2022-05-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, sant med vattentillförseln. Tja, ukraina gör som de önskar. Men jag tror att Zelensky skulle stöta på motstånd ifrån många ukrainare om han avstår ifrån att befria Krim. Hur situationen där, egentligen, är lär vi få veta först när området blivit befriat. Vi vet heller inte hur stor den ryska inflyttning varit sedan 2014. En hel del ukrainare har ju, dessutom, flytt där ifrån.

Slava Ukraini!

Det stämmer nog, Men det är därför föreslog senast när man förhandlade att man skulle bryta ut frågan om Krim och vänta x antal år. Troligen så arga ukrainare hinner lugna ner sig eller Zelensky har avgått och gett det problemet till någon annan.

2014

68 procent ryssar

16 procent Ukrainare

13 procent tatarer

3 procent resten

Som du ser risken är stor att det kommer bli ett cancersvulst för Ukraina. Dessutom anser den ryska befolkningen, även snälla liberaler att Krim tillhör Ryssland. De ukrainska kämparinsatserna 2014 för Krim var inte heller superstarka. De var det i Östra Ukraina där många frivilliga åkte.
Citera
2022-05-21, 09:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Visst är det lite lustigt att vissa pekar finger på och skrattar åt SVT & BBC för deras "vinklade nyheter" och sedan länkar man till en okänd telegram-kanal typ ILovePutin23 och menar att där finns sanningen...

En sak jag finner lite lustig är att vissa i tråden har en uppfattning där jag hade tänkt mig att de skulle ha den motsatta. Antivaxaren borde i mitt tycke ge sitt stöd till Ryssland, men icke. I motsats till det känns det för mig som att humanlife skulle vara för Ukraina, eftersom hen värnar om klimatet och mänskligheten, men hen verkar istället heja på Ryssland. Det får mig att tro att humanlife är en svensk vänstermänniska som inte direkt gillar kapitalism och frihandel.
Citera
2022-05-21, 10:01
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag säger aldrig att "Sanningen" finns i någon av de kanaler jag länkar. Sanningen är något du möjligtvis kan sätta ihop själv om du tar del av så många diversifierade källor som möjligt, och kopplar på ditt eget tänkande. Det mest dåraktiga jag ser i tråden är såna som vill ha "Sanningen" serverad på ett silverfat av ett "Amnesty" eller en "Reutersk faktacheck". Sanningen måste man arbeta för själv. Och tar ni inte del av något av det jag länkar kan ni aldrig hitta dit, lika lite som jag kan hitta dit utan att läsa DN, Azovs kanaler, ukrainska myndigheter etc etc.

Att du ens nämner sanningen är ett skämt, du är väl den mest efterblivna i denna tråd.

Men jag förstår att ditt liv fick nån sorts mening när den mongoliska särskolan invaderade sin granne. Kul för dig men tröttsamt för oss andra att behöva läsa dina fantasier,
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Antar att jag reagerar lite som alternativmedia mot MSM. När man ser rena dumheter i tråden av ryss hatare så triggas man att svara emot.
Det här konceptet med MSM inte skulle vara trovärdigt, är drivet av ryska infiltratörer, som trollen i den här tråden.
Det går att följa hur ryska trollkonton i stort sett samtidigt hoppar från ämne till ämne. Just nu handlar det om att skapa dimridåer runt Rysslands mord och våldtäkter i Ukraina, och alldeles innan dess var det konspirationsteorier runt Covid-19. Innan dess tesen att Sverige håller på att tas över av invandrare och att svensk oberoende media, MSM, ljuger.

När du nu använder påståendet att MSM inte skulle vara trovärdigt, använder du ryska propagandans gamla påhitt för att motivera ryska propagandans nya påhitt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror att Ukraina kommer att kasta in handduken snart. De kan inte vinna kriget och som du säger är ekonomin i fritt fall. Folket orkar snart inte längre. Soldaterna är trötta. Då måste de ge upp. Kanske kan ryssarna gå med på en delning av landet. Då blir det också billigare för väst att försörja än om man skulle bygga upp hela Ukraina. Ryssarna får bekosta uppbyggnaden av den andra halvan. Jag hoppas att ryssarna betalar Ukraina för allt de har förstört och stulit.

Det där är rent skitsnack. Det är ryssarna som inte orkar. Deras moral deras ork o vilja är botten.
Så lägg ner ditt skitsnack.
Om någon ska bekosta allt så är det ryssarna. Enbart pengar ska dom ge. Att bygga upp något är inget dom ska göra då det mesta dom gör är långt långt under standard
Citera
Medlem
2012 dömdes en nazist i USA för hatbrott
https://www.dailymail.co.uk/news/article-2140951/American-Front-bust-8-members-white-supremacist-group-charged.html

Såklart har samma nazist åkt till gruppen Azov för kriga
Meet Kent Ryan McLellan "Boneface".
Currently fighting in the Kharkov front.
Son of UK neo-fascist Ken McLellan.
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/4196

Är det dessa som kallas "hjältarna" i Ukraina bland vissa dårar här?
Senast redigerad av shimona 2022-05-21 kl. 10:03.
Citera
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infowarZ
Gott Luhansk snart tillbaka under full rysk kontroll meddelar den ryska generalen Shoigu.

