• 1
  • 2
2022-05-22, 13:47
Medlem
Beror lite på vilka risker du kan ta och om du sitter på en stabil inkomst även vid en lågkonjunktur svårt att veta såklart men vissa brancher står sig starkare än andra om du har stabilt arbete så hade jag kluven som jag är kört 50/50 mellan amortering och investering i en globalfond om du sitter på ett jobb som kanske försvinner inom en framtid så hade jag amortera samtidigt som jag byggt upp en stabil buffert
Citera
2022-05-22, 16:13
Medlem
Marknaden är värderad till 100. Plebs: "nu är det ett bra läge att investera i fonder"
Marknaden kraschar till 70. Plebs: "oj oj, nu ska man nog avvakta med att investera tills det går upp igen"

Citera
2022-05-24, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Marknaden är värderad till 100. Plebs: "nu är det ett bra läge att investera i fonder"
Marknaden kraschar till 70. Plebs: "oj oj, nu ska man nog avvakta med att investera tills det går upp igen"

Jag investerar nu samt när marknaden ligger på 70 om den nu hamnar där
Köper lite olika tillgångar också så sprider riskerna på det viset också
Citera
2022-05-24, 07:31
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vad är smartast i dessa tider av ekonomisk kris ifall man har bolån? Vad skulle ni säga? Är det bäst att fokusera på att amortera så mycket som möjligt för att få ner räntekostnaderna eller bör man lägga alla sparade pengar i fonder/aktier? Varför?

Diskutera
Om man amorterar för mycket och hushållet får lägre inkomst pga arbetslöshet
sjukdom, skilsmässa mm så kan det bli svårt att låna upp på bostaden.

Man kanske inte heller vill sälja för tex 30% lägre pris pga höjda räntor.

Viktigare med en rejäl buffert i dessa tider även om man bara får 1% ränta
Citera
2022-05-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vad är smartast i dessa tider av ekonomisk kris ifall man har bolån? Vad skulle ni säga? Är det bäst att fokusera på att amortera så mycket som möjligt för att få ner räntekostnaderna eller bör man lägga alla sparade pengar i fonder/aktier? Varför?

Diskutera

Hur stort lån har du? 5 miljoner? Ingen idé att ens försöka betala av det med din knegarlon. Bara att sälja direkt.
Citera
2022-05-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja. Stirrar in i kristallkulan och ser liknande scener framöver. Pratar vi nästa sommar? Eller är detta en dip som kommer att hålla i sig i flera år innan det vänder?

Har i stort sett blivit idiotförklarad av en del bekanta för att jag betalat av huset i stället för att ösa in pengarna på börsen. Förra veckan erkände en av dem att hans besparingar på börsen nu låg på en lägre nivå än toppen innan coronadippen. Nu när huset är i stort sett avbetalt så planerar jag att börja investera lite mer aktivt igen. Eftersom det ändå inte går att pricka botten kanske det så smått börjar bli dags att gå in?

Du är en av vinnarna. Dom andra idioterna fattar inte att det är när räntan är låg som man ska amortera. När räntan går upp minskar den ju amorteringsutymmet.
Citera
2022-05-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Du är en av vinnarna. Dom andra idioterna fattar inte att det är när räntan är låg som man ska amortera. När räntan går upp minskar den ju amorteringsutymmet.
Du förstår ju inte, så länge man har en buffert för att klara allt så ska man använda resterande pengar på ekonomiskt bäst sätt:
När räntan är låg är det bättre att månadsspara i aktier.
När räntan ökat till ett lika/högre belopp än förväntad avkastning på börsen så ska man amortera på lånet istället.

Kräver dock att man har en lön och buffert så högre månadskostnad inte är nått problem. I så fall för man ha amorterat på lånet även vid låg ränta.
Citera
2022-05-24, 16:52
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Nej inte än. Du kommer se i alla nyheter när folk förlorat sina jobb, hus och besparingar och folk tar livet av sig. Då flyter det.

Ja men det förutsätter ett man står köpredo med en större summa där och då mer. Istället trotsiga att för de flesta så handlar det om regelbundna insättningar per månad och då är det bra att köpa nu och säkert ett år framåt.

Så handlar det om större klumpsummor så vänta längre. Handlar det månadssparande så är nog aktier/fonder ett bra val nu framåt. Så klart att det kan och troligtvis kommer sjunka mer.

Sen så klart att amortera nu kan såväl vara bra för ROI som för sinnet. Men långa loppet så tror jag att aktier och fonder representanter bättre investering ändå nu och framåt.
Citera
2022-05-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Du förstår ju inte, så länge man har en buffert för att klara allt så ska man använda resterande pengar på ekonomiskt bäst sätt:
När räntan är låg är det bättre att månadsspara i aktier.
När räntan ökat till ett lika/högre belopp än förväntad avkastning på börsen så ska man amortera på lånet istället.

Kräver dock att man har en lön och buffert så högre månadskostnad inte är nått problem. I så fall för man ha amorterat på lånet även vid låg ränta.

Idiot. När räntan är hög har du inte råd att både amortera och investera i börsen. Samtidigt är det just då man ska köpa in sig i börsen eftersom priserna då är låga.

An en gång, idiot. Låg ränta, amortera. Hög ränta, fyndpris på börsen.
Citera
2022-05-24, 17:34
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market

Om räntan är lägre än inflationen så får du betalt för att låna

Köp guld och valutakorg
Citera
2022-05-25, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Om räntan är lägre än inflationen så får du betalt för att låna

Köp guld och valutakorg

Och när räntan är 10% och det du köpt rasar i pris? Och när räntan är låg går aktier upp och guld ner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in