2022-05-11, 09:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Nä, det var yrkesintroduktionsanställning och blev aldrig utskriven från AF. Dom fixade återinträde dagen efter anställningen slutade. (uppsagd)

Problemet är att jag gick med i Kommunals a-kassa vid anställning (Var tidigare aldrig medlem i alfa-kassan, bara för att få grundersättningen på 510 kr.

Ringde dom på telefon och dom snackar om 6 månader för att få ersättning. Sedan några dagar efter det skickade dom brev om utredning av dagpenning, då hade jag redan gått ur a-kassan. Försöker att bli medlem igen och det kan man göra inom 2 månader.
Fattar inte riktigt... Varför gick du ur a-kassan? Om du från början var med i alfakassan och sedan bytte till kommunal så flyttas dina tidigare dagar/ersättning över automatiskt så det skall inte spela någon roll (även om det kan ta AF ett tag att fatta det)
Citera
2022-05-11, 09:49
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Fattar inte riktigt... Varför gick du ur a-kassan? Om du från början var med i alfakassan och sedan bytte till kommunal så flyttas dina tidigare dagar/ersättning över automatiskt så det skall inte spela någon roll (även om det kan ta AF ett tag att fatta det)

Jag började ju bli fundersam varför jag fått sänkt ersättning från 510 kr till 223kr. (var redan utförsäkrad 0 dagar kvar, från alfa-kassan 2021) men behöll ersättningen när af anvisade mig till jobb och utvecklingsgarantin.

Jag ringde kommunals o dom sa till mig att jag måste vara medlem i 6 månader för att få ersättning. Riktigt kassa handläggare, vägrar svarar på frågor om skyddsregler osv. Efter det gick jag ur a-kassan.

Dom säger att man kan bli medlem igen och har gjort en förfrågan samt skickat in arbetsgivarintyget.

Försäkringskassan sa ju ring kommunals a-kassa när jag frågade varför jag fått sänkt ersättning.
Senast redigerad av anre24 2022-05-11 kl. 09:57.
Citera
2022-05-11, 10:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Jag började ju bli fundersam varför jag fått sänkt ersättning från 510 kr till 223kr. (var redan utförsäkrad 0 dagar kvar, från alfa-kassan 2021) men behöll ersättningen när af anvisade mig till jobb och utvecklingsgarantin.

Jag ringde kommunals o dom sa till mig att jag måste vara medlem i 6 månader för att få ersättning. Riktigt kassa handläggare, vägrar svarar på frågor om skyddsregler osv. Efter det gick jag ur a-kassan.

Dom säger att man kan bli medlem igen och har gjort en förfrågan samt skickat in arbetsgivarintyget.

Försäkringskassan sa ju ring kommunals a-kassa när jag frågade varför jag fått sänkt ersättning.
Du blir aldrig utförsäkrad från en a-kassa du måste vara medlem oavsett om du skall få a-kassa eller ersättning från jobb och utvecklingsgarantin. Vad du än gör gå aldrig ur a-kassan, dock är det ok att byta mellan olika a-kassor (alla har samma villkor och ersättningar)
Citera
2022-05-17, 19:50
Medlem
A kassa

En anställd har arbetat 4 år.
A kassa lika länge.
Jobbat 100 %.

Pg av arbetsbrist kommer det bara finnas jobb för 70%.

Kan hon tala om detta för a-kassan och få 30% enligt 60 veckors regeln?

Eller måste hon först bli helt uppsagd, för att sedan ”hitta” ett jobb på 70%?
Citera
2022-05-17, 20:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Företagande och företagsekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2022-05-17, 20:55
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkinn
En anställd har arbetat 4 år.
A kassa lika länge.
Jobbat 100 %.

Pg av arbetsbrist kommer det bara finnas jobb för 70%.

Det går, skicka in arbetsgivarintyg och anställningsavtal som styrker det bara.
Citera
2022-05-18, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Det går, skicka in arbetsgivarintyg och anställningsavtal som styrker det bara.

Vederbörande måste också anmäla sig hos Arbetsförmedlingen den första dagen som det blir 70 %.
Citera
2022-05-18, 09:43
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Bästa är väl att ringa den aktuella A-kassan och fråga.

Citat:
Du som arbetsgivare måste nog ändå säga upp anställningsavtalet för omförhandling. Det måste såklart göras i enlighet med LAS och ev. kollektivavtal. Om den anställde är fackligt ansluten så måste dennes fackförbund varslas.
Citera
2022-05-22, 07:09
Medlem
Hur funkar det om man säger upp sig i samband med semestern, dvs säger upp sig nu senare i vår, jobbar 30 dagar under uppsägningstiden för att sedan dodga avstängningsperioden då den kommer hamna under semestern? Bör funka?
Citera
2022-05-22, 08:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Hur funkar det om man säger upp sig i samband med semestern, dvs säger upp sig nu senare i vår, jobbar 30 dagar under uppsägningstiden för att sedan dodga avstängningsperioden då den kommer hamna under semestern? Bör funka?

Vad betyder ”dodga”? Är det blattesvenska?
Citera
2022-05-22, 14:36
Medlem
Utbetalning varje vecka

Vi betalar ut ersättning på torsdagar. Det innebär att du får utbetalning varje vecka om du skickar in en tidrapport i taget. Om du vill ha din ersättning utbetald var fjärde vecka kan du välja att skicka in fyra tidrapporter i taget.

Nu på torsdag är det en röd dag. Försäkringskassan + lön brukar då komma vardagen innan (onsdag i detta fall) vet någon när jag får min A-kassa denna vecka? Är det på onsdag då eller?
Citera
2022-05-22, 15:08
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Utbetalning varje vecka

Vi betalar ut ersättning på torsdagar. Det innebär att du får utbetalning varje vecka om du skickar in en tidrapport i taget. Om du vill ha din ersättning utbetald var fjärde vecka kan du välja att skicka in fyra tidrapporter i taget.

Nu på torsdag är det en röd dag. Försäkringskassan + lön brukar då komma vardagen innan (onsdag i detta fall) vet någon när jag får min A-kassa denna vecka? Är det på onsdag då eller?

27:e mest sannolikt men kolla på din a-kassas hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in