Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-21, 22:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Det är väl känt att CA körde tunnelbana på 80-talet? Innan storvinsten iallafall.

Ja, 1982-84. Frågan var nog om han även kan ha arbetat på SL fortsatt senare.

Vinsten gjordes 1980.
Citera
2022-05-22, 00:43
Medlem
PigletEagers avatar
Många spekulerar om motiv, jag hänger på i brist på annat.

Finns det några uppgifter om vilken slags personlighet "O" hade? Hade han hög social förmåga? var han en person som andra drogs till? Tex kufen CA med låg social förmåga då. Jag och andra har tidigare spekulerat om att CA utförde mordet för att imponera på "O". Det funkade dock alls inte och det är en anledning att mordet aldrig klarats upp, båda hade intresse av att bara "gräva ner och hålla käften" om det hela.

CA anpassade sina intressen (rätta mig om jag kommer ihåg fel här):
Samma skytteintresse och förening.
Köpte samma båt som honom i samma båtklubb.
Försökte sig på studier på samma ämne, "O" var akademiker.
Ringde "O" efter polisens husrannsakan.

Tycker också att "O"s kommentar i ett förhör att bekantskapen med CA "var en otrevlig episod" eller liknande är mycket intressant.
Citera
2022-05-22, 06:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager

Finns det några uppgifter om vilken slags personlighet "O" hade? Hade han hög social förmåga? var han en person som andra drogs till? Tex kufen CA med låg social förmåga då. Jag och andra har tidigare spekulerat om att CA utförde mordet för att imponera på "O". Det funkade dock alls inte och det är en anledning att mordet aldrig klarats upp, båda hade intresse av att bara "gräva ner och hålla käften" om det hela.

Tycker också att "O"s kommentar i ett förhör att bekantskapen med CA "var en otrevlig episod" eller liknande är mycket intressant.

”O” hade drag liknande CA, men var socialt mer normalfungerande.

Om CA var GM tror jag inte att ”O” kände till detta, men han kan mycket väl ha anat det och tyckt det varit obehagligt med tanke på det inflytande han kan anat att han utövat över honom.

Han uttrycker att CA var en ”otäck kontakt”, detta dock inte i förhör, utan till en bekant. Det finns även annat ”O” förtiger om CA i förhör.

En sammanfattning om ”O” jag postade för ett tag sedan:

Citera
2022-05-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
”O” hade drag liknande CA, men var socialt mer normalfungerande.

Om CA var GM tror jag inte att ”O” kände till detta, men han kan mycket väl ha anat det och tyckt det varit obehagligt med tanke på det inflytande han kan anat att han utövat över honom.

Han uttrycker att CA var en ”otäck kontakt”, detta dock inte i förhör, utan till en bekant. Det finns även annat ”O” förtiger om CA i förhör.

En sammanfattning om ”O” jag postade för ett tag sedan:

O är ytterligare ett exempel på hur undermålig PU varit,tycker jag då.
Han borde utretts ytterligare och förhör med frågor varför han inledningsvis tonar ned sin kontakt med CA borde ha genomförts som del i denna djupare utredning.
Jag är mycket kritisk emot PU då jag anser den vara rätt ut inkompetent utförd i stora stycken.
De permanenta frågeställningarna som råder angående många olika aspekter hade kunnat eliminerats till stor del om PU varit mera "på bollen".
Detta gäller generellt som jag ser det och inte enbart enstaka hypotes.
Jämför exempelvis med SE,där vi för alltid kommer att famla i blindo när det gäller sådan central sak som vem som jobbade ihop med AK på kvällen den 28 Februari.
Nu har mer än 36 år passerat sedan mordet,och så mycket som då var möjligt är det inte längre.
Katastrofalt som jag ser det.
Citera
2022-05-22, 21:54
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok, men då kanske du inte ska svara på ett inlägg där jag besvarar en person som pratar om att CA:s vapen är inblandat. Det blir så svårt om du diskuterar något helt annat... Blanda inte äpplen och päron, som du så genomskinligt sa.
Citat:
Varför då?
Slösa inte tid och energi på ett troll som SkandiahusetStig som enbart skrivit 5 inlägg, varav de flesta i denna tråd.
Senast redigerad av kato85 2022-05-22 kl. 22:00.
Citera
2022-05-23, 17:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Fick man någon klarhet i om CA varit utomlands någonting? Minns frågan när det handlade om hans pass.
Citera
2022-05-23, 17:42
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fick man någon klarhet i om CA varit utomlands någonting? Minns frågan när det handlade om hans pass.

