2022-05-22, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Du menar att Ukraina kommer att angripa civila?

Nej, men den som vill ha en buffertzon (dvs Ryssland) brukar ju anse att buffertzonen antingen ska vara helt tom och öde eller bestå av sådant som man med lätthet kan offra. Jag skulle inte vilja vara värderad som en medborgare som med lätthet kan offras. Skulle du?
Citera
2022-05-22, 09:05
Medlem
Reimers avatar
Som jag misstänkte, Putins egen oligark i Ukraina kan vara den handelsvara som möjliggör att hjältarna från Mariupol kommer hem till Ukraina.

Citat:
RYSSLAND VILL BYTA KRIGSFÅNGAR MOT OLIGARK

I helgen uppgav Ryssland att de helt tagit över stålverket Azovstal i ukrainska Mariupol.

Nu rapporterar den ryska statskontrollerade nyhetsbyrån Ria Novosti att landet kan tänka sig att utbyta alla ukrainska soldater som tillfångatogs i staden mot den oligarken Viktor Medvedchuk.

Medvedchuk tillfångatogs av Ukraina i början av april och han har tidigare pekats ut som Putins ”högra hand”. Den ryska presidenten är även gudfar till oligarkens dotter.

– Vi kommer att se över möjligheten, säger den ryska politikern Leonid Slutsky i ett uttalande enligt The Guardian.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Vore en bra lösning om den blir verklighet.
Senast redigerad av Reimer 2022-05-22 kl. 09:19.
Citera
2022-05-22, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Detta var i ett land och en plats som inte fyller någon funktion i verkligheten, och så länge de håller sig från att störa ordningen så attackerar ingen dem. Gadaffi störde....därför blev han såklart hanterad. Detta är dock inte rättigheter som gäller någon annan än oss civiliserade länder att avgöra, så att ryssland helt plötsligt trodde sig kunna göra detsamma är ju inget annat än ett skämt och misstag från icke verklighetsanslutna blindnötter. Självklart har inte ryssland någon som helst rättighet att låtsas vara en av dem som har rätt att städa upp......eftersom Ryssland själva ingår i samma nedskitning som Libyen gjorde. Skomakare stanna vid din läst

Jag måste ge dig props för det som alla vet men inte vågar säga.

Det är dubbla måttstockar som gäller i världen, annars hade vi stoppat USA för bra många år sedan om vi visste vad som är bäst för världsfreden
Citera
2022-05-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Rubeln all time high since 2015. Jag förstår inte att vissa inte accepterar värdet eftersom vem som helst kan spekulera i valutan.

https://english.alarabiya.net/business/economy/2022/05/20/Ruble-hits-2015-level-against-euro-as-EU-prepares-to-pay-for-gas

Är du en flat earther?

För samma sak slog mig när jag funderade precis innan ryska börsen öppnade att handla lite på chans.
Man fick endast handla i 32 aktier och ingen fick sälja. Känns det rimligt?

Att tillägga är att om det fanns pengar att tjäna på valuta spekulation eller ryska aktier hade folk gjort det.

Men tyvärr vännen.
Citera
2022-05-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag måste ge dig props för det som alla vet men inte vågar säga.

Det är dubbla måttstockar som gäller i världen, annars hade vi stoppat USA för bra många år sedan om vi visste vad som är bäst för världsfreden

En viktig skillnad är att de länder USA invaderat hade ledarskap i form av blodbesudlade diktatorer som hela världen avskydde och ville bli av med. Så även om man var kritisk och protesterade mot sättet USA gjorde det på så var det ingen som hade lust att hjälpa diktatorerna att behålla makten. Och man kunde ju i alla fall hoppas att länderna skulle kunna få bättre ledningar efter USA:s angrepp.

Ryssland däremot har invaderat ett land med en demokratisk ledning och försöker tillskansa sig dess territorium.

