Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-22, 15:01
  #10321
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
LOL.

Ganska charmigt att du inte ens vet att automation i produktionslinor pågått i typ 50 år, helt utan Tesla. Finns ingen plats för en sopig humanoid robot där.
Värdet av robotaxi är förstås 0 USD, eftersom den inte finns.

Vad hände med den där toppen på över 1200USD som du förutspådde skulle komma i januari?

Precis som Mongoliden skrev så är automationen i produktionslinjer statisk.
Finns inga dynamiska förändringar att ta hänsyn till likt verkligheten där vad som helst kan komma i vägen, vägbyggen osv.
Hur vet jag det?
För jag jobbar med det. Jag har programmerat flertal och åter flertalet automatiska produktionslinjer främst inom stålindustrin men även livsmedel och annan produktion.
Produktionslinje och annan statisk miljö som högstacking-kranar (som jag även gjort) är inte lätt men det är fan dagis nivå jämfört med en automation som ska fungera ute i dynamiska verkligheten.
Citera
2022-05-22, 15:04
  #10322
Medlem
wwrs avatar
Tesla har sålt 22 tusen bilar i Australien ... sammanlagt, de senaste 10 åren
Citat:
However, data recorded by the Electric Vehicle Council of Australia estimates the number of total Teslas sold locally in the past decade is 22,743.
https://www.carsguide.com.au/ev/advi...ustralia-86265

I Victoria lägger de extra vägskatt på elbilar eftersom de inte betalar bensinskatt.

Den utgående PM har kallat elbilar för "krig mot helgen" eftersom han inte ansåg dem lika smidiga när de friluftsälskande australierna gillar att ta sin SUV och köra ut med hela familjen och båten på släpet till något avlägset friluftsområde.

Men nu kommer ny regering i Australien. Få se om något händer.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-22 kl. 15:08.
Citera
2022-05-22, 15:18
  #10323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Enligt dina egna ord gäller detta dock inte dig herr Mongo.

Du hade 1.3 miljoner i TSLA i januari. Det betyder att du tappat ca 500 000 bara på Tesla på 4 månader.
(Givet att du agerat som du påstått och inte gjort misstaget att köpa ännu mer TSLA, då är förlusten ännu större.)

Finns bättre sätt att bli mångmiljonär än på TSLA.
Men jag fattar om man inte har så mycket skills och lyckats pricka in TSLA , så kanske man får lite hybris.
Men du skulle nog gjort som Musk och cashat in i vintras. Bättre lycka nästa gång. 🙂


Finns en anledning till att $TSLA är så brutalt underägd av institutioner och brutalt överägd av privatsparare.

Ett äkta exempel på Dunning-Kruger effekten där oerfarna och (ofta) dålig risktolerans där investerarna fått för sig att institutionerna är idioter som inte köper Tesla trots att det ”kommer vara största bolaget i världen när som helst”. Har varit en perfect storm för shitty tech senaste 2 åren med massiva stimulanser ifrån centralbanker, ZIRP osv där värdering spelat mindre roll. Nu går vi mot en period med högre räntor, hawkish centralbanker. Samtidigt tror trogna bagholders att $TSLA (med 2% av bilmarknaden) är snorbilligt vid price/sales 16, p/e 90-100 och värderade som alla andra biltillverkare i världen.

Ser något ut som en gris, smakar som en gris och låter som en gris är det ofta en gris.

Tesla säljer bilar, är kända för sina bilar och har >90% av sin försäljning i bilar. De är en biltillverkare.

En duktig sådan som sålt drömmer i år om häftiga robotar som kommer vara värda mer än USAs GDP, om superbilar med raketmotorer som kör sig själva. Om självkörande bilar som kommer tjäna 30 000 dollar om året i vinst åt sina ägare.

Förr eller senare kommer poletten falla ner för diverse bagholders som inser att Elon gör allt för att dumpa aktier, matar folk med stora syften som ”jag lovar, jag säljer bara för att ni ska få yttrandefrihet (köpa twitter)”. Nästa gång är det nått nytt.

Medans smarta institutioner sitter utanför och kollar på hur korthuset sakta men säkert faller ner så sitter privatpersoner och lågintelligenta fond-ägare som Cathie Woods och kastar ur sig price targets på flertal tusen dollar per aktie.
Citera
2022-05-22, 16:00
  #10324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Finns en anledning till att $TSLA är så brutalt underägd av institutioner och brutalt överägd av privatsparare.