Dom där 8 åren av invasionskrig av Ukraina var inte mycket att hänga i granen. Vilka totalt värdelösa idioter.

Men ryssen fortsätter förlora! Iallafall enligt flashback.
Invasionskrig? Luhansk ligger i Ukraina enligt fastställda landsgränser när landet blev självständigt, inklusive av Ryssland.
Citera
2022-05-21, 10:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det betyder "stora kanoner", googla på ПУШКИ. Så själva namet är neutralt.

Pusjkin, rysk nationalskald. Som inspirerades av väst, (Voltaire), och delvis förföljdes. Alltså, en del, av det ryska historiska kullturella komplexet som alltså också innehåller influenser ifrån väst, men också starkare delar som, tyvärr, gjort Ryssland till en cancersvultst.

Men när den ryska federationen fallit samnan i småstater så ser jag fram emot att t.ex Diana Adikonova och även Otta orchestra kan hålla konserter i väst, kanske i Sverige!🙂
Citera
2022-05-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror att Ukraina kommer att kasta in handduken snart. De kan inte vinna kriget och som du säger är ekonomin i fritt fall. Folket orkar snart inte längre. Soldaterna är trötta. Då måste de ge upp. Kanske kan ryssarna gå med på en delning av landet. Då blir det också billigare för väst att försörja än om man skulle bygga upp hela Ukraina. Ryssarna får bekosta uppbyggnaden av den andra halvan. Jag hoppas att ryssarna betalar Ukraina för allt de har förstört och stulit.

Du missförstod mig. Ukrainas ekonomi hålls uppe av väst. Till ex Tyskland, som alla hatar. Så länge väst betalar, så finns det inget skäl för Ukraina att sluta, speciellt som det går dåligt för Ryssland. Sen är frågan kan det börja gå riktigt bra för Ukraina?

1 Frysen konflikt - Troligen en rysk lösning

2 Utnötningskrig - Vad jag tror kommer hända. (Störst risk)

3 Krig med ukrainskt initiativ - Det hoppas Ukraina på

Det är bara straffbeskatta Ryssland till de betalar sin del. Ex gratis gas till Ukraina x antal år annars stannar sanktionerna eller återinsätts de.
Citera
2022-05-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Plus att dom ryska trupperna tillåts att ägna sin tid att plundra allt som inte är fastskruvat, det finns ingen jävla disciplin då befälen är lika insyltade.
Hur fan hade ett befäl reagerat under kriget om en tysk soldat kom med en kärra med fransk champagne och parfym som han skulle skicka till frun?
Dom lever i ett eftersatt, korrupt skitsamhälle helt enkelt.

Suck... Plundringarna är ett eget kapitel.
Ryssarna har tydligt visat vad de tycker om ukrainare.
Och ryssarna har tydligt visat hur fattiga ryssar är.

De plockar allt från elvispar till gräsklippare.

Jag betvivlar inte att nazisterna hade större disciplin än ryssarna i Ukraina.... De var inte asfulla och körde över sig själva iaf.
Citera
2022-05-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Plus att dom ryska trupperna tillåts att ägna sin tid att plundra allt som inte är fastskruvat, det finns ingen jävla disciplin då befälen är lika insyltade.
Hur fan hade ett befäl reagerat under kriget om en tysk soldat kom med en kärra med fransk champagne och parfym som han skulle skicka till frun?
Dom lever i ett eftersatt, korrupt skitsamhälle helt enkelt.

Nu valde du kanske ett dåligt exempel, då tyskarna som bekant plundrade allt möjligt i enorm skala. Det är mest konst och guld som man talar om, men "fransk champagne och parfym" stals, det också, även om det förekom oftare i öst. Med befälens och ledningens goda minne, förstås. Tyskarnas mål var som bekant att utrota folkslag, och att ta deras egendom var inte ett problem.

Huruvida ryssens mål är att utrota det ukrainska folket kan man diskutera. Att bomba sjukhus och erbjuda "humanitära korridorer" som slutar i Sibirien tyder ju på det.

Hur som haver så är denna myt om den ädle tyske soldaten som slåss på ett civiliserat sätt en myt. Intressant nog en myt i första hand skapad efter kriget, då man behövde övertyga västvärlden om att kunna slåss mot Sovjetunionen i ett potentiellt nästa krig i Europa, och man behövde då förklara varför man ska ut i krig och dö för Västtyskland bara några år efter det förra kriget.

En myt av samma slag som den att Sovjetunionen själva och utan hjälp vann på östfronten. Eller den att de inte var allierade med Tyskland före 1941.
Citera
2022-05-21, 10:04
Medlem
goseigens avatar
En professor Galeotti skriver i Daily Mail att Putin leker Hitler och själv rattar styrkorna; hur han nu kan klara det utan dator och mobiltelefon.

Han kanske ska köra med brevduvor som man gjorde för hundra år sedan.

https://www.dailymail.co.uk/debate/article-10838581/Professor-MARK-GALEOTTI-examines-madness-paranoia-inside-Vladimir-Putins-isolated-bunker.html

Det paranoida bunkerbeteendet verkar han åtminstone vara duktig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in