2022-06-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Skönt att höra att det blivit en förbättring. Vill bara vara tydlig med att jag inte är läkare eller har någon medicinsk bakgrund utan enbart gillar att läsa om just sjuktillstånd och läkemedelsstudier som lekman. Jag anser själv att många läkare är okunniga då de inte håller sig uppdaterade med rådande vetenskapliga konsensus utan upprepar gång på gång gamla floskler från skolan, speciellt kring just kolesterol och statiner debatten.

Vågar inte uttala mig kring din situation utan bäst är nog om du har en dialog med din läkare alternativt med en annan om du anser att personen inte lyssnar.

I vilket fall som helst så är ju målet att öka insulinkänsligheten så att kroppen blir bättre på att ta upp det glukoset och använda det insulin som finns, och det är väl det du har bäst påverkan på.

Då är det ju som du sa, reducera fett, specifikt bukfett, motionera och även äta hälsosamt.

Tror knappast att koständringar är något som de flesta läkare rekommenderar folk med typ 2 diabetes istället för insulin, man är väldigt snabb på slänga mediciner på samtliga symtom istället för att behandla de underliggande orsakerna.

Lycka till och håller tummarna att du får allt under kontroll!

Tack så mycket. Det har varit oerhört värdefullt att få råd från så många intelligenta människor, speciellt eftersom läkaren hållit mig i ovisshet länge med sin seghet. Men även faktumet att läkare inte vet allting om alla områden, så att höra med er andra har varit supervärdefullt.

För de som missat det i den långa tråden, så var mina (trådstartarens) två andra uppföljningar här:

- (FB) Dör jag snart eller? 12.4 mmol/L blodsocker på morgon efter 12 timmars fastande.
- (FB) Dör jag snart eller? 12.4 mmol/L blodsocker på morgon efter 12 timmars fastande.

Idag fick jag tag på läkaren igen (dagen efter senaste besöket) och fick dem att skriva ut Metformin också, då som sagt detta egentligen är en grundsten i behandling ihop med insulin, som det står här och på alla andra Svenska sidor med läkarriktlinjer:

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/diabetes/diabetes-typ-2-insulinbehandling/

Det kändes jävligt konstigt att bara få insulin, då metformin är superviktigt.

Som riktlinjerna skriver:

"Metformin ska numera in direkt vid diagnos med tanke på den positiva effekt metformin har. UKPDS-studien visade 40 % mindre hjärtinfarkt, stroke, och död. Nyare studier har dessutom visat tecken på halverad cancerrisk."

Metformin motverkar även den viktuppgång som insulin ger om man bara tar insulin.

Här är de mediciner/remisser jag fått nu, sammanlagt:

1. Blodtryck: Candesartan Orion 4mg, 1 tablett på morgonen: https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20100706000060
  2. Diabetes: Insulatard FlexPen, 100 IE/ml, ordinerad "4E morgon 4E kväll": https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20021007000415
  3. Diabetes: Mitforgen 500mg (lägsta Metformin-styrkan de har), 1 tablett på morgonen: https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20081009000110
  4. Testosteron: Ska på remiss och få tillskott.
  5. Ögonen: Ordinerade att jag måste till en ögonläkare som ska kolla mina ögon med mikroskop och se om det finns skador, och isåfall kan de bränna bort skadorna med laser omedelbart. Ser dock ingen skillnad själv jämfört med år 2018 så jag tror och hoppas det inte är nån skada än. Glasögon/linserna jag har är samma styrka som då och jag ser skarpt.
  6. Leverskador: Levern måste kollas med buk-röntgen, “datortomografi magen”. Jag har förhöjda värden som pekar på leverskador, men vi tror att det beror på diabetes + övervikten. Ska dock kollas för att se att det inte är cancer. Det tror vi dock inte.