Ett äkta exempel på Dunning-Kruger effekten där oerfarna och (ofta) dålig risktolerans där investerarna fått för sig att institutionerna är idioter som inte köper Tesla trots att det ”kommer vara största bolaget i världen när som helst”. Har varit en perfect storm för shitty tech senaste 2 åren med massiva stimulanser ifrån centralbanker, ZIRP osv där värdering spelat mindre roll. Nu går vi mot en period med högre räntor, hawkish centralbanker. Samtidigt tror trogna bagholders att $TSLA (med 2% av bilmarknaden) är snorbilligt vid price/sales 16, p/e 90-100 och värderade som alla andra biltillverkare i världen.

Ser något ut som en gris, smakar som en gris och låter som en gris är det ofta en gris.

Tesla säljer bilar, är kända för sina bilar och har >90% av sin försäljning i bilar. De är en biltillverkare.

En duktig sådan som sålt drömmer i år om häftiga robotar som kommer vara värda mer än USAs GDP, om superbilar med raketmotorer som kör sig själva. Om självkörande bilar som kommer tjäna 30 000 dollar om året i vinst åt sina ägare.

Förr eller senare kommer poletten falla ner för diverse bagholders som inser att Elon gör allt för att dumpa aktier, matar folk med stora syften som ”jag lovar, jag säljer bara för att ni ska få yttrandefrihet (köpa twitter)”. Nästa gång är det nått nytt.

Medans smarta institutioner sitter utanför och kollar på hur korthuset sakta men säkert faller ner så sitter privatpersoner och lågintelligenta fond-ägare som Cathie Woods och kastar ur sig price targets på flertal tusen dollar per aktie.

Har du någon kort position mot tesla?
Om inte, varför inte?
Citera
2022-05-22, 16:24
  #10325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Har du någon kort position mot tesla?
Om inte, varför inte?

Jag gillar Warren buffet och min filosofi kring investeringar är baserat på mycket han säger.

Jag kortar aldrig bolag då man 1: har en organisk motvind i form av att börsen i snitt avkastar ~10% per år.

2: En bajsmacka med ett reellt värde på 1 miljon som handlas för en miljard kan lätt resa 500 miljoner genom att späda ut investerare. Detta förvandlar bolaget till en bajsmacka med en kassa på 500 miljoner. Teslas följare är fruktansvärt lojala till företaget, senast förra året och 20’ så tog Tesla in 15 miljarder dollar i nyemissioner vilket har gett Tesla en stark krigskassa.

Varför slösa pengar på att betta om att ett bolag ska gå ner när bolaget i fråga kan dubblas efter att de annonserar att de ska göra en aktiesplit som inte adderar något värde. Tjänar hellre pengar på att köpa fina bolag till vettiga värderingar med stabila kassaflöden
Citera
2022-05-22, 16:48
  #10326
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Finns en anledning till att $TSLA är så brutalt underägd av institutioner och brutalt överägd av privatsparare.

Ett äkta exempel på Dunning-Kruger effekten där oerfarna och (ofta) dålig risktolerans där investerarna fått för sig att institutionerna är idioter som inte köper Tesla trots att det ”kommer vara största bolaget i världen när som helst”. Har varit en perfect storm för shitty tech senaste 2 åren med massiva stimulanser ifrån centralbanker, ZIRP osv där värdering spelat mindre roll. Nu går vi mot en period med högre räntor, hawkish centralbanker. Samtidigt tror trogna bagholders att $TSLA (med 2% av bilmarknaden) är snorbilligt vid price/sales 16, p/e 90-100 och värderade som alla andra biltillverkare i världen.

Ser något ut som en gris, smakar som en gris och låter som en gris är det ofta en gris.

Tesla säljer bilar, är kända för sina bilar och har >90% av sin försäljning i bilar. De är en biltillverkare.

En duktig sådan som sålt drömmer i år om häftiga robotar som kommer vara värda mer än USAs GDP, om superbilar med raketmotorer som kör sig själva. Om självkörande bilar som kommer tjäna 30 000 dollar om året i vinst åt sina ägare.

Förr eller senare kommer poletten falla ner för diverse bagholders som inser att Elon gör allt för att dumpa aktier, matar folk med stora syften som ”jag lovar, jag säljer bara för att ni ska få yttrandefrihet (köpa twitter)”. Nästa gång är det nått nytt.

Medans smarta institutioner sitter utanför och kollar på hur korthuset sakta men säkert faller ner så sitter privatpersoner och lågintelligenta fond-ägare som Cathie Woods och kastar ur sig price targets på flertal tusen dollar per aktie.
Tycker du verkligen Tesla är så jävla övervärderade nu? Jag tyckte du sa att ett rimligt pe ligger på runt 50. Forward pe är nu på 54 och då används wall streets sunkiga estimat som historiskt sett alltid varit för lågt. Stannar kursen på $663 så kommer Tesla ha ett pe på 47 om ca ett halvår (jag räknar på eps $14 jämfört med wall street på $12). Är det verkligen övervärderat då? Att marknaden blickar ett halvår framåt är väll inget konstigt?