Du ser kanske skillnaden?
Citera
2022-05-22, 09:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som jag misstänkte, Putins egen oligark i Ukraina kan vara den handelsvara som möjliggör att hjältarna från Mariupol kommer hem till Ukraina.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Vore en bra lösning om den blir verklighet.

Om det händer, så verifierar det ju verkligen tesen om oligarker. Jag tror inte det är politiskt gångbart att göra så, men ryssarna kan kanske fuska. Ett annat alternativ är att de släpper Azov-Mariupols politiska ledning (den skäggige tjockisen och den andre, den gamle fotbollshuliganen) mot Medvedchuk.
Citera
2022-05-22, 09:30
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Kamrat vi är tre månader in i tredagarskriget!

Planen med ett snabbt krig för att döda Zelenskyj och inrätta en Marionettregim i Kyiv gick ju inte så bra. Även om man kan säga att det bara var en avledningsmanöver och den egentliga planen var att ha ~30 000 döda efter 3 månader och 30%+ av Ryssland tanks, flyg, helikoptrar och bepansrade fordon förstörda av ukrainska hjältar.

Döda ~28.850
Skadade ~86.550

Bepansrade stridsfordon 3116 kaput
Pansarvagnar 1278 kaput
Flygplan 204 kaput
Helikoptrar 169 kaput

Troligtvis runt 30-40% av vad ryssen kan frambringa totalt.

Det finns bara en sak att göra, sätta in allt fler gubbar, med allt sämre träning och med allt sämre utrustning för att hålla allt mindre land!

Vänta 3 månader så säger väl folk här att det var planen från början!

Så här skrev jag för tre månader sedan. Precis i början av den här tråden, den 24e februari;

Det är det förväntade utfallet vi ser nu.

Ryssen hade för få gubbar, för lite utrustning och kunde omöjligen få en snabb vinst baserat på det ryssen satt in vs. motståndaren.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Sovjets framgångar i kriget mot Tyskland berodde inte på att dras generaler var taktiska genier utan det berodde på att de hade ingen respekt för människoliv och lättvindigt skickade sina soldater in i döden och sedan nästa våg och igen, de använde de som kanonmat och bakom de fanns NKVD divisioner som sköt alla eftersläntrare i ryggen, deras enda möjlighet var att springa framåt.

Hade de haft en miljon soldater då hade det spelat ingen roll hur dåliga deras befäl var.

Men då hade Putin varit tvungen att mobilisera och säga att Ryssland befinner sig i krig med Ukraina och det ville han inte. Det hade varit svårt att förklara för den ryska befolkningen eftersom den ryska propagandan sade att ukrainare är egentligen förvildade ryssar som blivit hjärntvättade och om man bara byter ut den nazistiska knarkande presidenten och hans anhang i Kiev och genomför en denazifiseringskampanj i Ukraina så kommer allt bli frid och fröjd.
Citera
2022-05-22, 09:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om det händer, så verifierar det ju verkligen tesen om oligarker. Jag tror inte det är politiskt gångbart att göra så, men ryssarna kan kanske fuska. Ett annat alternativ är att de släpper Azov-Mariupols politiska ledning (den skäggige tjockisen och den andre, den gamle fotbollshuliganen) mot Medvedchuk.

Klart det går, vill Putin byta Azovkrigarna mot sin egen oligark så är det politiskt gångbart i Ryssland, det finns ju ingen opposition mot Putin.

Vi får se helt enkelt, tror att Ukraina har planerat detta ända sedan de tog oligarken, han är värdefull och en bra bytesvara.
Citera
2022-05-22, 09:41
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Är du en flat earther?

För samma sak slog mig när jag funderade precis innan ryska börsen öppnade att handla lite på chans.
Man fick endast handla i 32 aktier och ingen fick sälja. Känns det rimligt?

Att tillägga är att om det fanns pengar att tjäna på valuta spekulation eller ryska aktier hade folk gjort det.

Men tyvärr vännen.