Så nu har jag ett par grundstenar i behandlingen:

1. Fortsätter med enormt bra kosten livet ut. Jag mår bättre på den oavsett. Äter extremt lite kolhydrater och bara långsamma kolhydrater, och äter en massa kött och grönsaker istället. Och den har redan bevisats sänka mitt blodsocker kraftigt.
  2. Börjar röra mig mer i den utsträckning jag kan efter kroppsskadorna. Det kanske blir enklare med tiden när jag kommer igång försiktigt och kommer "över tröskeln". Det är verkligen inte lätt när hela kroppen permanent gör jävligt ont. Men jag biter ihop och börjar så smått, eftersom rörelse och viktnedgång är de 2 viktigaste sakerna för att återfå insulinkänsligheten.
  3. Tar metformin + insulin nu för att hjälpa kroppen med sockret tills jag fått tillbaka mer insulinkänslighet naturligt. Till en början ville jag inte ha medicin alls men har insett att det hjälper ju kroppen här i början när den har det väldigt svårt på egen hand, och skyddar organen som annars försockras och skyddar nerver/blodkärl som kan dö annars.
  4. På sikt (1 år?) trappa ned insulin och metformin, och hoppas på att jag är en av alla de som klarar att leva med normala sockervärden utan medicin. Via bra kost, viktnedgång, och rörelse. Men är öppen för att det kanske inte lyckas. Dock är det ju enligt massa moderna studier en hög chans för de flesta att få kroppen att fungera normalt igen och självläka det metabola syndromet, när man fixar all skit som orsakade det.

Det finns bara 1 allvarlig biverkning på metformin som jag ska be läkarna hålla koll på: Laktatacidos kan uppstå, extremt sällsynt tydligen (1 person per 30 000, men högre risk om man samtidigt har leverskador vilket jag till viss del har), står i infon på FASS. I övrigt är metformin välbeprövat och låter jävligt bra. Det har använts sedan 1950-talet och alla effekter är välkända:

https://ro.co/health-guide/how-does-metformin-work/

Står att Metformin verkar genom att minska leverns even produktion av socker, och öka insulinkänsligheten i kroppen så att cellerna tar upp socker, och samtidigt öka tarmbakteriernas förbrukning av socker.

Men när man är i princip i keto-område (jag får i mig väldigt lite kolhydrater per dag numera), så ska man vara försiktig med att ta båded insulin + metformin, så jag kommer ha väldig koll på mitt blodsocker med sockermätaren för att se till att det inte blir för mycket att kombinera metformin + keto-liknande + insulininjektioner. Läste lite om det här, många personer som skriver att de inte behöver insulin när de äter som jag och bara tar metformin:

https://community.myfitnesspal.com/en/discussion/10206483/question-about-keto-and-metformin

Det är troligast att jag först bara kör metformin + keto-liknande och skippar insulinet om det inte behövs. För det ser ut som om ta BÅDE metformin PLUS insulin är till för folk som fortfarande äter en jävla massa kolhydrater. Det gör ju inte jag längre. Med keto i bilden också så verkar risken istället bli att man kan få Laktatacidos eller för LÅGT blodsocker om man kör alla behandlingar samtidigt.

Så det är egentligen det enda oklara: Hur jag ska balansera metformin 500mg + insulin + keto-liknande mat. Tror jag skippar insulinet till en början och tittar på resultatet, och ser det inte bra ut efter kanske 2-6 veckor så är det dags för insulin.

Nåväl, nu finns det äntligen medicin och behandlingsplan! Allt är på väg åt rätt håll.

Här är till sist en annan person vars post inspirerade mig:

https://www.reddit.com/r/diabetes/comments/m4e1b7/6_plus_years_as_a_t2/

Det går att leva utan insulinsprutor och grejs, men det kan ta lite tid. Känns bra att börja med medicin i samband med den naturliga vägen, så blir det förhoppningsvis the best of both worlds, och sen är målet att kunna leva utan medicin eller åtminstone bara med en låg dos metformin, så man slipper de jävla insulinnålarna.

Tack för hjälpen allihopa. Och inspirationen från alla som visat att det går att läka. Det tar tid för Svenska läkare att fatta alla nya studier som visar att sjukdomen ej är permanent. De kör ju ofta på gammal info och behandling. Men det fanns ju massvis av studier nu som visar chockerande "totala vändningar" i sjukdomen när man kör low carb/keto-mat, går ner i vikt och rör på sig.

