2022-05-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Jag märker ingen skillnad heller. Allt kommer från samma trädart liksom.
Är 95% placebo skulle jag tro.
Nä efter ha käkat ett halvt kilo kratom måste jag måste ändå säga att det är en viss skillnad.

Jag blir riktigt tjackad, får självförtroende och snackig på vit kratom, ruset är dock kortare i jämnförelse med rött och grönt.

Rött är närmast ett opiat rus, nedåt och skönt. Håller längre i jämnförelse med vitt.

Grönt är en blandning mellan vitt och rött.

Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Tips på hur man kan skilja på bra vs dåligt eller behöver man testa sig fram?

Bra kratom behöver du ta mindre av då det är mer potent. Jag blir också mindre bakis på det. Min upplevelse är att bra kratom smakar mindre bittert.
Citera
2022-05-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriflaxfluxflax
Nä efter ha käkat ett halvt kilo kratom måste jag måste ändå säga att det är en viss skillnad.

Jag blir riktigt tjackad, får självförtroende och snackig på vit kratom, ruset är dock kortare i jämnförelse med rött och grönt.

Rött är närmast ett opiat rus, nedåt och skönt. Håller längre i jämnförelse med vitt.

Grönt är en blandning mellan vitt och rött.

Bra kratom behöver du ta mindre av då det är mer potent. Jag blir också mindre bakis på det. Min upplevelse är att bra kratom smakar mindre bittert.

Enig på alla fronter men då är ditt svar alltså att man behöver testa för att bedöma kvalitet, inget sätt att avgöra innan köp?
Citera
2022-05-21, 20:58
Medlem
Så om jag fattat det rätt så är det inget man kan använda i medicinsk syfte mot depression och ångest?
Alltså ta dagligen i låg dos ( inte ute efter rus eller dyl ) utan att utveckla beroende/farliga biverkningar?
Citera
2022-05-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chumpa280
Så om jag fattat det rätt så är det inget man kan använda i medicinsk syfte mot depression och ångest?
Alltså ta dagligen i låg dos ( inte ute efter rus eller dyl ) utan att utveckla beroende/farliga biverkningar?
Är ju väldigt individuellt hur man reagerar, det har du nog förstått om du har läst lite i tråden. Tolerans inför den ruseffekten man känner i början, absolut. Men välbefinnande och lugn, utan att bli påverkad kognitivt/ motoriskt, det har jag känt hela tiden. (Tar löjligt små doser)
Tyvärr får jag huvudvärk efter mer än 3 dagars användning. Och blir lite smådeppig och initiativlös ett par dagar efteråt. Slutligen: det smakar SATAN.
Du får väl fundera på om du är en person som lätt utvecklar beroende.
Citera
2022-05-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Är ju väldigt individuellt hur man reagerar, det har du nog förstått om du har läst lite i tråden. Tolerans inför den ruseffekten man känner i början, absolut. Men välbefinnande och lugn, utan att bli påverkad kognitivt/ motoriskt, det har jag känt hela tiden. (Tar löjligt små doser)
Tyvärr får jag huvudvärk efter mer än 3 dagars användning. Och blir lite smådeppig och initiativlös ett par dagar efteråt. Slutligen: det smakar SATAN.
Du får väl fundera på om du är en person som lätt utvecklar beroende.
Tar man dosen en gång dagligen? Hur länge håller det i sig?
Hur ofta tar du? Och hur mkt?
Citera
2022-05-21, 21:28
Medlem
Citat:

Vissa klarar sig bättre än andra när det gäller avtändningar och beroende men det finns en individuell risk helt klart. Också en risk för att du kan behöva öka din dosering för att få samma effekt som i början. Kan ju definitivt liknas med en "tramadol light" både styrkemässigt och effektmässigt. Så ifall du inte skulle kunna tänka dig det för att lindra din ångest så är nog inte heller kratom en vidare bra idé.

Och det tar ju inte bort ditt grundproblem. Och har du ångest i grunden så är det nog hög risk att den förvärras ett tag ifall du slutar använda för att sen återgå till den nivån den låg på innan du började använda. Jag använde kratom ett bra tag och jag upplevde det som att den tar bort problem och bekymmer från tankarna men ifall du med tiden behöver öka dosen så upplevde jag att jag kunde istället få ångest på högre doser, alltså av själva kratomet.

