2022-05-21, 23:33
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kan vara ennu är förödande pansarslakt igen för ryssarna. Blir fjärde gången dom försöker komma över floden. Blir spännande se hur många fordon dom förstört den här gången:

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1528116469619367940?t=6RmvucCBqxn9hGYtmFhvYQ&s=19
Underbart. Då kan man gå och lägga sig med ett leende på läpparna.

Imorgon möts vi förhoppningsvis goda nyheter + bilder på grillade ryssar.
Citera
2022-05-21, 23:39
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag är inte det minsta purken, konstaterar bara att nazistnarrativet inte håller. Groupa wagner leds av en
person med nazistatueringar. Är inte det lite märkligt då Putin vill genomföra en avnazifiering av Ukraina?

Avnazifiering är bara propaganda, alla som motsatte sig Sovjet kallades fascister och varje gång Sovjet invaderade ett land så behövde man ge en ideologisk förklaring,
Putin fortsätter på den inslagna vägen när han nu ska "avnazifiera" Ukraina.

Sådana som Wagner gruppen och Azov liknar varandra. De hyllar både Hitler och Stalin.

I senaste valet fick den sk "högra sidan" med Azov mindre än en procent av rösterna.
Citera
2022-05-21, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sådär har ni sagt sedan krigets början. Och det är lika fel nu som det var fel då.

I verkligheten så är det Ukraina som avmilitariserar och avväpnar Ryssland. Det är därför det går trögare och trögare för Ryssland. De har allt mindre krigsmaterial och allt färre soldater till förfogande, i takt med avväpningen. Och snart blir det helt stopp. Därefter vänder det.
Joakim Paasikivi är en hysterisk idiot och det är helt otroligt att han är lärare i militär strategi på Försvarshögskolan. Fler sådana i vårt försvar och vi är förlorade omedelbart om ryssen kommer. Man måste ju liksom känna sin fiende innan man strider. Helvete vad han kommer att få äta upp alla dumheter han spottat ur sig under den här krisen och hans elever kommer att skratta åt honom. Han förstår inte rysk militär strategi helt enkelt. Ukraina förlorar militärt och till och med New York Times redaktion som är så förbannat demokratisk antyder detsamma och att det är dags att förhandla innan mer liv, pengar och vapen slängs bort.

Han pratar om Charkiv och före det Kiev där egentligen inga större strider pågått utan målet för ryssarna vara att hålla fast fiendetrupper. Det är i södra Ukraina och i Donbas de stora striderna pågår och har pågått och man får väl anta att det är därför inte media skriver mycket om det. De Ukrainska trupperna i Severodonetsk är omringade och nu är bron för reträtt sprängd, tusentals är körda för att Zelenskyj beodrade dom stanna och slåss. Fler omringningar är på gång i Donbas så det ser riktigt mörkt ut för Kiev-regimen (om dom nu inte vill ha ihjäl nationalistern medvetet).

Jag förstår inte varför du och andra för fram denna falska propaganda och vad ni tjänar på det, vi är ju svenskar och det är inte vårt krig. Åtminstone jag tycker sanningen är viktigare i detta allvar än att leka att detta är en fotbollsmatch med skrikande hulliganer på båda sidor.

Jag vet, jag är en idiot med men jag jobbar heller inte på försvarshögskolan eller i regeringskansliet så det gör inte så mycket. Man kan ändå tycka att dom som jobbar där kan leta upp sann information om dom nu inte själva har kunskap för alla borde ju förstå att det mesta som sprutar ur statsmedia är hysterisk propaganda.
Citera
2022-05-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag hoppas att han har ett val. Men han kan vara så hårt pressad av bakomliggande aktörer att han försöker ta tillbaka allt territorium. Vilket jag tror slutar illa (sämre än alternativet, någon slags kompromiss där Ukraina mister kontroll över någon del av landet och får sin försvarspolitik "begränsad).

