2022-05-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag hatar varken det ryska eller ukrainska folket. Har ganska stor erfarenhet av båda.
Jag är kritisk till både den ryska och ukrainska regimen.
Jag är kritisk till att Ryssland till slut valde att kriga.
Med insikt i hur ryssar och regimen tänker så var det här kriget dock bara en logisk följd efter 8 år av ukrainsk regim med stor påverkan från USA.

Ovan gör mig till rysstroll, idiot m.m. här på fb.

De inlägg jag sett från dig innehåller rätt mycket av den rysska propagandan och tyvärr mindre V en objektiv analys.
Snarare att du köpt verkligheten att all media är propaganda och att då Ryssland måste ha en del rätt och västs media måste ha fel.
Men det är inte nytt för dig i detta sammanhang, ser samma brista de analysförmåga i andra trådar där det används grov propaganda.
I en sån här konflikt används mycket Propaganda, men man måste kunna se igenom den.
Finns ingen som helst rätt för Rysslad att starta krig i Ukraina och annekteringen av Krim och delar av Donbass regionen är ett brott mot ingångna avtal och brott mot folkrätten.
Övrigt är bara retorik från Rysslands makthavare för att försvara sina ambitioner om att vara en stormakt.
Citera
2022-05-21, 09:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag har tidigare i tråden länkat till kanalen "Large-Caliber Trouble" som innehåller massa korta filmer på hjälparbetet från den ryska sidan. Här får man se lite av den verklighet de civila lever under. Intressant tycker jag. Här delar man ut generatorer till områden i Mariupol som fortfarande saknar ström. Man ser hur folket har anpassat sig efter förutsättningarna:

https://t.me/bolshiepushki/1434
https://t.me/bolshiepushki/1435

Finns många fler filmer på kanalen för den som är intresserad av vanliga människors öden under kriget.

(Obs! Du kan inte se filmerna om du inte har Telegram installerat)

Jag har inga planer på att installera den ryska tjänsten "Telegram" då jag ser den som en potentiell säkerhetsrisk. Men lite kul med ett url som "bolshiepushi". Dvs Bolsjevik och Pushin. Väldigt ryskt och väldigt propagandistiskt. Dessutom är det, med korta klipp, lättare att få till en vinklad propaganda. För jag tvivlar inte på att, vissa, civila ukrainare får hjälp, medan kamera rullar. Påminner nog lite om det nazityska Theresienstadt och propagandafilmerna därifrån.
https://youtu.be/P9V6d2Y1WjE
Citera
2022-05-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Har hört det där länge nu att Ukrainas krigslycka ska vända. Jag förstå in hur det ska gå till när många ukrainska armén desserters och kapitulerar.

Hur gick det med offensiven i Kharkov?

Den gick först bra nu gör Ryssland en motoffensiv det är inget konstigt. När jag pratar om offensiv pratar jag inte små lokala offensiver utan när Ukraina kan göra en större offensiv där de väljer.

1 Kherson gissar jag men ryssarna kämpar på där också.

2 Möjligen söder ut emot Melitopol.

Inte i östra Ukraina. Där har Ukraina mindre hjälp av USA.

En stor offensiv kanske tar 2-3 månader att planera, om den ska genomföras korrekt. Inte som de politikerdrivna havsverken till offensiver ryssarna håller på med.

Personligen tycker jag att Ukraina börjar göra ett klassiskt fel. De verkar försöka hålla allt. De har strategiskt djup. De behöver inte göra det. Locka ryssarna 100km från deras försörjningsbaser och sen slå till.
Citera
2022-05-21, 09:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Märkligt hur alla Azov-ledarna bara kapitulerade till slut. Vad hände med att slåss till döden? Gällde det bara deras soldater?
Citat:
Azov Commander Denys Prokopenko has reportedly surrendered in Mariupol. Still unconfirmed by Kyiv.
https://twitter.com/KevinRothrock/status/1527709239132708864

Det där kan väl inte stämma. Enligt rysk sanningsenlig media och enligt ni sanningsenliga Putin-anhängare så flydde Denys Prokopenko från Mariupol till Kiev redan i mitten av april.