Det verkar inte forskats jättemycket på kratom ännu och sådana här "naturläkemedel" är lite luriga för de innehåller så väldigt många olika ämnen och kan därmed vara ganska svårstuderade. Vissa ämnen kan vara nyttiga och andra onyttiga. Jämfört med ett läkemedel där man isolerar den verksamma substansen och tillsätter så lite övriga ämnen som möjligt för att minimera biverkningar.

edit: Med det sista menar jag inte att läkemedel är nyttiga på något sätt men man försöker alltid minimera biverkningar. När det gäller naturläkemedel så finns det vissa av dessa som bara har väldigt svag eller knappt mätbar effekt, och då upplevs också väldigt sällan biverkningar. Men det som har en stark mätbar effekt har också nästan alltid en eller flera bieffekter. Det är väldigt sällan som något kan påverka kroppen och ge en stark effekt lokalt utan att ge några effekter på andra ställen i kroppen samtidigt.
Senast redigerad av Menlonson 2022-05-21 kl. 21:45.
Citera
2022-05-21, 21:37
Medlem
Citat:
Tar man dosen en gång dagligen? Hur länge håller det i sig?
Hur ofta tar du? Och hur mkt?

Det bästa ifall du tänker prova (se mitt tidigare svar ovan) är nog att testa så låg dos som möjligt för att få bort din ångest. En vanlig dos som brukar ge effekt i början är en tesked, använd gärna ett mått så du kan få samma dos varje gång. Men det kanske hade funkat lika bra med en halv tesked för att få bort ångest, vet faktiskt inte. Men som sagt, jag avråder dig starkt från att börja. Detta är inget botemedel utan maskerar bara grundproblemet.

Själva ruset upplever jag som ganska kort, dock något längre i början om man är ovan. Kanske en timma och att det därefter avtar successivt. Men cirka fyra timmar med ganska svag effekt mot slutet. Men humörmässigt brukar jag känna att det kan hålla i sig något längre än så ibland, man orkar också väldigt mycket och blir inte så trött varken fysiskt eller psykiskt.

När jag använde så började jag med en dos på kvällen för ruseffekt. Med tiden övergick jag till morgon och kväll och ännu senare en tredje dos mitt på dagen. Jag tog inte särskilt stora doser men det kan vara ganska lurigt att kontrollera det om man som i mitt fall har en missbrukarpersonlighet, det smyger sig på gradvis och i och med att du mår bättre än vanligt under användandet så blir det lätt så att man nedgraderar riskerna förknippat med bruket och det blir lätt en ond cirkel.
Citera
2022-05-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Det bästa ifall du tänker prova (se mitt tidigare svar ovan) är nog att testa så låg dos som möjligt för att få bort din ångest. En vanlig dos som brukar ge effekt i början är en tesked, använd gärna ett mått så du kan få samma dos varje gång. Men det kanske hade funkat lika bra med en halv tesked för att få bort ångest, vet faktiskt inte. Men som sagt, jag avråder dig starkt från att börja. Detta är inget botemedel utan maskerar bara grundproblemet.

Själva ruset upplever jag som ganska kort, dock något längre i början om man är ovan. Kanske en timma och att det därefter avtar successivt. Men cirka fyra timmar med ganska svag effekt mot slutet. Men humörmässigt brukar jag känna att det kan hålla i sig något längre än så ibland, man orkar också väldigt mycket och blir inte så trött varken fysiskt eller psykiskt.