Är tacksam för er alla!
Senast redigerad av dextrodammit 2022-06-21 kl. 16:30.
Citera
2022-06-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steponabee
Hej ursäkta att jag kapar din tråd. Hur ser min prover ut finns det något som sticker ut? Jag tog dessa prover på fastande mage.

väger 150kg
187cm
34 år

Hej hej! Det är lugnt att du frågar här. Hoppas bara inte det blir mer och förvirrar folk som läser i framtiden. Isåfall bäst att göra en egen tråd.

Anyway, som du ser på papperet/infon du fick, så står det en "referensintervall" vilket visar vad som är normala värden. Även stjärnor "*" visar vilka prover som är onormala.

Du har alltså 5.3 mmol/L P-Glukos (blodsocker i blovprov), vilket är bra och helt normalt. Referensintervall är 4.2-10.9. Du har inte diabetes.

Alla dina andra prover ser bra ut, förutom detta:

P—ALAT
Resultat: 1.6 µkat/L *
Graf
Referensintervall: 0.15-1.1
Vidimerat: Ansvarig läkare 2022-06-08

När man ska tyda prover så finns det en väldigt bra sida som innehåller riktlinjer och förklaringar för läkare. Så vi går in på sidan för P-ALAT:

https://anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-kemi/A/P--ALAT-Alaninaminotransferas/

Där ser vi att 0.15-1.1 är normalt för en man över 18 års ålder.

Du har alltså förhöjt värde. Vad kan det då bero på? Bara att kolla vad det står på den sidan!

"Förhöjd ALAT-nivå ses bl.a vid virushepatiter, övervikt, toxisk leverskada, alkoholhepatit, obstruktion av
gallvägar, levertumör, preeklampsi, hemokromatos och vid tillstånd som ger akut hypoxi i levern."

Du kan och bör be läkaren att göra vad som ska göras på mig: Röntgen av buken/levern, för att kolla efter cancertumör. Om du inte har det, så är det troligen övervikten som orsakar ditt förhöjda levervärde. Jag antar att din vikt inte är en massa muskler? Så om man räknar ditt BMI http://www.raknabmi.se/ så är det på tok för högt. BMI är inte så pålitligt men det ser ut att röra sig om mycket övervikt.

Försök gå ner i vikt, eftersom fetma kan utvecklas till diabetes på sikt då organ tar skada. Du kommer få det mycket värre i livet om du utvecklar sjukdomar till följd av övervikt, liksom. Bara att ta tjuren vid hornen nu och börja äta bättre.

Det är nämnvärt att du har ett bra värde på P-ASAT dock, vilket är ett annat test för leverhälsa:

P—ASAT
Resultat: 0.68 µkat/L
Graf
Referensintervall: 0.25-0.75
Vidimerat: Ansvarig läkare 2022-06-08

https://anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-kemi/A/P--ASAT-aspartat-aminotransferas/

"Förhöjd ASAT-nivå ses bl.a. vid leverparenkymskada, skelettmuskeltrauma, muskeldystrofi, leverfibros och leverhypoxi sekundärt till hjärtsvikt. Hos patienter med alkoholbetingad leverskada (cirrhos) ökar ASAT mer än ALAT.
Den kliniska nyttan av ASAT är liten i dagens sjukvård eftersom det nu finns mer specifika analyser för leverskada, hjärtskada och skelettmuskulaturskada."

Fråga din läkare om du kan få röntga levern just in case för att se att du inte har cancer. Man kan som Svensk tycka att det är en överreaktion, men det är bättre att vara på säkra sidan och kolla det så att det inte blir något du får ångra senare! Största anledningen att man dör i cancer är att man skiter i att kolla upp sig. Men alltså med 99% trolighet så är det bara så kallad "fettlever" du har av övervikten. Då är levern inkapslad i fett och tar skada, vilket ger förhöjda P-ALAT värden.

