2022-05-21, 10:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Du frågar alltså varför en dömd nazist inte ska få kallas hjälte? Vad kan det bero på, varför är uppgiften relevant tro? Kan det vara för att han just en dömd nazist och inte ska hyllas?

Nej, jag frågar dig varför det är relevant för diskussionen att en nazist kallas hjälte i kriget mot Ryssland.

Tråden handlar väl inte om vem som får eller ska hyllas på grund av politisk uppfattning?

Vänligen knyt ihop säcken och visa varför en enstaka nazist är relevant i diskussionen om Rysslands invasion i Ukraina just för att han påstås vara nazist. Jag ser inte relevansen och ber dig förklara genom att utveckla ett resonemang om du ens har något.

Att Ryssland bombar och dödar civila och deras bostäder, är det för att det finns en invandrad nazist i Ukraina som strider på Ukrainas sida?

Jag är här för att diskutera och utbyta åsikter så bemöda dig inte med att bemöta mig med gåtor.
Citera
2022-05-21, 10:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det stämmer nog, Men det är därför föreslog senast när man förhandlade att man skulle bryta ut frågan om Krim och vänta x antal år. Troligen så arga ukrainare hinner lugna ner sig eller Zelensky har avgått och gett det problemet till någon annan.

2014

68 procent ryssar

16 procent Ukrainare

13 procent tatarer

3 procent resten

Som du ser risken är stor att det kommer bli ett cancersvulst för Ukraina. Dessutom anser den ryska befolkningen, även snälla liberaler att Krim tillhör Ryssland. De ukrainska kämparinsatserna 2014 för Krim var inte heller superstarka. De var det i Östra Ukraina där många frivilliga åkte.

Ukraina hade bara en ytterst liten operativ militär 2014, som dessutom var helt sönderinfiltrerad av Ryssland. Man röstade även för självständighet för Ukraina på Krim när Ukraina bröt sig loss ifrån Sovjetunionen. Om jag inte missminner mig så visade även senare opinionsundersökningar på att man såg sig som en del av Ukraina. Rysk talande är, inte, samma sak som att vara ryss. Det hänger på om man identifiera sig med den Ukrainska historien och kulturen eller ej. Den sk. "folkomröstningen" 2014 ger jag inte mycket för.

Men om Ukraina börjar befria Krim så kanske det slutar med en kompromiss. Något område söder om Simperopol blir ryskt, alternativt självständigt. Det är ju möjligt att ryskvänligheten där ökar ju längre söder ut man kommer. Det kan även gälla de delar av östra Ukraina som inte låg inom det litauisk-polska samväldet. Den europeiska kulturgränsen i sydost går nämligen där.
Men det blir upp till Ukraina och ukrainarna att avgöra. För internationell rätt är på Ukrainas sida här.
Citera
2022-05-21, 10:26
Medlem
Ryssland kommer förr eller senare att vinna kriget men frågan är till vilken kostnad.
Varje dag som går och kriget fortlöper så är det en förlust för Putin då den ryska armen försvagas och tappar ansikte utåt. Det var väl få som trodde att kriget skulle pågå så länge och det gick så pass bra i början att Putin gick ut ock sa att Ukraina kan komma att upphöra existera som stat.
Citera
2022-05-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Lägg ifrån dig din Stolichnaya ett ögonblick. Vet du vad nazism är för något? Jag tror uppriktigt inte det. Rent intellektuellt verkar du ligga på 1 i en 10-gradig skala.

I den ryska terminologin verkar nazist var detsamma som antirysk. Kopplingen till judeutrotningen som vi kanske ser som det mest nazistiska verkar inte finnas i Ryssland. Ordet nazist blir bara någon som man inte gillar.
Men framför allt handlar allt detta eviga tjat om nazister och Azov om att man skall fokusera på fel sak och detta måste vara medvetet och samordnat efter som alla russofiler på tråden i stort sett bara skriver om detta i inlägg efter inlägg.
Man vill inte att folk skall se den stora bilden. Det är en effektiv metod när man vill förstöra en diskussion.
Citera
2022-05-21, 10:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ola, bara googla på "Большие пушки", det är inte Pusjkin.

https://www.google.com/search?q=%D0%91%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%88%D0%B8%D0%B 5+%D0%BF%D1%83%D1%88%D0%BA%D0%B8&sxsrf=ALiCzsbx4CP -50rYXcWW1a1e5A_j-3BHNQ:1653120490397&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved= 2ahUKEwjgi-fckfD3AhWhSvEDHVc6CegQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1536&bih= 723&dpr=1.25

Fast du bad mig först att goggla just på Pusjin.🙂
Citera
2022-05-21, 10:28
Medlem
Jag tycker metadiskussionen om "nazism" förstör intressant krigsanalys i denna tråd eftersom den aldrig tar slut och aldrig kommer någonstans.