När jag använde så började jag med en dos på kvällen för ruseffekt. Med tiden övergick jag till morgon och kväll och ännu senare en tredje dos mitt på dagen. Jag tog inte särskilt stora doser men det kan vara ganska lurigt att kontrollera det om man som i mitt fall har en missbrukarpersonlighet, det smyger sig på gradvis och i och med att du mår bättre än vanligt under användandet så blir det lätt så att man nedgraderar riskerna förknippat med bruket och det blir lätt en ond cirkel.
Grejen är att jag har aldrig brukat droger, aldrig testat och är starkt emot det. Har dock fått Lyrica och olika benzo på recept utan problem då jag aldrig misskött det eller aldrig upplevt rus/sug. Vill bara åt min depression/ångest….
Men ska villigt erkänna jag är rädd, rädd för biverkningar: tänk om man får psykoser (?!) ( aldrig haft nåt sånt ) eller känner/upplever andra konstiga saker, eller rädd att åka fast för narkotikabrott.
Tror jag är en sån som inte skulle fastna i nåt rus-givande då jag inte verkar vara en beroende-personlighet… å har alltid vart strikt med benzo och dyl.
Citera
2022-05-21, 21:54
Medlem
Citat:
Grejen är att jag har aldrig brukat droger, aldrig testat och är starkt emot det. Har dock fått Lyrica och olika benzo på recept utan problem då jag aldrig misskött det eller aldrig upplevt rus/sug. Vill bara åt min depression/ångest….
Men ska villigt erkänna jag är rädd, rädd för biverkningar: tänk om man får psykoser (?!) ( aldrig haft nåt sånt ) eller känner/upplever andra konstiga saker, eller rädd att åka fast för narkotikabrott.
Tror jag är en sån som inte skulle fastna i nåt rus-givande då jag inte verkar vara en beroende-personlighet… å har alltid vart strikt med benzo och dyl.

Jag förstår hur du tänker. Just psykoser tror jag det är låg risk för just med kratom, men när jag googlar det så hittar jag fall så det går kanske inte utesluta. Har du någon form av anställning där det är risk för att du blir drogtestad? Jag tror det är rätt ovanligt att kratom finns med bland sådant som testas i nuläget men det kan ju bli vanligare ju fler användare det finns.

Jag är själv inte någon direkt beroendepersonlighet när det kommer till andra droger. Jag hann med och prova det mesta under min "drogperiod" och det var bara just opioider som jag började missbruka och fastna i. Så sådant kan vara svårt att veta innan man testat. Men kan ju tillägga att jag hade haft ett beroende av tunga opioider innan jag testade kratom så det gjorde det nog lättare för mig att fastna för det också.
Senast redigerad av Menlonson 2022-05-21 kl. 21:57.
Citera
2022-05-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Jag förstår hur du tänker. Just psykoser tror jag det är låg risk för just med kratom, men när jag googlar det så hittar jag fall så det går kanske inte utesluta. Har du någon form av anställning där det är risk för att du blir drogtestad? Jag tror det är rätt ovanligt att kratom finns med bland sådant som testas i nuläget men det kan ju bli vanligare ju fler användare det finns.

Jag är själv inte någon direkt beroendepersonlighet när det kommer till andra droger. Jag hann med och prova det mesta under min "drogperiod" och det var bara just opioider som jag började missbruka och fastna i. Så sådant kan vara svårt att veta innan man testat.
Hur är känslan när man tar kratom? Hur känns det liksom? Och nu menar jag inte i rus-syfte..
Citera
2022-05-21, 22:09
Medlem
Citat:
Hur är känslan när man tar kratom? Hur känns det liksom? Och nu menar jag inte i rus-syfte..

Du blir varm i kroppen. Har du ont i leder och rygg och liknande kan sådana besvär och smärta lindras då det har en smärtstillande effekt. Finns en liten risk för illamående och huvudvärk men har själv aldrig upplevt just de symtomen.

Oftast upplevs ett välmående som är svårt att beskriva om du inte testat morfin eller liknande, dock mycket mycket svagare effekt. Ångest lindras eller försvinner och du upplever det mesta intressant och roligt, även sådant som i vanliga fall är tråkigt.

Sen får du en ökad uthållighet, du blir inte lika trött vid fysisk ansträngning och även minskad hunger kan upplevas. Många kan bli lätt förstoppade men detta är ett större problem när det kommer till starkare opioider. I små doser bli du oftast piggare och i högre doser något slöare. Jag upplever personligare att jag sover något sämre på kratom.

De flesta av dessa effekter är som starkast i början av användandet och avtar sedan efterhand. Det är inte heller som med andra opioider att du mår bättre och bättre på ökad dos. Det verkar finnas ett tak som nås hyfsat fort där ditt välbefinnande inte längre ökar utan du kan istället må sämre.
Citera
2022-05-22, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Tips på hur man kan skilja på bra vs dåligt eller behöver man testa sig fram?

Det är svårt, men bättre kvalité brukar i regel ge bättre effekt. Om du köper något som inte ger någon effekt alls, då vet du att det är skit och bara o kasta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in