Tesla är grovt undervärderat nu, speciellt med tanke på hur stort 2023 blir. Tror poletten faller ner för dig inom högst 12 månader
Citera
2022-05-22, 17:24
  #10327
Medlem
Tesla har surfat på en våg av nya investerare som sparat under pandemin. Aktien är inte värd mer än $100. Tesla kommer inte att klara konkurrensen nu när t.ex. Ford rullar ut elektrisk F-150. Jänkarna vill inte ha sedans egentligen.
Citera
2022-05-22, 17:56
  #10328
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Finns en anledning till att $TSLA är så brutalt underägd av institutioner och brutalt överägd av privatsparare.

Ett äkta exempel på Dunning-Kruger effekten där oerfarna och (ofta) dålig risktolerans där investerarna fått för sig att institutionerna är idioter som inte köper Tesla trots att det ”kommer vara största bolaget i världen när som helst”. Har varit en perfect storm för shitty tech senaste 2 åren med massiva stimulanser ifrån centralbanker, ZIRP osv där värdering spelat mindre roll. Nu går vi mot en period med högre räntor, hawkish centralbanker. Samtidigt tror trogna bagholders att $TSLA (med 2% av bilmarknaden) är snorbilligt vid price/sales 16, p/e 90-100 och värderade som alla andra biltillverkare i världen.

Ser något ut som en gris, smakar som en gris och låter som en gris är det ofta en gris.

Tesla säljer bilar, är kända för sina bilar och har >90% av sin försäljning i bilar. De är en biltillverkare.

En duktig sådan som sålt drömmer i år om häftiga robotar som kommer vara värda mer än USAs GDP, om superbilar med raketmotorer som kör sig själva. Om självkörande bilar som kommer tjäna 30 000 dollar om året i vinst åt sina ägare.

Förr eller senare kommer poletten falla ner för diverse bagholders som inser att Elon gör allt för att dumpa aktier, matar folk med stora syften som ”jag lovar, jag säljer bara för att ni ska få yttrandefrihet (köpa twitter)”. Nästa gång är det nått nytt.

Medans smarta institutioner sitter utanför och kollar på hur korthuset sakta men säkert faller ner så sitter privatpersoner och lågintelligenta fond-ägare som Cathie Woods och kastar ur sig price targets på flertal tusen dollar per aktie.

Är det så tongångarna går bland kidsen på universiteten idag? Att få gräva upp inlägg som dessa blir en kul bonus sen när aktien är några gånger högre.
Citera
2022-05-22, 17:57
  #10329
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Finns en anledning till att $TSLA är så brutalt underägd av institutioner och brutalt överägd av privatsparare.

Ett äkta exempel på Dunning-Kruger effekten där oerfarna och (ofta) dålig risktolerans där investerarna fått för sig att institutionerna är idioter som inte köper Tesla trots att det ”kommer vara största bolaget i världen när som helst”. Har varit en perfect storm för shitty tech senaste 2 åren med massiva stimulanser ifrån centralbanker, ZIRP osv där värdering spelat mindre roll. Nu går vi mot en period med högre räntor, hawkish centralbanker. Samtidigt tror trogna bagholders att $TSLA (med 2% av bilmarknaden) är snorbilligt vid price/sales 16, p/e 90-100 och värderade som alla andra biltillverkare i världen.

Ser något ut som en gris, smakar som en gris och låter som en gris är det ofta en gris.

Tesla säljer bilar, är kända för sina bilar och har >90% av sin försäljning i bilar. De är en biltillverkare.

En duktig sådan som sålt drömmer i år om häftiga robotar som kommer vara värda mer än USAs GDP, om superbilar med raketmotorer som kör sig själva. Om självkörande bilar som kommer tjäna 30 000 dollar om året i vinst åt sina ägare.

Förr eller senare kommer poletten falla ner för diverse bagholders som inser att Elon gör allt för att dumpa aktier, matar folk med stora syften som ”jag lovar, jag säljer bara för att ni ska få yttrandefrihet (köpa twitter)”. Nästa gång är det nått nytt.

Medans smarta institutioner sitter utanför och kollar på hur korthuset sakta men säkert faller ner så sitter privatpersoner och lågintelligenta fond-ägare som Cathie Woods och kastar ur sig price targets på flertal tusen dollar per aktie.

Spot on.

