2022-05-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad betyder ”dodga”? Är det blattesvenska?
Dodge på engelska betyder ducka, resten klarar du själv big boy.
Citera
2022-05-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Hej
Vid första arbetslösa dagen ska man anmäla dig till Arbetsförmedlingen och till sin A-kassa.
Så svaret på din fråga är att man anmäler sig till båda dessa den första arbetslösa dagen.

Har man inget giltigt/godtagbart skäl att man sagt upp sig får man 45 dagars karens. (Sedan tror jag att det tillkommer sex dagar karens till, inte säker dock)
Man blir helt utan ersättning de första 45 dagarna (plus eventuellt sex dagar till). Efter denna period om karens avslutats kommer ersättning beräknas. Så de första 45 / (51) dagarna ger ingen ersättning alls utan den börjar räknas efter dag 45 / (51)
Så räkna med att vara utan inkomst i drygt tre månader.
Bör påpekas att det är 45 + 6 ersättningsdagars karens.
Under en vecka så räknas det med 5 ersättningsdagar så i kalendertid blir det strax över 10 veckor utan medel från a-kassa. Detta om du säger upp dig utan giltig anledning.

Har man giltig anledning så är det 6 dagars karens.
Citera
2022-05-22, 18:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Hur funkar det om man säger upp sig i samband med semestern, dvs säger upp sig nu senare i vår, jobbar 30 dagar under uppsägningstiden för att sedan dodga avstängningsperioden då den kommer hamna under semestern? Bör funka?
De 45 avstängningsdagarna börjar räknas från den dag du slutar inte från den dag du säger upp dig. Har du innestående semester och får den utbetald i samband med att du slutar kan du givetvis använda semesterersättningen att täcka en del av de 45 avstängningsdagarna (man räknar 5 dagar per vecka så det blir 9 hela veckor)
Citera
2022-05-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
De 45 avstängningsdagarna börjar räknas från den dag du slutar inte från den dag du säger upp dig. Har du innestående semester och får den utbetald i samband med att du slutar kan du givetvis använda semesterersättningen att täcka en del av de 45 avstängningsdagarna (man räknar 5 dagar per vecka så det blir 9 hela veckor)
Okej tack.
Vad kan ett giltigt skäl vara för uppsägning? Att kroppen börjar säga ifrån?
Citera
2022-05-22, 23:00
Medlem
Citat:
Okej tack.
Vad kan ett giltigt skäl vara för uppsägning? Att kroppen börjar säga ifrån?

Ja om du har papper på det från läkare.
Citera
2022-05-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ja om du har papper på det från läkare.
Ok tack. A-kassan vill inte att man blir sjukskriven istället? För man måste väl stå till arbetsmarknadens förfogande för att få a-kassa?
Citera
2022-05-23, 12:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ok tack. A-kassan vill inte att man blir sjukskriven istället? För man måste väl stå till arbetsmarknadens förfogande för att få a-kassa?
Ja du måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen och söka jobb aktivt och skicka in en godkänd en aktivitetsrapport varje månad för att få a-kassa. Du kan inte vara sjuk och arbetslös samtidigt. Är du sjuk får du be en läkare sjukskriva dig och om det är långvarigt (över 30 dagar) blir du utskriven från arbetsförmedlingen och får sjukpenning från Försäkringskassan i stället.
Citera
2022-05-30, 18:41
Medlem
Är det lönt att byta a-kassa? Alltså jag är med i livs för jag har jobbat på Scan tidigare för många år sedan, sedan varit arbetslös och nu arbetar jag med något helt annat. Kan det bli strul om jag blir arbetslös och behöver söka a-kasseersättning om jag är med i "fel" a-kassa?

Funderar på att byta, men om det inte spelar någon roll så kan jag ju strunta i det.

Jag bryr mig inte om facket, så den faktorn kan vi ignorera. Tacksam för svar. Är lite dålig på arbetslivet och hur det fungerar, suck
Citera
2022-06-02, 09:46
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Vederbörande måste också anmäla sig hos Arbetsförmedlingen den första dagen som det blir 70 %.

Absolut!
Citera
2022-06-02, 11:53
Medlem
Nuförtiden är det ett påhittat datasystem som bestämmer om den arbetssökande ska delta i olika aktiviteter på arbetsförmedlingen, t.ex. krom. Spelar ingen roll om man erhåller a-kassa eller inte, och lyder man inte datasystemet så blir det sanktioner.
Citera
2022-06-16, 16:24
Medlem
är visstidsanställd och mitt kontrakt går ut om någon vecka. vad säger akassan om jag inte skriver på ett nytt kontrakt även fast det erbjuds? räknas det som att säga upp sig?
Citera
2022-06-16, 18:07
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbilbo
är visstidsanställd och mitt kontrakt går ut om någon vecka. vad säger akassan om jag inte skriver på ett nytt kontrakt även fast det erbjuds? räknas det som att säga upp sig?

Såvida du inte bokstavligen säger till arbetsförmedlingen/a-kassan att du tackade nej till ett förlängt kontrakt så är det inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in