Har du fler frågor så är det bäst att du skapar en egen tråd här, för att inte blanda ihop alla svaren:

(FB) Medicin och hälsa

Lycka till och hoppas allt går bra för dig!
Senast redigerad av dextrodammit 2022-06-21 kl. 16:54.
Citera
2022-06-21, 16:57
Medlem
Ska slänga in en annan intressant läsning om vad som sker när man blandar Metformin + keto:

https://www.reddit.com/r/ketoscience/comments/36usd5/metformin_and_keto/

För folk i framtiden som kanske hittar tråden och har samma fråga!
Citera
2022-06-21, 17:07
Medlem
Jag har inte testat mitt blodsocker på många år men I MORGON ska jag ringa och beställa tid. Dör JAG snart? Man är sig själv närmast ändå......
Citera
2022-06-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag har inte testat mitt blodsocker på många år men I MORGON ska jag ringa och beställa tid. Dör JAG snart? Man är sig själv närmast ändå......

Hehe, ja gör det. Jag önskar jag hade testat för längesen så att det hade varit "pre-diabetes" och gått att bota mycket lättare.

Det är verkligen värt att göra en helkroppskontroll typ vartannat år, där de tar alla möjliga blodvärden. Det var så jag upptäckte diabetes. Jag hade INTE EN ANING om att jag hade fått diabetes.

Nu när jag äter bra mat så är jag faktiskt förbannad på matindustrin. Vartenda jävla sak på mathyllorna innehåller 15-50% tillsatt socker. Man får anstränga sig extremt för att hitta saker utan tillsatt socker. Tro fan västvärlden har en epidemi av diabetes!
Citera
2022-06-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Tack så mycket. Det har varit oerhört värdefullt att få råd från så många intelligenta människor, speciellt eftersom läkaren hållit mig i ovisshet länge med sin seghet. Men även faktumet att läkare inte vet allting om alla områden, så att höra med er andra har varit supervärdefullt.

För de som missat det i den långa tråden, så var mina (trådstartarens) två andra uppföljningar här:

Är tacksam för er alla!

Väldigt kul att höra, och här ser man vikten i att vara insatt och påläst i sina sjukdomar.

Att ha en dialog med sin läkare är ju givetvis bättre än att någon predikar för en.

Du ser ut att ha disciplin och förståelse nog för att göra de förändringar som krävs så att du sedan slipper tänka på din diabetes. Att komma in i nya rutiner och matvanor är ju enbart jobbigt i början, de första 2 månaderna, sen så sker det per automatik.

Håller tummarna för att allt går som på räls för dig! Må väl
Citera
2022-06-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Väldigt kul att höra, och här ser man vikten i att vara insatt och påläst i sina sjukdomar.

Att ha en dialog med sin läkare är ju givetvis bättre än att någon predikar för en.

Du ser ut att ha disciplin och förståelse nog för att göra de förändringar som krävs så att du sedan slipper tänka på din diabetes. Att komma in i nya rutiner och matvanor är ju enbart jobbigt i början, de första 2 månaderna, sen så sker det per automatik.

Håller tummarna för att allt går som på räls för dig! Må väl

Tack för så fina och motiverande ord! Jag har märkt effekten av 3 veckor nu med low carb/keto och hur energi och mental klarhet förbättrats enormt, så jag är väldigt motiverad att fortsätta och på sikt bli fri från diabetes-medicin när kroppen återfår den egna förmågan!

Den nya kosten räckte för att komma inom "ganska" säkert blodsockerområde (9-10 mmol/L), och nu började jag för 4 dagar sedan med metformin 500mg vilket kommer hjälpa ytterligare. Tar inget insulin ännu och tänker inte göra det om mina värden fortsätter neråt, vilket de säkert kommer göra.

All hjälp jag fått här i tråden var verkligen motiverande för att hitta lösningar. Och som du säger, får man ibland prata med läkarna flera gånger för att komma fram till bästa behandlingen, eftersom många per automatik "predikar" sin gamla metod till varje person som om alla personer var identiska. Hon trodde i princip inte på att jag totalt förändrat kosten, och skrev i journalen "Han försöker ändra kosten", haha, så hon är nog van att skriva ut insulin till lata människor som fortsätter äta massa socker och därför behöver insulin.

