Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Ukraina hade bara en ytterst liten operativ militär 2014, som dessutom var helt sönderinfiltrerad av Ryssland. Man röstade även för självständighet för Ukraina på Krim när Ukraina bröt sig loss ifrån Sovjetunionen. Om jag inte missminner mig så visade även senare opinionsundersökningar på att man såg sig som en del av Ukraina. Rysk talande är, inte, samma sak som att vara ryss. Det hänger på om man identifiera sig med den Ukrainska historien och kulturen eller ej. Den sk. "folkomröstningen" 2014 ger jag inte mycket för.
Men om Ukraina börjar befria Krim så kanske det slutar med en kompromiss. Något område söder om Simperopol blir ryskt, alternativt självständigt. Det är ju möjligt att ryskvänligheten där ökar ju längre söder ut man kommer. Det kan även gälla de delar av östra Ukraina som inte låg inom det litauisk-polska samväldet. Den europeiska kulturgränsen i sydost går nämligen där.
Men det blir upp till Ukraina och ukrainarna att avgöra. För internationell rätt är på Ukrainas sida här.
Jag tror det är bra om Ukraina avstår att invadera Krim. Det kommer leda till att de ses som angripare även om de inte är det enligt internationell rätt. Men de kommer ju tvingas göra sådant ryssen gjort i Ukraina för att återta Krim. Det kommer nog inte se bra ut.
Jag vet inte riktigt vad som var fel med folkomröstningen 2014 men jag tror man bör göra om den innan man eventuellt återtar Krim. Men under nuvarande omständigheter är det ju tyvärr omöjligt. Jag tycker man skall vänta med Krim och fokusera på fastlands-Ukraina och avsluta det helt och hållet först.