Skrev redan i oktober att en rimlig kurs är 160-180 dollar - DOCK!!! Detta givet att allt går som på räls, att man håller kvaliteten osv.

Tesla kommer falla som en sten. Sköter man inte korten rätt snackar vi 50-60 dollar som rimlig kurs.

En klassisk bubbla, hypad av en narcissist som - och det ska faktiskt E Musk ha cred för - det finns substans och visioner hos, det är ingen global von Stalheim eller vad fan IT-trollet nu heter - där är det bara scam och BS som gäller och har gällt.
Citera
2022-05-22, 17:58
  #10330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Tycker du verkligen Tesla är så jävla övervärderade nu? Jag tyckte du sa att ett rimligt pe ligger på runt 50. Forward pe är nu på 54 och då används wall streets sunkiga estimat som historiskt sett alltid varit för lågt. Stannar kursen på $663 så kommer Tesla ha ett pe på 47 om ca ett halvår (jag räknar på eps $14 jämfört med wall street på $12). Är det verkligen övervärderat då? Att marknaden blickar ett halvår framåt är väll inget konstigt?

Tesla är grovt undervärderat nu, speciellt med tanke på hur stort 2023 blir. Tror poletten faller ner för dig inom högst 12 månader

Problemet är att centralbankernas pumpande har gett investerare vyn att P/E 90 och forward p/e 50 är billigt för en biltillverkare. När volymerna ökar blir det betydligt svårare att hålla uppe tillväxttakten.

Tesla skiljt ifrån riktiga techbolag behöver expandera fysiska bilfabriker för att upprätthålla tillväxten. Inom 2-3 år kommer Teslas inte växa i närheten av 50% och värderingen kommer därmed falla. De facto så har tesla endast växt över 50% ett av 4 senaste åren och kommer med stor sannolikhet missa målet även detta år. Trots detta så prisas en enkel 50% per år tillväxt in. Vill du sitta med denna bilaktien till tresiffrigt pe så får du gärna göra det men försök inte lura folk om att den är ”grovt undervärderad”
Citera
2022-05-22, 18:08
  #10331
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Tesla har surfat på en våg av nya investerare som sparat under pandemin. Aktien är inte värd mer än $100. Tesla kommer inte att klara konkurrensen nu när t.ex. Ford rullar ut elektrisk F-150. Jänkarna vill inte ha sedans egentligen.

Håller helt med dig om bubblan Tesla.

Men att "jänkarna inte vill ha sedans egentligen"... Köper jag inte. Finns säkert statistik på, men har alltid varit en typisk "sedan-marknad" - bl a därför t ex Honda Accord Sedan sålt som smör. (Alltså jfr "övriga bilmarknader".).
Citera
2022-05-22, 18:21
  #10332
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Problemet är att centralbankernas pumpande har gett investerare vyn att P/E 90 och forward p/e 50 är billigt för en biltillverkare. När volymerna ökar blir det betydligt svårare att hålla uppe tillväxttakten.

Tesla skiljt ifrån riktiga techbolag behöver expandera fysiska bilfabriker för att upprätthålla tillväxten. Inom 2-3 år kommer Teslas inte växa i närheten av 50% och värderingen kommer därmed falla. De facto så har tesla endast växt över 50% ett av 4 senaste åren och kommer med stor sannolikhet missa målet även detta år. Trots detta så prisas en enkel 50% per år tillväxt in. Vill du sitta med denna bilaktien till tresiffrigt pe så får du gärna göra det men försök inte lura folk om att den är ”grovt undervärderad”
Fast det var ju du som sa att pe 50 är rimligt.

Tesla växer i snitt med över 50%. Du som följer Tesla så flitigt borde veta att dom räknar på CAGR (Compound annual growth rate).
Tillväxten på 50% handlar bara om leveranser. Vinsten växer betydligt mer än 50% per år. Förra året växte leveranser med över 80% medan vinsten ökade med över 600%. Jag säger inte att vinsten kommer öka så mycket varje år men iaf mer än 50% i många år framöver. Därför är det ologiskt att Tesla ska ha ett så lågt pe.
Det är ju bara att kolla hur fort Teslas pe kommit ner. Pe 1100 för ett år sen.

Om 2-3 år kommer Austin och Berlin vara fullt upprampade och fått ner kostnaden på sina batterier till löjligt låga nivåer. Tesla har så sjuka marginaler att dom lätt kan sänka priset på bilarna och skapa en ny våg av köpare. Att Tesla skulle sakta ner om 2-3 år finns inte ens på kartan.

Jag förstår verkligen inte hur ni björnar tänker. Det är så löjligt uppenbart att Tesla är undervärderad nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback