Citat:
Skönt att höra att det blivit en förbättring. Vill bara vara tydlig med att jag inte är läkare eller har någon medicinsk bakgrund utan enbart gillar att läsa om just sjuktillstånd och läkemedelsstudier som lekman. Jag anser själv att många läkare är okunniga då de inte håller sig uppdaterade med rådande vetenskapliga konsensus utan upprepar gång på gång gamla floskler från skolan, speciellt kring just kolesterol och statiner debatten.
Vågar inte uttala mig kring din situation utan bäst är nog om du har en dialog med din läkare alternativt med en annan om du anser att personen inte lyssnar.
I vilket fall som helst så är ju målet att öka insulinkänsligheten så att kroppen blir bättre på att ta upp det glukoset och använda det insulin som finns, och det är väl det du har bäst påverkan på.
Då är det ju som du sa, reducera fett, specifikt bukfett, motionera och även äta hälsosamt.
Tror knappast att koständringar är något som de flesta läkare rekommenderar folk med typ 2 diabetes istället för insulin, man är väldigt snabb på slänga mediciner på samtliga symtom istället för att behandla de underliggande orsakerna.
Lycka till och håller tummarna att du får allt under kontroll!
Vågar inte uttala mig kring din situation utan bäst är nog om du har en dialog med din läkare alternativt med en annan om du anser att personen inte lyssnar.
I vilket fall som helst så är ju målet att öka insulinkänsligheten så att kroppen blir bättre på att ta upp det glukoset och använda det insulin som finns, och det är väl det du har bäst påverkan på.
Då är det ju som du sa, reducera fett, specifikt bukfett, motionera och även äta hälsosamt.
Tror knappast att koständringar är något som de flesta läkare rekommenderar folk med typ 2 diabetes istället för insulin, man är väldigt snabb på slänga mediciner på samtliga symtom istället för att behandla de underliggande orsakerna.
Lycka till och håller tummarna att du får allt under kontroll!
Tack så mycket. Det har varit oerhört värdefullt att få råd från så många intelligenta människor, speciellt eftersom läkaren hållit mig i ovisshet länge med sin seghet. Men även faktumet att läkare inte vet allting om alla områden, så att höra med er andra har varit supervärdefullt.
För de som missat det i den långa tråden, så var mina (trådstartarens) två andra uppföljningar här:
- (FB) Dör jag snart eller? 12.4 mmol/L blodsocker på morgon efter 12 timmars fastande.
- (FB) Dör jag snart eller? 12.4 mmol/L blodsocker på morgon efter 12 timmars fastande.
Idag fick jag tag på läkaren igen (dagen efter senaste besöket) och fick dem att skriva ut Metformin också, då som sagt detta egentligen är en grundsten i behandling ihop med insulin, som det står här och på alla andra Svenska sidor med läkarriktlinjer:
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/diabetes/diabetes-typ-2-insulinbehandling/
Det kändes jävligt konstigt att bara få insulin, då metformin är superviktigt.
Som riktlinjerna skriver:
"Metformin ska numera in direkt vid diagnos med tanke på den positiva effekt metformin har. UKPDS-studien visade 40 % mindre hjärtinfarkt, stroke, och död. Nyare studier har dessutom visat tecken på halverad cancerrisk."
Metformin motverkar även den viktuppgång som insulin ger om man bara tar insulin.
Här är de mediciner/remisser jag fått nu, sammanlagt:
- Blodtryck: Candesartan Orion 4mg, 1 tablett på morgonen: https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20100706000060
- Diabetes: Insulatard FlexPen, 100 IE/ml, ordinerad "4E morgon 4E kväll": https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20021007000415
- Diabetes: Mitforgen 500mg (lägsta Metformin-styrkan de har), 1 tablett på morgonen: https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20081009000110
- Testosteron: Ska på remiss och få tillskott.
- Ögonen: Ordinerade att jag måste till en ögonläkare som ska kolla mina ögon med mikroskop och se om det finns skador, och isåfall kan de bränna bort skadorna med laser omedelbart. Ser dock ingen skillnad själv jämfört med år 2018 så jag tror och hoppas det inte är nån skada än. Glasögon/linserna jag har är samma styrka som då och jag ser skarpt.
- Leverskador: Levern måste kollas med buk-röntgen, “datortomografi magen”. Jag har förhöjda värden som pekar på leverskador, men vi tror att det beror på diabetes + övervikten. Ska dock kollas för att se att det inte är cancer. Det tror vi dock inte.