Enligt rysk logik var alltså börsen öppen för att köpa, men ingen fick sälja.
Monetär spekulation i ryssland är en dålig affär under överskådlig framtid. Avskrivningarna lär snart synas i bolagsrapporterna där de ryska delarna värderas till nada. Bolagen lär heller inte återvända på länge, om ens, men det beror helt på hur ryssland kompenserar och återställer efter sitt fatala misslyckande.
Citera
2022-05-22, 09:42
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Hur många ägnar sig åt etnisk rensning på sina grannar?

Kan faktiskt på rak arm endast komma på en enda som gör det - Ryssland.
Citera
2022-05-22, 09:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Klart det går, vill Putin byta Azovkrigarna mot sin egen oligark så är det politiskt gångbart i Ryssland, det finns ju ingen opposition mot Putin.

Vi får se helt enkelt, tror att Ukraina har planerat detta ända sedan de tog oligarken, han är värdefull och en bra bytesvara.

Varför skulle Medvedchuk vara värd så mycket? Vad är hans stridsvärde?
Citera
2022-05-22, 09:46
Medlem
COV-NL63s avatar
Ryssland riskerar att falla samman:
Tre fjärdedelar av ryssarna bor i städer. Ändå ser dagens ryska armé likadan ut som under tsartiden. Det vill säga, soldaterna utgörs huvudsakligen av bönder i militärrockar. Många av dem kommer från fattiga områden som befolkas av etniska minoritetsfolk, vilket betyder att Vladimir Putins storryska nationsprojekt försvaras av dagestanier, tjetjener och burjatier.

Putins regim har finjusterat dessa samhällsmekanismer i åratal. I avindustrialiserade städer är armén och polisen de enda utvägarna ur fattigdom. Anställda inom krigsmakten har en lön som är två till tre gånger högre än genomsnittet i deras hemstäder och de har utmärkta förmåner. Från tidig pension (militäranställda tillåts gå i pension redan vid 40 års ålder, medan den genomsnittliga pensionsåldern ligger på 60–65 år) till lägre skatter och privilegierade avbetalningsvillkor för bostadslån. Deras barn har företräde till ryska universitet.

Den kraftiga avindustrialiseringen av många ryska regioner ger inte människor så många andra val än militären. Ett alternativ är den offentliga sektorn, men också där är arbetarna helt kontrollerade av regeringen. Högre tjänstemän tvingar till exempel systematiskt sina anställda att delta i regeringsgodkända ritualer eller begå valfusk, och hotar dem som vägrar med avsked. En väns mor, som är statstjänsteman, berättar om tvånget: ”Jag kommer inte att bråka med systemet. Jag är inte någon rebell. Jag behöver ett jobb.”

Trots ständiga påståenden om att arbetarna stöder Putin, visar forskning att Rysslands fattiga tenderar att stöda kriget i Ukraina i mindre utsträckning än de förmögna: ”Folk med låga inkomster är mer bekymrade över den militära operationen, eftersom de förväntar sig en ytterligare försämring av sin ekonomiska situation”, konstaterar en studie. En annan, från april, visade att av de som knappt hade tillräckligt med pengar till mat var 41 procent mot kriget och bara 19 procent stödde det.

”Jag förstår inte politik, men varför behöver vi Ukraina, varför behöver vi hela världen, om vi lever som tiggare i vårt eget hemland?”, säger en taxichaufför som är mot kriget. Under de två senaste månaderna har hennes inkomst nästan halverats. För att livnära sin familj måste hon sitta bakom ratten 16 timmar varje dag.

De ryska myndigheterna är fullt medvetna om att denna situation är ohållbar – att den snabbt försämrade levnadsstandarden, massiva inflationen och utbredda arbetslösheten undergräver den patriotiska enhet som staten kräver – och leder till missnöje.
https://internationalen.se/innehall/utrikes/2022/rysslands-fattiga-varvas-till-putins-krig-i-ukraina/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in