2022-05-21, 09:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Ryssland säkrar nu sina intagna positioner samt har rast vila på stället. Om Urkaina kommer att bli en grushög och EU svälta och frysa ihjäl i november kommer USA bestämma och ingen annan. Tänk att få krama Papa Biden som Magdalena gjorde och lyssna på Harris galna kvinnogarv varje dag i Nato.

Vad menar du med ditt inlägg, kamrat?
Citera
2022-05-21, 09:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag hatar varken det ryska eller ukrainska folket. Har ganska stor erfarenhet av båda.
Jag är kritisk till både den ryska och ukrainska regimen.
Jag är kritisk till att Ryssland till slut valde att kriga.
Med insikt i hur ryssar och regimen tänker så var det här kriget dock bara en logisk följd efter 8 år av ukrainsk regim med stor påverkan från USA.

Ovan gör mig till rysstroll, idiot m.m. här på fb.

Jaså, intressant. Jag har läst många av dina inlägg och har inte hört dig kritisera Ryssland någon gång. Och din retorik påminner märkligt mycket om Kremls
Citera
2022-05-21, 09:19
Medlem
baggebo1s avatar
Jag har tidigare i tråden länkat till kanalen "Large-Caliber Trouble" som innehåller massa korta filmer på hjälparbetet från den ryska sidan. Här får man se lite av den verklighet de civila lever under. Intressant tycker jag. Här delar man ut generatorer till områden i Mariupol som fortfarande saknar ström. Man ser hur folket har anpassat sig efter förutsättningarna:

https://t.me/bolshiepushki/1434
https://t.me/bolshiepushki/1435

Finns många fler filmer på kanalen för den som är intresserad av vanliga människors öden under kriget.

(Obs! Du kan inte se filmerna om du inte har Telegram installerat)
Citera
2022-05-21, 09:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag hatar varken det ryska eller ukrainska folket. Har ganska stor erfarenhet av båda.
Jag är kritisk till både den ryska och ukrainska regimen.
Jag är kritisk till att Ryssland till slut valde att kriga.
Med insikt i hur ryssar och regimen tänker så var det här kriget dock bara en logisk följd efter 8 år av ukrainsk regim med stor påverkan från USA.

Ovan gör mig till rysstroll, idiot m.m. här på fb.

Så du tycker alltså att Rysslands grannländer inte skall få bestämma själva över sin framtid och leva som de själva väljer?

Om så, gäller det även Sverige?

Ukrainas västinriktning har bekräftats av de ukrainska folket i val efter val sedan 2014. Dessa val har även Ryssland erkänt som legitima.
Citera
2022-05-21, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Enligt den ryska sidan så går allt enligt plan. Varför sparkas då flera ryska befälhavare?

Hur som helst så kommer initiativet snart gå över till Ukraina. Frågan är om de är tillräckligt starka att gå på offensiven och i så fall om ryssarna har tillräckligt starka styrkor att stå emot. Just nu lutar det åt att vi närmar oss ett utnötningskrig med en möjlig ukrainsk offensiv. Då är frågan var kommer offensiven ske? Jag tror Kherson, men jag är inte säker.

Det bästa vore att Ryssarna förstår att de inte kan vinna och Ukraina ger dem en väg att ta sig ut från detta.

Har hört det där länge nu att Ukrainas krigslycka ska vända. Jag förstå in hur det ska gå till när många ukrainska armén desserters och kapitulerar.

Hur gick det med offensiven i Kharkov?
Citera
2022-05-21, 09:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infowarZ
Fy helvete så fula Azov soldaterna är...det är bara bra om dom blir skickade till något jävla gulag nu så världen slipper se dom igen.

Enbart en millenial av allra värsta sort kan få för sig att bedöma ett lands militära styrkor i krig efter hur "snygga" de är. Det är inte Paradise Hotel det här grabben.