Men jag antar att det inte går att komma ifrån, eller borde man starta en tråd som enbart tillåts fokusera på krigsutvecklingen?

Jag postade en intressant analys från Nils Bildt SvD men ingen bryr sig medan tomatkastningen om nazism fortsätter fylla tråden....
Citera
2022-05-21, 10:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Och här får en DPR-terrorist medalj för att ha dödat "ukrainska nationalister", samtidigt som han har SS-symboler på sin uniform.

https://www.businessinsider.com/russia-fighter-neo-nazi-symbols-medal-kill-ukraine-nationalist-2022-4?op=1&r=US&IR=T

Ryssen kanske borde börjat med att denazifiera DPR istället?
Nja, det där ser väl inte ut som en Totenkopf-symbol från SS, snarare som ett modernare dödskalle-emblem i serietidnings-stil. Något som en 20-åring kan tycka ser coolt ut. ’Valknot’ säger inte mig någonting som nordbo, så varför skall jag anta att någon annan bär den som nazi-symbol? Blir lite fånigt när båda sidor skall leta loggor och tatueringar för att bestämma vilken sida är god och ond. Ryssland startade inbördeskriget 2014 genom att mata separatisterna med materiel, och de följde upp det med ett oprovocerat angrepp på sitt grannland 2022. Räcker så.

Men det var kul att du skakade om propagandaZ som genast nappade och förekade att det skulle vara en DPR-soldat!
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-05-21 kl. 10:34.
Citera
2022-05-21, 10:29
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infowarZ
Det är därför man fullständigt kör över Ukrainas armé? Jåvlar då måste man förlora riktigt mycket!

Man förlorar så mycket att man vinner!
Hahahaha! "Fullständigt kör över"? Mongo please!

Ryssen har visat att deras skrot inte skrämmer någon. Att all deras skrammel var just skrammel. Piloter som crowdfundar walkie talkies för kommunikationssystemen i skrothögarna de tvingas flyga funkar inte. Garmin GPS i cockpit för att den inhemska burken är oduglig. "Precisionsvapen" som träffar allt utom sina mål och pansarvagnar som flyger i luften som champagnekorkar.

Varför flyger Ukrainska flygvapnet både flygplan och helikoptrar vid fronten? Hur kunde Ukraina mobba sönder dessa offer på Ormön?
Citera
2022-05-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ukraina skickade soldater till Donbass.

Eller så bodde de där och försvarade sig när ryssarna invaderade.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Ryssland kommer förr eller senare att vinna kriget men frågan är till vilken kostnad.
Varje dag som går och kriget fortlöper så är det en förlust för Putin då den ryska armen försvagas och tappar ansikte utåt. Det var väl få som trodde att kriget skulle pågå så länge och det gick så pass bra i början att Putin gick ut ock sa att Ukraina kan komma att upphöra existera som stat.

Jag håller inte med dig om det första. Ukraina kommer istället, att förr eller senare vinna kriget, kanske innan nyår.
Citera
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ni försöker sno Rysslands naturresurser och det kommer Putin eller Xi inte acceptera såklart. Putin kommer mörda dom som försöker

Jävla parasiter. Ge fan i Rysslands tillgångar jävla avskum

Vad har Xi att göra med rysslands naturresurser? Är putin redan hans bitch?
Citera
2022-05-21, 10:33
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
150 dödade ryssdrägg sedan i går. Det går framåt!
Totalt 28.850 ryssar har sett helvetets portar sedan den 24 februari.

https://pbs.twimg.com/media/FTREQ4mWQAI-6ES.jpg
Det är en dödskult likt IS. De fruktar livet likt vi fruktar döden. Fienden kommer, i deras ögon, i alla skepnader. Unga som gamla, kvinnor som män. Bara att döda på ty ingen i jordelivet kan döma deras handlingar. Sätta sig i den självutlösande tanken/båten/helikoptern skicka en bön och hoppas på att man får så många som möjligt av "fienden". Medeltida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in