Nej, ingen utlandsvistelse är känd.
Citera
2022-05-23, 20:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
O är ytterligare ett exempel på hur undermålig PU varit,tycker jag då.
Han borde utretts ytterligare och förhör med frågor varför han inledningsvis tonar ned sin kontakt med CA borde ha genomförts som del i denna djupare utredning.

I det uppföljande förhöret konfronteras ”O” med uppgiften att han förtigit deras kontakt och han anger sina skäl. Jag vet inte om man skulle kunnat komma längre med det då. Även om man nu vet mer.

Det är märkligt, ja, att man aldrig går vidare med CA efter det man fått fram efter visst utredande 1995 och nån insats 1996.

Det sista man får fram i den omgången är besöket på mordplatsen på tioårsdagen för mordet och att han mycket frekvent besöker platsen och konditoriet. Att en så pass intressant person i ärendet uppvisar detta beteende borde föranlett en fördjupad utredning. Men intresset finns inte från någon av de åklagare som tar över efter Riberdahl.

Kommissioner, GMP-analys osv pressar fram vissa åtgärder några år senare. Men ointresset är uttalat.

Det blir senare (då han är avliden) också känt att han innehaft aktuell ammunition på åttiotalet. Den testas förvisso, men det fästs inget avseende vid det anmärkningsvärda i innehavet i sig och att han dessutom uppgett i förhör att han inte kan erinra sig något sådant innehav.

I PU:s slutfas är åklagarens ointresse fortsatt på samma obefintliga nivå. Man kollar pliktskyldigt det som kommer in. Den fördjupade analys och bearbetning av uppslaget som GrK med viss emfas efterfrågar görs utanför PU då utredningen lagts ned.

Och den pekar, tämligen otvetydigt, på hur pass intressant detta uppslag är.
Citera
2022-05-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager

Det finns inte så mycket om Christer Andersson rent allmänt. Har bara sett ett enda känt foto på honom. Han verkar ha varit en isolerad och ensam person och ännu mer mot slutet. MR O verkar intressant. Var det en nära vän till Christer A? Själv har jag inte hört talas om personen tidigare.
Citera
2022-05-23, 23:05
Medlem
Citat:
I det uppföljande förhöret konfronteras ”O” med uppgiften att han förtigit deras kontakt och han anger sina skäl. Jag vet inte om man skulle kunnat komma längre med det då. Även om man nu vet mer.

Det är märkligt, ja, att man aldrig går vidare med CA efter det man fått fram efter visst utredande 1995 och nån insats 1996.

Det sista man får fram i den omgången är besöket på mordplatsen på tioårsdagen för mordet och att han mycket frekvent besöker platsen och konditoriet. Att en så pass intressant person i ärendet uppvisar detta beteende borde föranlett en fördjupad utredning. Men intresset finns inte från någon av de åklagare som tar över efter Riberdahl.

Kommissioner, GMP-analys osv pressar fram vissa åtgärder några år senare. Men ointresset är uttalat.

Det blir senare (då han är avliden) också känt att han innehaft aktuell ammunition på åttiotalet. Den testas förvisso, men det fästs inget avseende vid det anmärkningsvärda i innehavet i sig och att han dessutom uppgett i förhör att han inte kan erinra sig något sådant innehav.