Men nu vet ju senaste forskningen att verkligheten ser mycket bättre ut:

- https://www.diabetes.co.uk/diet/put-diabetes-into-remission-with-low-carb.html
- https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/managing-your-diabetes/treating-your-diabetes/type2-diabetes-remission

"A number of research studies have shown that low-carb is a particularly effective method of controlling type 2 diabetes without the need for medication."

Ett annat intressant stycke i artiklarna ovan säger att höga mängder insulin i blodet förstör kroppens förmåga att reagera på insulin, så att injicera sig med insulin är direkt skadligt om man vill bota sin diabetes.

Står i studierna att man kan helt återfå normal insulin-funktion i kroppen, och alltså till och med kunna ta lite godis då och då i framtiden, om man är fysiskt aktiv, går ner i vikt, och äter low carb. Kroppen förblir därefter "helt botad" så länge man behåller låg vikt och är fysiskt aktiv, och inte överdriver sockerintaget.

Rekommenderar verkligen alla att kolla sin generella hälsa varannat år eller så. Det sägs att en tredjedel av alla människor i västvärlden har Diabetes 2 eller begynnande symptom (Pre-Diabetes). Upptäcks det tidigt så är det mycket lättare att fixa. Men har läst på att även om det upptäcks sent så har man enormt goda chanser om man fixar vikten, aktivitet och low carb!

Det är mycket tack vare dig som jag är på rätt väg nu.

Tack så mycket för allt och ha en fin sommar!
Senast redigerad av dextrodammit 2022-06-24 kl. 18:42.
Citera
2022-06-24, 20:03
Medlem
Citat:
Tack för så fina och motiverande ord! Jag har märkt effekten av 3 veckor nu med low carb/keto och hur energi och mental klarhet förbättrats enormt, så jag är väldigt motiverad att fortsätta och på sikt bli fri från diabetes-medicin när kroppen återfår den egna förmågan!

Den nya kosten räckte för att komma inom "ganska" säkert blodsockerområde (9-10 mmol/L), och nu började jag för 4 dagar sedan med metformin 500mg vilket kommer hjälpa ytterligare. Tar inget insulin ännu och tänker inte göra det om mina värden fortsätter neråt, vilket de säkert kommer göra.

All hjälp jag fått här i tråden var verkligen motiverande för att hitta lösningar. Och som du säger, får man ibland prata med läkarna flera gånger för att komma fram till bästa behandlingen, eftersom många per automatik "predikar" sin gamla metod till varje person som om alla personer var identiska. Hon trodde i princip inte på att jag totalt förändrat kosten, och skrev i journalen "Han försöker ändra kosten", haha, så hon är nog van att skriva ut insulin till lata människor som fortsätter äta massa socker och därför behöver insulin.

- https://www.diabetes.co.uk/diet/put-diabetes-into-remission-with-low-carb.html
- https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/managing-your-diabetes/treating-your-diabetes/type2-diabetes-remission

"A number of research studies have shown that low-carb is a particularly effective method of controlling type 2 diabetes without the need for medication."

Ett annat intressant stycke i artiklarna ovan säger att höga mängder insulin i blodet förstör kroppens förmåga att reagera på insulin, så att injicera sig med insulin är direkt skadligt om man vill bota sin diabetes.

Står i studierna att man kan helt återfå normal insulin-funktion i kroppen, och alltså till och med kunna ta lite godis då och då i framtiden, om man är fysiskt aktiv, går ner i vikt, och äter low carb. Kroppen förblir därefter "helt botad" så länge man behåller låg vikt och är fysiskt aktiv, och inte överdriver sockerintaget.

Rekommenderar verkligen alla att kolla sin generella hälsa varannat år eller så. Det sägs att en tredjedel av alla människor i västvärlden har Diabetes 2 eller begynnande symptom (Pre-Diabetes). Upptäcks det tidigt så är det mycket lättare att fixa. Men har läst på att även om det upptäcks sent så har man enormt goda chanser om man fixar vikten, aktivitet och low carb!

Bra jobbat med din ändrade kost och roligt att du mår bättre!

Självklart ska man inte tillföra insulin i onödan.
Vid typ2 är det sällan insulinbrist som är det största problemet.
Det är låg insulinkänslighet eller resistens som är problemet.

