Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-21, 14:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
När jag läser GMP så tycker jag det är både sådant som stämmer och sådant som inte stämmer så bra.
Många av de män som plockats ut i kommissionens rapport för granskning har dålig överenstämmelse med den gärningsmannaprofil som Jan Olsson och Ulf Åsgård tog fram. Även CA.

ett liv kantat av misslyckande- miljonvinst på Solvalla
ägnar sig inte åt krävande hobbyer- skytte, fotografering, båt
ej medlem i förening eller samfund- medlem i akademiska pistolklubben
född sent i syskonskara- bara en yngre bror
låg ekonomisk nivå - stämde knappast i början av 1986
bor i hyresrätt med därav följande bostadsstandard- bostadsrätt i Vasastan

Tre av de där faktorerna beror på tur i spel... Även misslyckade personer kan vinna på spel i mina ögon.
Citera
2022-05-21, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför skulle det vara så? Det är som att säga man inte tror att VG är mördaren, men att mördaren hade hans jacka.

Blanda inte äpple och päron. Varför tror du att (eller kanske är säker) att CA var mördaren? Det finns en misstänkt som var nära eller på mordplatsen när mordet skedde och hade rätt signalement dvs SE (den sk gula linjen kopplar honom dit vid rätt tid och plats). Han är en mer sannolik mördare än CA helt klart.
Citera
2022-05-21, 15:17
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Tre av de där faktorerna beror på tur i spel... Även misslyckade personer kan vinna på spel i mina ögon.

Vinsten kom 6 år innan mordet. Jag antar att CA hade det bra materiellt ställt dessa åren. Jag tror inte att han själv kände sig helt misslyckad då. Sen kan så klart en sådan person också känna ett starkt Palmehat. Men det är inte riktigt en sådan person med den bakgrunden som beskrivs i GMP.

Jag tvivlar på att det var det här han gick och grubblade på under åren efter miljonvinsten när han levde materiellt bra och placerade pengar på börsen:
...finns troligen ett betydande hat mot samhället och dess representanter, som har sin grund i hans egna svårigheter i livet...
Citera
2022-05-21, 15:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Blanda inte äpple och päron. Varför tror du att (eller kanske är säker) att CA var mördaren? Det finns en misstänkt som var nära eller på mordplatsen när mordet skedde och hade rätt signalement dvs SE (den sk gula linjen kopplar honom dit vid rätt tid och plats). Han är en mer sannolik mördare än CA helt klart.

Har svårt förstå vad i ditt inlägg som är svar på mitt inlägg. Men jag kan vara gissa du är inne på att SE mördade Palme med CA:s vapen? Varför CA:s vapen och inte något av andra tusentals möjliga vapen?
Citera
2022-05-21, 15:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vinsten kom 6 år innan mordet. Jag antar att CA hade det bra materiellt ställt dessa åren. Jag tror inte att han själv kände sig helt misslyckad då. Sen kan så klart en sådan person också känna ett starkt Palmehat. Men det är inte riktigt en sådan person med den bakgrunden som beskrivs i GMP.

Jag tvivlar på att det var det här han gick och grubblade på under åren efter miljonvinsten när han levde materiellt bra och placerade pengar på börsen:
...finns troligen ett betydande hat mot samhället och dess representanter, som har sin grund i hans egna svårigheter i livet...

Hans personlighet är misslyckad oavsett spelvinst. Han verkad helt klart ha svårt på arbetsmarknaden, knyta kontakter mm. GMP handlar ju om personlighet, om personen har en spelvinst på en miljon kan profileraren inte på något sätt veta.

Men visst, den okände GM du skissar upp är kanske 100% enligt GMP. Men den personen existerar inte mer än i din teori för tillfället. Det har väl aldrig hänt att en GMP stämt 100% med en gärningsman, gissar jag.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-05-21 kl. 15:42.
Citera
2022-05-21, 15:39
Avslutad
Citat:
Har svårt förstå vad i ditt inlägg som är svar på mitt inlägg. Men jag kan vara gissa du är inne på att SE mördade Palme med CA:s vapen? Varför CA:s vapen och inte något av andra tusentals möjliga vapen?

CA:s vapen hade knappast med Palmemordet att göra. Mordvapnet är mer sannolikt ett oregistrerat, utan licens.
Citera
2022-05-21, 15:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
CA:s vapen hade knappast med Palmemordet att göra. Mordvapnet är mer sannolikt ett oregistrerat, utan licens.

Ok, men då kanske du inte ska svara på ett inlägg där jag besvarar en person som pratar om att CA:s vapen är inblandat. Det blir så svårt om du diskuterar något helt annat... Blanda inte äpplen och päron, som du så genomskinligt sa.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-05-21 kl. 15:49.
Citera
2022-05-21, 15:48
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Hans personlighet är misslyckad oavsett spelvinst. Han verkad helt klart ha svårt på arbetsmarknaden, knyta kontakter mm. GMP handlar ju om personlighet, om personen har en spelvinst på en miljon kan profileraren inte på något sätt veta.

Nej det går det ju inte förutse men det ändrar klart förutsättningarna och påverkar hur han upplever sin egen situation. Bostadsrätt i Vasastan och placera pengar på börsen eller enrums hyreslägenhet och soc. Jag tycker att han in det senare fallet hade passat bättre in GMP och haft större anledning och känna ...ett betydande hat mot samhället och dess representanter, som har sin grund i hans egna svårigheter i livet...
Citera
2022-05-21, 16:20
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara så? Det är som att säga man inte tror att VG är mördaren, men att mördaren hade hans jacka.

nja, kanske det - jag menar att CA's revolver kan vara mer intressant än CA själv, han har förhörts och haft spaning på sig, att hans revolver är spårlöst försvunnen är troligen mer intressant än Gunnarssons jacka eller andra förekommande persedlar. CA's vapen är en gåta!
Citera
2022-05-21, 17:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
nja, kanske det - jag menar att CA's revolver kan vara mer intressant än CA själv, han har förhörts och haft spaning på sig, att hans revolver är spårlöst försvunnen är troligen mer intressant än Gunnarssons jacka eller andra förekommande persedlar. CA's vapen är en gåta!

Är vapnet intressant så är självklart vapnets ägare lika intressant.
Citera
2022-05-21, 21:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Mordvapnet är mer sannolikt ett oregistrerat, utan licens.

Varför då?
Citera
2022-05-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ser att det faktiskt finns en lös uppgift om att CA möjligen jobbade på SL 1986 när jag läste igenom förhören med KA igen.
Uppgiften är av osäker art,men mig veterligen finns ingen annan info i materialet som kan förklara CAs inkomst av tjänst tax året 1986.
Det är väl känt att CA körde tunnelbana på 80-talet? Innan storvinsten iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in