Att vi slutade med lobotomi var sannerligen ingen välgärning.
Citera
2022-05-21, 09:27
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jaså, intressant. Jag har läst många av dina inlägg och har inte hört dig kritisera Ryssland någon gång. Och din retorik påminner märkligt mycket om Kremls
Antar att jag reagerar lite som alternativmedia mot MSM. När man ser rena dumheter i tråden av ryss hatare så triggas man att svara emot.
Citera
2022-05-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag har tidigare i tråden länkat till kanalen "Large-Caliber Trouble" som innehåller massa korta filmer på hjälparbetet från den ryska sidan. Här får man se lite av den verklighet de civila lever under. Intressant tycker jag. Här delar man ut generatorer till områden i Mariupol som fortfarande saknar ström. Man ser hur folket har anpassat sig efter förutsättningarna:

https://t.me/bolshiepushki/1434
https://t.me/bolshiepushki/1435

Finns många fler filmer på kanalen för den som är intresserad av vanliga människors öden under kriget.

(Obs! Du kan inte se filmerna om du inte har Telegram installerat)
5
Så det du skriver är lite förenklat - först jämnade Rysspacket 80% av Mariupol med marken och därefter delar man ut generatorer. Jag utgår ifrån att du postar detta så vi skall förstå vilka absoluta as ryssarna är för allt mindre än att dom bygger upp husen är ju trams och inte värt att posta eller hur.
Citera
2022-05-21, 09:29
Medlem
Nils Bildt skrev igen i SvD för några dagar sedan. Hans artiklar om hur det går i Ukraina har hitintills stämt mycket väl. Denna passage med siffror över rysslands omfattande förluster kanske kan intressera?

Citat:
Även om kriget sker på marken så avgörs moderna krig i luften med flyg och robotar (samt i cyberdomänen där Ryssland lidit nederlag). Ryssarna har förlorat 25–190 flygplan, (ryska versus ukrainska uppgifter) det vill säga 10–60 procent av cirka 330 insatta flygplan, eller 3–15 procent av totalen på 1 400. Ryssarna är nu mycket återhållsamma med flygoperationer på ukrainsk kontrollerad terräng eftersom Ukraina har ett bra luftvärnssystem. Ryssarna har förlorat 150–250 helikoptrar, det vill säga närmare 65 procent av de insatta eller 15 procent av totalen på 1 000 helikoptrar. Ryssarna har nu upphört med helikopteroperationer över ukrainskt kontrollerad terräng.

Det enda ryssarna har gott om är artilleri. Det utnyttjar de hänsynslöst. Men de har förlorat mellan 600–1 000 stridsvagnar (ryska versus ukrainska uppgifter) av 1 200 insatta. Det motsvarar mellan 50–85 procent, eller 30 procent av totalen på 3 200. Dessa ingick i 100 så kallade bataljonsstridsgrupper som invaderade Ukraina. De har förlorat 20–50 procent av sin effekt. Ryssarna har motsvarande 60 bataljoner kvar samt 30 i reserv i Ryssland, alltså sammanlagt 90. De har förlorat 30 procent av sina bästa förband på tre månader. Förlusten av alla stridsvagnar hitintills motsvarar två års produktion.

Sedan skriver han lite om Rysslands stora tillverkningsproblem p.g.a. sanktionerna.
Han avslutar med lite framtidsspaning:
Citat:
Omslagspunkten till Ukrainas fördel är i mitten av maj, eftersom de ryska trupperna sannolikt inte orkar hålla igång en storoffensiv i mer än en månad. Ryssarna kommer efter misslyckandet i Donbass inte ha kraft för en storoffensiv inom ett halvår.

Under den tiden kommer tillförseln av smarta vapen att kunna säkra ett övertag för Ukraina, som kommer slå precist mot ryssarnas ”nerv- och blodomlopp” (ledning, logistik och underhåll) för att förblinda, förlama och förgöra sin fiende, baserat på exakta underrättelser om var ryssarna befinner sig. Därefter kommer ukrainarna att gå till motoffensiv, med mål att kasta ut angriparna ur Ukraina.
https://www.svd.se/a/Xqk4wx/nils-bildt-rysk-anfallsformaga-ar-pa-upphallningen

Eller i min egen kortform: Det går ruggigt dåligt för ryssen.
Citera
2022-05-21, 09:29
Avstängd
Citat:
Antar att jag reagerar lite som alternativmedia mot MSM. När man ser rena dumheter i tråden av ryss hatare så triggas man att svara emot.