Man kan också ha en för stor egen insulinproduktion vilket inte nödvändigtvis är farligt men bland annat kan bero på en tumör i pancreas.

Nyttig kost och motion är alltid bättre än Metformin eller andra mediciner men i många fall är de ändå nödvändiga som behandling.
Citera
2022-06-24, 20:15
Medlem
Citat:
Jag tog ett blodprov och fick papper hemskickat med resultatet. Läkarens skrivna kommentar i brevet var "Troligen nydebuterad diabetes. Var provet verkligen fastande?". Den läkaren är fullbokad till Augusti så jag har ingen möjlighet att prata där.

Ja provet var fastande och mitt fP-Glukos var 12.4 mmol/L.

Läste att allt fastande blodsocker på över 7 vid två olika morgonprov bekräftar diabetes, ELLER över 11 på ett ICKE FASTANDE SOCKERSTRESSTEST prov då man avsiktligt tillsätter blodsocker för att se reaktionen. Läste även att en typ 2 diabetes normalt har målvärde att på morgonen vid uppstigning och före måltider vanligen 4–6 mmol/L, och efter en måltid under 8(–10) mmol/L.

Jag har fan 12.4 på morgonen efter 12 timmars FASTANDE. Långt över alla referensvärden som jag hittade ovan.

Har aldrig ens tänk på möjligheten att ha diabetes. Detta upptäcktes av en slump ihop med andra prover.

Provet gjordes i slutet av Mars. Fick beskedet idag via brev. Och dessutom har jag i två veckor druckit extremt mycket (3-4 liter per dag) pga törst. Och har konstant huvudvärk. Och synen känns märkbart suddig i flera veckor innan jag visste detta. Och jag är extremt utmattad i flera veckor nu.

Så ehhh, antar att detta är crazy värden och att jag dör eller hamnar i koma när som helst? Varsågoda att skrämma upp mig. Vill bara veta hur illa detta fastande värde är och hur akut det är! Jag kan hantera dåliga nyheter!

Jag har gjort av med allt som innehåller mycket eller snabba kolhydrater i hemmet, och ska gå till vårdcentral för att be om mer prover (c-peptider för att avgöra om det är typ 1 eller 2, och HbA1C för att se hur mycket socker mina röda blodkroppar när på), och vill ha en blodsockermätare. Vad mer? Behöver jag akut insulin eller något annat typ Metformin? Rekommenderas keto-diet?

Tacksam för råd från läkare eller diabetiker enbart.

Stackare. Det låter som om du har diabetes. Typ 1 eller 2 Jan jag inte säga, me 12 är jäkligt högt. Inte dödligt.

Jag testade mig en gång efter en rejäl festmåltid och jag trodde jag skulle dö, förvånande nog låg jag på typ 8,4. Min fru är typ 1:a sen 9års ålder och hon lever än, över 30 år senare.

Hon lever genom devisen max 8 annars ingen mat.

Lite tvärtemot sjukvårdens råd. Frågan är vill man dö tidigt genom att äta trots 23 i bs men "kompensera" med extra insulin eller äta när sockret ligger bra? Sjukvården har inga svar....
Citera
2022-06-25, 15:12
Medlem
Citat:

Väldigt glad för din skull och tackar för svaret!

Det hör nog inte till vanligheten att personer har den målmedvetenhet och vilja att ändra på sin livsstil så som du har påvisat och gjort, vilket sannolikt tog läkaren lite på sängen.

Hade alla haft den självdisciplin som du har här och nu så hade man inte behövt skriva ut den enorma mängd mediciner som ges ut i tid och otid. En hälsosam kost, fysiskt aktivitet och stressreduktion hjälper för hur många olika kroppsliga problem som helst men det är ingenting som de flesta har kraft nog att ändra på bara sådär.

Hur som helst så är jag väldigt tacksam för att det blivit bättre för dig och du fått en ny blick på situationen. Att du kommer bli helt kvitt din diabetes i sinom tid ser jag som ett faktum, bara att hålla ut och tvinga dig själv i ur och skur.

Om du någonsin behöver träningstips eller vad som helst så är det bara att hojta! Ta hand om dig och må bäst!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in