Han behöver inte kompromissa. Kan ta tillbaka allt
Citera
2022-05-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Joakim Paasikivi är en hysterisk idiot och det är helt otroligt att han är lärare i militär strategi på Försvarshögskolan. Fler sådana i vårt försvar och vi är förlorade omedelbart om ryssen kommer. Man måste ju liksom känna sin fiende innan man strider. Helvete vad han kommer att få äta upp alla dumheter han spottat ur sig under den här krisen och hans elever kommer att skratta åt honom. Han förstår inte rysk militär strategi helt enkelt. Ukraina förlorar militärt och till och med New York Times redaktion som är så förbannat demokratisk antyder detsamma och att det är dags att förhandla innan mer liv, pengar och vapen slängs bort.

Han pratar om Charkiv och före det Kiev där egentligen inga större strider pågått utan målet för ryssarna vara att hålla fast fiendetrupper.
Det är i södra Ukraina och i Donbas de stora striderna pågår och har pågått och man får väl anta att det är därför inte media skriver mycket om det. De Ukrainska trupperna i Severodonetsk är omringade och nu är bron för reträtt sprängd, tusentals är körda för att Zelenskyj beodrade dom stanna och slåss. Fler omringningar är på gång i Donbas så det ser riktigt mörkt ut för Kiev-regimen (om dom nu inte vill ha ihjäl nationalistern medvetet).

Jag förstår inte varför du och andra för fram denna falska propaganda och vad ni tjänar på det, vi är ju svenskar och det är inte vårt krig. Åtminstone jag tycker sanningen är viktigare i detta allvar än att leka att detta är en fotbollsmatch med skrikande hulliganer på båda sidor.

Jag vet, jag är en idiot med men jag jobbar heller inte på försvarshögskolan eller i regeringskansliet så det gör inte så mycket. Man kan ändå tycka att dom som jobbar där kan leta upp sann information om dom nu inte själva har kunskap för alla borde ju förstå att det mesta som sprutar ur statsmedia är hysterisk propaganda.
Det där faller på sin egen orimlighet. Skulle Ryssland ha stormat på med hundratusen soldater och förmodligen haft förluster på 10-30k egna för att binda ukrainas militär? De hade kunnat ha större truppsamlingar precis på sin sida gränsen norr om Kiev, vilket hade räckt för att binda exakt lika många ukrainska soldater i huvudstadsområdet.

Det är sådan uppenbar bullshit från ryssapologeterna som konstant måste skriva om händelseförloppens orsak eftersom Ryssland misslyckas med allt de företar sig. Snart var väl omringningen av ukrainska trupper i Donbass vi hört ska ske närsomhelst också en "skenmanöver".
Citera
2022-05-21, 23:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Han pratar om Charkiv och före det Kiev där egentligen inga större strider pågått utan målet för ryssarna vara att hålla fast fiendetrupper.

Aha... Även Kharkiv var en avledningsoperation, anser du...

Jag har sett på senare tid att man försiktigt börja styra in även på detta spår. Nu är det inte bara Kiev som var en avledningsoperation utan även Kharkiv var det.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Av allt jag har svarar dig så trillar poletten fortfarande inte ner för dig. Nej du vet inget om mig och återigen så poängterar jag att Ukraina borde släppa fri alla som vill lämna landet. Du är en feg jävel som vill att oskyldiga ska dö för du hatar Ryssland. Har du sett hur stort Ryssland är i jämförelse med Ukraina!