I PU:s slutfas är åklagarens ointresse fortsatt på samma obefintliga nivå. Man kollar pliktskyldigt det som kommer in. Den fördjupade analys och bearbetning av uppslaget som GrK med viss emfas efterfrågar görs utanför PU då utredningen lagts ned.

Och den pekar, tämligen otvetydigt, på hur pass intressant detta uppslag är.

Ja.läste det själv lite senare att O faktiskt fick uppföljande frågor.Bra det i alla fall.

Funderar lite till den av CA påstådda hyresskulden som skall ha föranlett den famösa försäljningen av CAs Magnum.Någon hyresskuld i egentlig mening kan det inte ha varit fråga om eftersom CA bodde bostadsrätt..snarare en avgiftsskuld.Han kränger ju för övrigt nämnda bostadsrätt på Huggarvägen under samma tidsperiod som den påstådda vapenförsäljningen skall ha ägt rum.
Hur mycket fick han vid den försäljningen?Han köpte ju för 225K år 1987.
Ägde inte CA båt och andra kapitalgrejer tidpunkt för påstådd vapenförsäljning?Han hade väl en Flipper som borde inbringat betydligt mer än de 5-5,5K som CA påstod han fick för att svart sälja sin Magnum.

Vi vet via Pennartz bok att det var kusin L som CA berättade för att han skjutit Palme i sin TV.
Om jag minns rätt från förhör så skall ju dock någon ha "upplevt" att CA sköt Palme i TVn.
Det är ju knappast L som kan avses här då CA berättade för honom..L upplevde det inte.
Finns det minst två källor till att CA sköt Palme i TVn..varav den ena fortfarande är okänd?
Citera
2022-05-24, 09:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ja.läste det själv lite senare att O faktiskt fick uppföljande frågor.Bra det i alla fall.

Funderar lite till den av CA påstådda hyresskulden som skall ha föranlett den famösa försäljningen av CAs Magnum.Någon hyresskuld i egentlig mening kan det inte ha varit fråga om eftersom CA bodde bostadsrätt..snarare en avgiftsskuld.Han kränger ju för övrigt nämnda bostadsrätt på Huggarvägen under samma tidsperiod som den påstådda vapenförsäljningen skall ha ägt rum.
Ägde inte CA båt och andra kapitalgrejer tidpunkt för påstådd vapenförsäljning?Han hade väl en Flipper som borde inbringat betydligt mer än de 5-5,5K som CA påstod han fick för att svart sälja sin Magnum.

Vi vet via Pennartz bok att det var kusin L som CA berättade för att han skjutit Palme i sin TV.
Om jag minns rätt från förhör så skall ju dock någon ha "upplevt" att CA sköt Palme i TVn.
Det är ju knappast L som kan avses här då CA berättade för honom..L upplevde det inte.
Finns det minst två källor till att CA sköt Palme i TVn..varav den ena fortfarande är okänd?

Först uppger han att han sålt revolvern på grund av att försäljningen av hans bostadsrätt drar ut på tiden. Han har skuld för obetalda avgifter till föreningen (varför den nu inte skulle kunna vänta på att lgh-affären blir klar, hos fogden är han redan). Han reglerar dock inte denna skuld med intäkten från revolverförsäljningen (och säljer heller inget annat gör att täcka hela skulden), utan med likviden från bostadsaffären.

Senare uppger han att revolvern säljs då ”ligger efter med hyran” och vill rädda boendet får man väl tolka det som.

Han gjorde en kapitalförlust vid försäljningen av Huggarv.

Sommaren 1992 hade han redan sålt av en del lösöre och är registrerad hos Kronofogden. Han verkar dock ha en dyrare klocka och har såvitt känt inte pantsatt några vapen osv ännu.

Jag tror att uppgiften om tv-skottet endast har ett ursprung. Men vad vet man.
Citera
2022-05-24, 09:44
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:

1987 gav han 225k för Huggarvägen, men 1992 fick han bara 110k för den (källa: Pennartz, s 95).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in