Citat:
Ursprungligen postat av Drozd (2022-04-29)
Enligt rysk media ska Azovnazisternas befälhavare Denis Prokopenko ha flytt från Azovstal-verket i helikopter till Kiev för drygt två veckor sedan.
Citat:
Azov regiment commander flees Mariupol (11.04.2022)

Denis Prokopenko, the commander of Ukraine's Azov nationalist regiment, abandoned his unit in Mariupol and escaped from the encirclement, Ilya Kiva, former deputy of the Ukrainian Parliament (the Verkhovna Rada) said, RIA Novosti reports.

https://english.pravda.ru/news/world/151069-azov/

Hur kan han då kapitulera i maj? Eller flydde han tillbaka till Mariupol och kapitulerade?
Citera
2022-05-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Med tanke på att den ryska landsbygden p.g.a. den vanskötta ekonomin inte har utvecklats sedan 1800-talet är Ryssland egentligen att betrakta som ett U-land.

Hur stor del av den ryska befolkningen utanför städerna har rent rinnande vatten?
Hur stor del av vägnätet är asfalterat?

Hela Ryssland är på väg mot en monumental kollaps.

Förutom att invasionen är moraliskt förkastlig, är den ologisk och totalt rubbad, med tanke på Rysslands allmänna standard. Finns inte en sportmössa att Ryssland kan ro iland detta. Ryssland är fortfarande ekonomiskt och tekniskt efterblivet.

I tre månader har ryssarna exponerat sin efterblivenhet för hela världen. Det händer så många absurda saker, att det är svårt att hänga med.

Att ryska armén inte kan hantera alkohol, är djupt fascinerande. Disciplin kring alkohol och minimerande av alkoholism, är ett klassiska tecken på framgång och välfärd. Man söp sig igenom slag på 1800-talet.... Det är 2022 nu.

Hela den ryska folksjälen verkar vara kvar på 1800-talet.

Inte konstigt att de inte kan asfaltera och installera toaletter..
Citera
2022-05-21, 09:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har inga planer på att installera den ryska tjänsten "Telegram" då jag ser den som en potentiell säkerhetsrisk. Men lite kul med ett url som "bolshiepushi". Dvs Bolsjevik och Pushin. Väldigt ryskt och väldigt propagandistiskt. Dessutom är det, med korta klipp, lättare att få till en vinklad propaganda. För jag tvivlar inte på att, vissa, civila ukrainare får hjälp, medan kamera rullar. Påminner nog lite om det nazityska Theresienstadt och propagandafilmerna därifrån.

Det betyder "stora kanoner", googla på ПУШКИ. Så själva namet är neutralt.
Citera
2022-05-21, 09:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ukrainas ekonomi rasar med 50 procent utan konstant hjälp utifrån så rasar Ukraina ihop som ett korthus.

Ryssland kommer inte sätta in kärnvapen på det sättet. Om de nu kommer sätta in kärnvapen kommer de börja med provsprängning i Ryssland, som bryter mot avtalen som finns.

Dessutom tror jag inte att Ukraina vill ha Krim. Det skulle bli Ukrainas framtida cancersvulst.

När de börjar diskutera fred. Så kommer Ukraina säga att vi tar bort Krim ur ekvationen och diskuterar det 10år eller säga att de hyr ut Krim till Ryssland i 50-100år. Så länge ryssarna är på Krim så har Ukraina Ryssland i ett punggrepp. Då de kontrollerar vattnet om Ukraina tar tillbaks Kherson.

Jo, sant med vattentillförseln. Tja, ukraina gör som de önskar. Men jag tror att Zelensky skulle stöta på motstånd ifrån många ukrainare om han avstår ifrån att befria Krim. Hur situationen där, egentligen, är lär vi få veta först när området blivit befriat. Vi vet heller inte hur stor den ryska inflyttning varit sedan 2014. En hel del ukrainare har ju, dessutom, flytt där ifrån.