Om du hade sett serien där Volodymyr Zelenskyj spelar president, "folkets tjänare" på svenska. Då hade Du kanske förstått varför Putte blivit så himla upprörd. Såsom ryssland och Putte agerat hitintills är det fullständigt omöjligt för empatiska människor att acceptera. Ryssland med Putte är paria, punkt slut. Du ska inte hoppas på att väst vill ha med ryssar att göra förrän de återställt vad de förstört i Ukraina, det är bara efterblivet. Fast du har kanske också gått i särskolan?
Du verkar inte heller förstå att storleken inte spelar roll i det här fallet heller...
Citera
Medlem
rex144s avatar
Det intressanta är att den ryska armén möter ett så hårt motstånd i just östra Ukraina, de rysktalande ukrainare vill inte ha med Ryssland att göra mer.
Putin har lyckats med att få miljoner rysktalande i östra Ukraina att få en ukrainsk identitet.
Putin har även lyckats förbrödra polacker med ukrainare och fått Finland och Sverige att gå med i NATO.
Även den konservativa regeringen i Polen har fått uppsving då deras kritiska hållning mot Ryssland har visat sig vara rätt medan den vänsterliberala oppositionen som följt Merkels ryssvänliga politik har gått bankrutt.
Citera
2022-05-21, 23:53
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ukraina kanske helt enkelt är en felaktig konstruktion. Du har tryckt ihop folkgrupper som uppenbarligen inte trivs med varandra i ett land. Ukrainska nationalister vill naturligtvis bli av med så många rysktalande som möjligt från Donbas. Låt ukrainarna ha ett Ukraina i väst och låt Donbas vara självständigt. Så blir allt bra.
Det land som ligger dig så varmt om hjärtat innehåller 150+ nationaliteter och förmodligen gillar de inte ryssar alls.
Citera
2022-05-21, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Som någon tidigare nämnt så går det f.n. inte att handla rubel så det kontemporära "värdet" på densamma är ytterst tveksamt. Detta förändrar dock inte det faktum att rubeln på 10 år (under diktator putain) har sjunkit med 62,404% mot USD. Det går lysande för putains kleptokrati, eller hur?
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=RUB&view=10Y

Rubeln all time high since 2015. Jag förstår inte att vissa inte accepterar värdet eftersom vem som helst kan spekulera i valutan.

https://english.alarabiya.net/business/economy/2022/05/20/Ruble-hits-2015-level-against-euro-as-EU-prepares-to-pay-for-gas
Citera
2022-05-22, 00:00
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag är inte det minsta purken, konstaterar bara att nazistnarrativet inte håller. Groupa wagner leds av en
person med nazistatueringar. Är inte det lite märkligt då Putin vill genomföra en avnazifiering av Ukraina?
Rysslands nazifiering av alla andra länder är ganska märklig när det tydligen är ett problem med nazism.
Man har arrangerat naziscoutläger för europiska nazister.
Naturligtvis är FSB/GRU/chekan med på noterna.
Det största neonazi forumet grundades av ryssarna.. osv osv osv...
https://javafilms.fr/film/russias-neo-nazi-network/
https://www.bellingcat.com/news/2019/12/19/transnational-white-terror-exposing-atomwaffen-and-the-iron-march-networks/
Senast redigerad av Slackoff 2022-05-22 kl. 00:02.
Citera
2022-05-22, 00:08
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det intressanta är att den ryska armén möter ett så hårt motstånd i just östra Ukraina, de rysktalande ukrainare vill inte ha med Ryssland att göra mer.
Putin har lyckats med att få miljoner rysktalande i östra Ukraina att få en ukrainsk identitet.
Putin har även lyckats förbrödra polacker med ukrainare och fått Finland och Sverige att gå med i NATO.
Även den konservativa regeringen i Polen har fått uppsving då deras kritiska hållning mot Ryssland har visat sig vara rätt medan den vänsterliberala oppositionen som följt Merkels ryssvänliga politik har gått bankrutt.
Du verkar ha druckit för mycket, ryssar i östra Ukraina som blivit beskjutna av ukrainska soldater under 8 år skulle aldrig känna en ukrainsk identitet.
Polen och Ukraina höll fotbolls-EM tillsammans redan 2012.
Finland och Sverige har inte gått med i NATO utan lämnat in en ansökan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in