Citat:
Ursprungligen postat av
Chumpa280
Så om jag fattat det rätt så är det inget man kan använda i medicinsk syfte mot depression och ångest?
Alltså ta dagligen i låg dos ( inte ute efter rus eller dyl ) utan att utveckla beroende/farliga biverkningar?
Vissa klarar sig bättre än andra när det gäller avtändningar och beroende men det finns en individuell risk helt klart. Också en risk för att du kan behöva öka din dosering för att få samma effekt som i början. Kan ju definitivt liknas med en "tramadol light" både styrkemässigt och effektmässigt. Så ifall du inte skulle kunna tänka dig det för att lindra din ångest så är nog inte heller kratom en vidare bra idé.
Och det tar ju inte bort ditt grundproblem. Och har du ångest i grunden så är det nog hög risk att den förvärras ett tag ifall du slutar använda för att sen återgå till den nivån den låg på innan du började använda. Jag använde kratom ett bra tag och jag upplevde det som att den tar bort problem och bekymmer från tankarna men ifall du med tiden behöver öka dosen så upplevde jag att jag kunde istället få ångest på högre doser, alltså av själva kratomet.
Det verkar inte forskats jättemycket på kratom ännu och sådana här "naturläkemedel" är lite luriga för de innehåller så väldigt många olika ämnen och kan därmed vara ganska svårstuderade. Vissa ämnen kan vara nyttiga och andra onyttiga. Jämfört med ett läkemedel där man isolerar den verksamma substansen och tillsätter så lite övriga ämnen som möjligt för att minimera biverkningar.
edit: Med det sista menar jag inte att läkemedel är nyttiga på något sätt men man försöker alltid minimera biverkningar. När det gäller naturläkemedel så finns det vissa av dessa som bara har väldigt svag eller knappt mätbar effekt, och då upplevs också väldigt sällan biverkningar. Men det som har en stark mätbar effekt har också nästan alltid en eller flera bieffekter. Det är väldigt sällan som något kan påverka kroppen och ge en stark effekt lokalt utan att ge några effekter på andra ställen i kroppen samtidigt.