• 1
  • 2
2022-05-21, 20:55
Medlem
Vad är smartast i dessa tider av ekonomisk kris ifall man har bolån? Vad skulle ni säga? Är det bäst att fokusera på att amortera så mycket som möjligt för att få ner räntekostnaderna eller bör man lägga alla sparade pengar i fonder/aktier? Varför?

Diskutera
Citera
2022-05-21, 21:04
Bannlyst
Amortera!

Räntorna kommer att stiga och bopriserna kommer att falla.
Citera
2022-05-21, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenhatarallavita
Amortera!

Räntorna kommer att stiga och bopriserna kommer att falla.

Bör man göra det redan nu, eller ska man helst vänta tills dess att bindningstiden på lånet gått ut?
Citera
2022-05-21, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Bör man göra det redan nu, eller ska man helst vänta tills dess att bindningstiden på lånet gått ut?

Beror väl på om det är lån med fast ränta. I så fall skulle jag låta bli. Du kan spara vid sidan av men investera i fonder är oerhört risikabelt dessa tider.
Citera
2022-05-22, 09:15
Medlem
Börsen kommer fortsätta falla. Detta är bara början.

Amortera istället.
Senast redigerad av korvstofft 2022-05-22 kl. 09:18.
Citera
2022-05-22, 09:47
Medlem
Wretch32s avatar
Glöm inte att det bästa köptillfället på börsen är när blodet flyter på gatorna..
Citera
2022-05-22, 09:59
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Glöm inte att det bästa köptillfället på börsen är när blodet flyter på gatorna..

Ja. Men flyter det nu, det är frågan?
Citera
2022-05-22, 10:07
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja. Men flyter det nu, det är frågan?

Nej inte än. Du kommer se i alla nyheter när folk förlorat sina jobb, hus och besparingar och folk tar livet av sig. Då flyter det.
Citera
2022-05-22, 10:22
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Nej inte än. Du kommer se i alla nyheter när folk förlorat sina jobb, hus och besparingar och folk tar livet av sig. Då flyter det.

Ja. Stirrar in i kristallkulan och ser liknande scener framöver. Pratar vi nästa sommar? Eller är detta en dip som kommer att hålla i sig i flera år innan det vänder?

Har i stort sett blivit idiotförklarad av en del bekanta för att jag betalat av huset i stället för att ösa in pengarna på börsen. Förra veckan erkände en av dem att hans besparingar på börsen nu låg på en lägre nivå än toppen innan coronadippen. Nu när huset är i stort sett avbetalt så planerar jag att börja investera lite mer aktivt igen. Eftersom det ändå inte går att pricka botten kanske det så smått börjar bli dags att gå in?
Citera
2022-05-22, 10:26
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Typ nu? https://www.aftonbladet.se/minekonom...-kontantinsats

Sen finns ju den ultimata säljsignalen också, när blaskan skriver om tanter som säger upp sig för att dagtrada. Det har vi inte sett på ett tag. Sen när nedgången har börjat men ännu inte är slut så intervjuar de den tanten för att ge rådet "sitt still i båten". Samma visa varje gång.
Senast redigerad av ETA2824-2 2022-05-22 kl. 10:29.
Citera
2022-05-22, 10:27
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja. Stirrar in i kristallkulan och ser liknande scener framöver. Pratar vi nästa sommar? Eller är detta en dip som kommer att hålla i sig i flera år innan det vänder?

Har i stort sett blivit idiotförklarad av en del bekanta för att jag betalat av huset i stället för att ösa in pengarna på börsen. Förra veckan erkände en av dem att hans besparingar på börsen nu låg på en lägre nivå än toppen innan coronadippen. Nu när huset är i stort sett avbetalt så planerar jag att börja investera lite mer aktivt igen. Eftersom det ändå inte går att pricka botten kanske det så smått börjar bli dags att gå in?

Smart! Hade jag också gjort om jag hade råd. Jag tror inte börsen kommer gå upp på lång tid men det är min åsikt. Lägger mina pengar på bitcoin isf.
Citera
2022-05-22, 12:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Börsen kommer fortsätta falla. Detta är bara början.

Amortera istället.

Det är inte säkert. Bolagen går fortfarande bra och vissa blir tillochmed gynnade av kriget. Amortera är bara klokt om man har mycket lån. Är man lågbelånad skulle jag satsa på köp av kvalitetaktier i exempelvis investmentbolag och fortsätta att månadsspara.

Kopiera istället hur de rikaste agerar. Tror inte de sitter och tänker på att amortera lån direkt.

Varför amortera på ett lån där inflationen är högre än kostnaden för lånet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in