Förstår att det är frustrerande, kamrat.
Citera
2022-05-21, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag håller inte med dig där. Det är Ukraina som håller i taktpinnen. Visst kan USA och väst påverka Ukraina, genom att reglera leveranser och annat stöd. Men det är Ryssland som bröt emot den internationella rättsordningen 2014 genom att ockupera annektera Krim, samt skapa de sk. "folkrepublikerna" i östra Ukraina. Jag tror att västvärlden skäms lite över att man inte reagerade kraftigare redan då.

Samtidigt blev väst överaskad över vilket effektivt motstånd Ukraina gjort emot den ryska storinvasionen av Ukraina i år.Trots att det är västländerna som sedan 2017 utbildat och utrustat de ukrainska styrkorna. Man överskattade den ryska militärens styrka, förmåga och effektivitet.

Nu ser de flesta i väst chansen att trycka till Ryssland, rejält, och, med rätta, straffa den ryska cancersvulsten för dess brott emot den internationella rättsordningen i Europa. Så Ukraina får bedömma hur långt man vill gå. I mitt tycke så bör man befria, allt, ukrainskt internationellt territorium och kräva Ryssland på ett stort krigsskadestånd.

Att Ryssland skulle våga sätta in t.ex taktiska kärnvapen för att försöka behålla Krim ser jag som osannolikt, så länge USA och NATO varnar för de fruktansvärda konsekvenser det skulle innebära för Ryssland. Mina egna röda linjer är få, och kommer troligen inte att överträdas av Ukraina:

Inga storskaliga ukrainska angrepp på internationellt erkänt ryskt territorium och inga terrorbeskjutningar av ryska städer/byar som hämnd emot den ryska terrorbesjutningen och missil/bombangrepp som den ryska cancersvulsten utfört/utför emot ukrainska städer och byar. Zelensky är en klok ledare, så det kommer nog, hur som helst, inte att hända. Ukraina vill ju bli en del av väst, inte en kopia av den ryska cancersvulsten.

Slava Ukraini!

Ukrainas ekonomi rasar med 50 procent utan konstant hjälp utifrån så rasar Ukraina ihop som ett korthus.

Ryssland kommer inte sätta in kärnvapen på det sättet. Om de nu kommer sätta in kärnvapen kommer de börja med provsprängning i Ryssland, som bryter mot avtalen som finns.

Dessutom tror jag inte att Ukraina vill ha Krim. Det skulle bli Ukrainas framtida cancersvulst.

När de börjar diskutera fred. Så kommer Ukraina säga att vi tar bort Krim ur ekvationen och diskuterar det 10år eller säga att de hyr ut Krim till Ryssland i 50-100år. Så länge ryssarna är på Krim så har Ukraina Ryssland i ett punggrepp. Då de kontrollerar vattnet om Ukraina tar tillbaks Kherson.
Citera
2022-05-21, 09:30
Medlem
baggebo1s avatar
Boris Rozhin ägnar en tanke åt de hjältar som aldrig fick uppleva segerdagen i Mariupol:
Citat:
About the living and the dead.

On this day, it is also worth remembering all those who did not live to see the complete defeat of the enemy near Mariupol. Those who died breaking through the fortified areas on the outskirts of Mariupol, who fell in the battles for the private sector, skyscrapers, industrial zones and the city center, paving the way to our victory.

I am sure that their memory will be worthily immortalized in Mariupol as the memory of those who liberated Mariupol from the Nazis during the Great Patriotic War.

And of course, thanks to those who brought the assault on Mariupol and Azovstal to a logical victorious conclusion. Not everything was perfect during the assault, but they won no matter what.

When they say that our generations are not capable of giving birth to heroes, just look at those simple peasants who took Mariupol and put the squeeze on the enemy in his basement lair.
https://t.me/boris_rozhin/49678
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in