Så nu har jag ett par grundstenar i behandlingen:
- Fortsätter med enormt bra kosten livet ut. Jag mår bättre på den oavsett. Äter extremt lite kolhydrater och bara långsamma kolhydrater, och äter en massa kött och grönsaker istället. Och den har redan bevisats sänka mitt blodsocker kraftigt.
- Börjar röra mig mer i den utsträckning jag kan efter kroppsskadorna. Det kanske blir enklare med tiden när jag kommer igång försiktigt och kommer "över tröskeln". Det är verkligen inte lätt när hela kroppen permanent gör jävligt ont. Men jag biter ihop och börjar så smått, eftersom rörelse och viktnedgång är de 2 viktigaste sakerna för att återfå insulinkänsligheten.
- Tar metformin + insulin nu för att hjälpa kroppen med sockret tills jag fått tillbaka mer insulinkänslighet naturligt. Till en början ville jag inte ha medicin alls men har insett att det hjälper ju kroppen här i början när den har det väldigt svårt på egen hand, och skyddar organen som annars försockras och skyddar nerver/blodkärl som kan dö annars.
- På sikt (1 år?) trappa ned insulin och metformin, och hoppas på att jag är en av alla de som klarar att leva med normala sockervärden utan medicin. Via bra kost, viktnedgång, och rörelse. Men är öppen för att det kanske inte lyckas. Dock är det ju enligt massa moderna studier en hög chans för de flesta att få kroppen att fungera normalt igen och självläka det metabola syndromet, när man fixar all skit som orsakade det.
Det finns bara 1 allvarlig biverkning på metformin som jag ska be läkarna hålla koll på: Laktatacidos kan uppstå, extremt sällsynt tydligen (1 person per 30 000, men högre risk om man samtidigt har leverskador vilket jag till viss del har), står i infon på FASS. I övrigt är metformin välbeprövat och låter jävligt bra. Det har använts sedan 1950-talet och alla effekter är välkända:
https://ro.co/health-guide/how-does-metformin-work/
Står att Metformin verkar genom att minska leverns even produktion av socker, och öka insulinkänsligheten i kroppen så att cellerna tar upp socker, och samtidigt öka tarmbakteriernas förbrukning av socker.
Men när man är i princip i keto-område (jag får i mig väldigt lite kolhydrater per dag numera), så ska man vara försiktig med att ta båded insulin + metformin, så jag kommer ha väldig koll på mitt blodsocker med sockermätaren för att se till att det inte blir för mycket att kombinera metformin + keto-liknande + insulininjektioner. Läste lite om det här, många personer som skriver att de inte behöver insulin när de äter som jag och bara tar metformin:
https://community.myfitnesspal.com/en/discussion/10206483/question-about-keto-and-metformin
Det är troligast att jag först bara kör metformin + keto-liknande och skippar insulinet om det inte behövs. För det ser ut som om ta BÅDE metformin PLUS insulin är till för folk som fortfarande äter en jävla massa kolhydrater. Det gör ju inte jag längre. Med keto i bilden också så verkar risken istället bli att man kan få Laktatacidos eller för LÅGT blodsocker om man kör alla behandlingar samtidigt.
Så det är egentligen det enda oklara: Hur jag ska balansera metformin 500mg + insulin + keto-liknande mat. Tror jag skippar insulinet till en början och tittar på resultatet, och ser det inte bra ut efter kanske 2-6 veckor så är det dags för insulin.
Nåväl, nu finns det äntligen medicin och behandlingsplan! Allt är på väg åt rätt håll.
Här är till sist en annan person vars post inspirerade mig:
https://www.reddit.com/r/diabetes/comments/m4e1b7/6_plus_years_as_a_t2/
Det går att leva utan insulinsprutor och grejs, men det kan ta lite tid. Känns bra att börja med medicin i samband med den naturliga vägen, så blir det förhoppningsvis the best of both worlds, och sen är målet att kunna leva utan medicin eller åtminstone bara med en låg dos metformin, så man slipper de jävla insulinnålarna.

Tack för hjälpen allihopa. Och inspirationen från alla som visat att det går att läka. Det tar tid för Svenska läkare att fatta alla nya studier som visar att sjukdomen ej är permanent. De kör ju ofta på gammal info och behandling. Men det fanns ju massvis av studier nu som visar chockerande "totala vändningar" i sjukdomen när man kör low carb/keto-mat, går ner i vikt och rör på sig.
Är tacksam för er alla!
Senast redigerad av dextrodammit 2022-06-21 kl. 16:30.
Senast redigerad av dextrodammit 2022-06-21 kl. 16:30.
Så om man räknar ditt BMI