartiden blev satt en månad senare, bokstavligen. Jag startade tråden 19e Maj, och det "snabbare" läkarbesöket blev bokat till idag, 20e Juni.
Läste alla era råd i tråden, och märkte att många studier stödjer att diabetes kan till och med reverseras om man äter väldigt låga, långsamma kolhydrater och låter kroppen vila från socker, samtidigt som man går ner i vikt (jag är överviktig) och börjar röra på sig mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
GengusKhan
Utesluter du helt kolhydrater ur kosten så kan kroopen klara sig utan externt insulin vid diabetes typ 2.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7641470/
https://www.bmj.com/content/372/bmj.m4743
Remission är inte ovanligt, så bara att tjuren vid hornen och gå keto.
Så eftersom jag inte ville gå runt med högt blodsocker utan behandling, så har jag under tiden cuttat nästan alla kolhydrater, kastat ut alla produkter som innehöll tillsatt socker, etc. Nu äter jag till exempel osötad ketchup, bara 2 små potatisar till middag, äter Carbzone's "Low Carb" bröd med enbart 10% kolhydrater (3 skivor på morgonen = totalt 9 gram kolhydrater). Äter mycket mer kött. Äter nötter för de nyttiga fetterna. Äter mer grönsaker.
Denna omläggning av kosten har lyckats sänka mitt blodsocker, och jag har blivit mycket klarare mentalt och orkar mer igen.
Här är mina värden:
- Längd – 181
- Vikt – 109 (blev överviktig efter en olycka 2018 som gjorde mig orörlig, är nu på väg ner med 0.3-0.5kg/vecka)
- Blodtryck – 142/94 (mättes på klinik så det är högre än om jag hade varit avslappnad i hemmet)
- Puls – 108 (samma sak här, stressad på klinik)
- Syresättning – 98%
- 2022-04-25 – 12.4 mmol/L (blodprov hos klinik, morgon, före mat, diabetes upptäcks)
- 2022-05-29 – 15.4 (första provet med egen mätare, före frukost)
- 2022-05-29 – 17.2 (två timmar efter frukost, samma dag, samma mätställe)
- 2022-05-31 – 12 (blodprov hos klinik, morgon, före mat)
- 2022-06-19 – 9.3 (morgon, före mat, ser resultat av 2-3 veckor av den skarpt förbättrade kosten)
- 2022-06-19 – 10.1 (två timmar efter frukost, samma dag, samma mätställe)
När jag äntligen var där på läkarmötet idag så var läkaren ÄNDÅ väldigt bekymrad över mina blodsockervärden (hon såg listan ovan), och sa att jag antagligen har gått med Diabetes i flera år. Hon var orolig för att mina ögon ska ha tagit skada (själv märker jag ingenting, ser lika skarpt som jag gjorde för 3-4 år sedan, samma styrka på glasögon).
Hon kanske överreagerar, men här är behandlingarna hon satte in:
- Hypertoni – medicin – “Candesartan Orion 4mg”, ordineringen är 1 tablett per dag. Sänker blodtryck.
- Diabetes – insulin – “Insulatard FlexPen, 100 IE/ml”, paketen har “5x3 ml förfyllda injektionspennor”, ordineringen är 4E injektionsvätska både morgon och kväll. Konstigt att hon inte satte in Metformin samtidigt vilket jag läste är standardbehandlingen i Sverige, men hon vet väl vad hon gör, så jag ifrågasätter inte.
- Ögonen – Ordinerade att jag måste till en ögonläkare som ska kolla mina ögon med mikroskop och se om det finns skador, och isåfall kan de bränna bort skadorna med laser omedelbart.
- Testosteron – Skickade remiss till Urolog som ska kolla mitt testosteron och ordinera behandling eftersom hon inte har behörighet att göra detta. Jag har nämligen lågt testosteron, bara 6.3 nmol/L.
- Leverskadorna – Levern måste kollas med buk-röntgen, “datortomografi magen”. Jag har förhöjda värden som pekar på leverskador, men vi tror att det beror på diabetes + övervikten. Ska dock kollas för att se att det inte är cancer. Det tror vi dock inte.
I allt elände så sa hon iallafall att alla mina ANDRA blodvärden och tester är väldigt bra (två uppsättningar av generella tester av hälsa och massa olika blodvärden har tagits nämligen), vilket "väger upp de negativa värdena".
Mina tankar är dock:
- Varför går hon direkt till insulin? Visserligen en låg dos insulin, bara 8E per dag, men är det inte konstigt att hon inte börjar med Metformin först och SEN insulin OM det behövs? Om man läser alla läkarriktlinjer på Svenska sidor, så står det att standard är att sätta in Metformin oavsett om man SENARE även behöver komplettera med Insulin, då Metforminet är grunden i behandling av diabetes och förbättrar behandlingen och minskar riskerna, bland annat sägs det i denna artikel: https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/diabetes/diabetes-typ-2-insulinbehandling/
- Hon tyckte inte att jag enbart ska fortsätta sänka blodsockret via kosten och rörelse (iaf så mycket jag kan nu efter skadan som gör att jag permanent har extremt ont i hela kroppen, har börjat försöka lite i hemmet). Hon tyckte istället att insulin DIREKT är jätteviktigt. Jag ifrågasätter inte det, men vad tycker ni om det? Låter det inte konstigt att så aggressivt påbörja insulin direkt? Jag accepterar det dock eftersom jag anser att det är bra med nåt som hjälper min kropp ta upp sockret i blodet så att jag får ännu bättre effekt av kost-åtgärderna.