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-21, 09:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Visst är det lite lustigt att vissa pekar finger på och skrattar åt SVT & BBC för deras "vinklade nyheter" och sedan länkar man till en okänd telegram-kanal typ ILovePutin23 och menar att där finns sanningen...
Citera
2022-05-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Har hört det där länge nu att Ukrainas krigslycka ska vända. Jag förstå in hur det ska gå till när många ukrainska armén desserters och kapitulerar.

Hur gick det med offensiven i Kharkov?

Här är en kille som inte kan läsa kartor.

Var pågår det offensiva operationer från Ryssland någonstans?

Vad var Ryssland mål för våroffensiven som startade 17-18 April?

Svarar du på dom frågorna så förstår du att ryssarna förlorar
Citera
2022-05-21, 09:53
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Förutom att invasionen är moraliskt förkastlig, är den ologisk och totalt rubbad, med tanke på Rysslands allmänna standard. Finns inte en sportmössa att Ryssland kan ro iland detta. Ryssland är fortfarande ekonomiskt och tekniskt efterblivet.

I tre månader har ryssarna exponerat sin efterblivenhet för hela världen. Det händer så många absurda saker, att det är svårt att hänga med.

Att ryska armén inte kan hantera alkohol, är djupt fascinerande. Disciplin kring alkohol och minimerande av alkoholism, är ett klassiska tecken på framgång och välfärd. Man söp sig igenom slag på 1800-talet.... Det är 2022 nu.

Hela den ryska folksjälen verkar vara kvar på 1800-talet.

Inte konstigt att de inte kan asfaltera och installera toaletter..
Plus att dom ryska trupperna tillåts att ägna sin tid att plundra allt som inte är fastskruvat, det finns ingen jävla disciplin då befälen är lika insyltade.
Hur fan hade ett befäl reagerat under kriget om en tysk soldat kom med en kärra med fransk champagne och parfym som han skulle skicka till frun?
Dom lever i ett eftersatt, korrupt skitsamhälle helt enkelt.
Citera
2022-05-21, 09:53
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Visst är det lite lustigt att vissa pekar finger på och skrattar åt SVT & BBC för deras "vinklade nyheter" och sedan länkar man till en okänd telegram-kanal typ ILovePutin23 och menar att där finns sanningen...
Jag säger aldrig att "Sanningen" finns i någon av de kanaler jag länkar. Sanningen är något du möjligtvis kan sätta ihop själv om du tar del av så många diversifierade källor som möjligt, och kopplar på ditt eget tänkande. Det mest dåraktiga jag ser i tråden är såna som vill ha "Sanningen" serverad på ett silverfat av ett "Amnesty" eller en "Reutersk faktacheck". Sanningen måste man arbeta för själv. Och tar ni inte del av något av det jag länkar kan ni aldrig hitta dit, lika lite som jag kan hitta dit utan att läsa DN, Azovs kanaler, ukrainska myndigheter etc etc.
Citera
2022-05-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ukrainas ekonomi rasar med 50 procent utan konstant hjälp utifrån så rasar Ukraina ihop som ett korthus.

Ryssland kommer inte sätta in kärnvapen på det sättet. Om de nu kommer sätta in kärnvapen kommer de börja med provsprängning i Ryssland, som bryter mot avtalen som finns.

Dessutom tror jag inte att Ukraina vill ha Krim. Det skulle bli Ukrainas framtida cancersvulst.

När de börjar diskutera fred. Så kommer Ukraina säga att vi tar bort Krim ur ekvationen och diskuterar det 10år eller säga att de hyr ut Krim till Ryssland i 50-100år. Så länge ryssarna är på Krim så har Ukraina Ryssland i ett punggrepp. Då de kontrollerar vattnet om Ukraina tar tillbaks Kherson.

Jag tror att Ukraina kommer att kasta in handduken snart. De kan inte vinna kriget och som du säger är ekonomin i fritt fall. Folket orkar snart inte längre. Soldaterna är trötta. Då måste de ge upp. Kanske kan ryssarna gå med på en delning av landet. Då blir det också billigare för väst att försörja än om man skulle bygga upp hela Ukraina. Ryssarna får bekosta uppbyggnaden av den andra halvan. Jag hoppas att ryssarna betalar Ukraina för allt de har förstört och stulit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in