2022-05-20, 13:54
Medlem
BlackFuriousRavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Den 30% mest korkade delen av populationen trodde ganska precis såhär 2017.

Att du tillhör samhällets 30% svagaste må så vara, men har du levt under en sten sedan 2017?

I synnerhet att du tror att "uNdeRLiGgAnde bLocHainTekniKen" är speciellt. 2017 var det gott om genusvetare och andra människor långt ifrån teknik som försökte driva den tesen, medan vi som inte är efterblivna försökte rädda dem från sin idioti.

Men hela den obeskrivligt dumma vågen dog under 2018-19. Nu är det 2022.

Jag kan informera dig om att man inte per automatik tillhör samhällets 30 % svagaste bara för att man tror att Bitcoin är trams. Men jag vet att det inte spelar någon roll att jag informerar dig om detta, du är alldeles för låst och inne i din egna värld.

Blockchain-teknik har många bra tillämpningsområden. Den ska dock absolut inte användas för en valuta som ligger utom statens och bankernas kontroll.

Eller Bitcoin är inte ens en valuta. Det finns ingen seriös valuta som är så volatil som Bitcoin är. Bitcoin är något annat, vad vet egentligen ingen.
2022-05-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Går du också in på forum för piloter och talar om för dem att flygplan är för tunga för att kunna flyga?

Nej det gör jag inte. Däremot tar jag ibland tillfället i akt och informerar människor om att Bitcoin inte är ett bra komplement till dagens befintliga valutor.

Jag hoppas och tror att det vi nu ser på marknaden är början på slutet för dagens kryptovalutor och att nästa generations kryptovalutor som backas upp av banker och stater tar vid.
2022-05-20, 14:20
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackFuriousRaven
Nej det gör jag inte. Däremot tar jag ibland tillfället i akt och informerar människor om att Bitcoin inte är ett bra komplement till dagens befintliga valutor.

Jag hoppas och tror att det vi nu ser på marknaden är början på slutet för dagens kryptovalutor och att nästa generations kryptovalutor som backas upp av banker och stater tar vid.

Det är ju din åsikt bara. Tror få (ingen) är intresserade av vad du "tror och hoppas".
2022-05-20, 15:13
Medlem
Citat:

Blockchain-teknik har många bra tillämpningsområden.
Du vet inte ens vad "blockchain-teknik" är för något.

Fattar du inte hur sjukt du agerar?
2022-05-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Det är ju din åsikt bara. Tror få (ingen) är intresserade av vad du "tror och hoppas".

Ja men precis. Det är min åsikt.
Jag tror att dom som tycker som jag, att bitcoin inte borde finnas, är intresserade av min åsikt.
2022-05-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du vet inte ens vad "blockchain-teknik" är för något.

Fattar du inte hur sjukt du agerar?

Jo, det vet jag.

Jag agerar sjukt för att jag förespråkar att staten borde ha monopol på vissa saker såsom våld och att skapa pengar?

det är väldigt sekteristiskt att vara så aggressiv som du är men så som jag har förstått dte är kryptovärlden sådan.

Avvikande åsikter accepteras och bemöts inte på annat sätt än genom hon eller hot.
2022-05-20, 18:16
Medlem
Citat:
Bitcoin fyller inget som helst syfte förutom att det möjliggör försäljning av olagliga varor på darknet något mer anonymt.

Bitcoin är för dom som vill leva utanför systemet, för konspirationsteoretiker som tror att staten och bankerna är ute efter att blåsa dom.

Jag hoppas och tror att denna bluff snart är historia.

Däremot är blockchaintekniken användbar för andra saker.

När det gäller att köpa olagliga varor är väl inte Bitcoin just det optimala då det är väldigt offentligt. Det finns andra kryptovalutor som lämpar sig bättre för just den saken.

Men får jag fråga, varför hoppas du att det kommer att bli historia? Om nu det vanliga bankväsendet inte är korrumperat, så utgör väl inte Bitcoin något hot?
2022-05-20, 18:24
Medlem
Citat:

Förresten, varför denna tilltro till banker och stater? Det är ju ganska tydligt och blir allt mer tydligt hur mycket korruption som finns i hela världen (inklusive våra länder), varför ska vi göra mer av någonting som inte funkar?
Det du benämner som nästa generations kryptovalutor är ett gammalt system och inte alls någon nästa generation såsom att tekniken har gått framåt utan snarare en tillbakagång. Ungefär som om staten runt år 2000 hade lyckats stänga ner Internet och släppte ett ”nytt” Internet där du måste skicka en kopia av ett fysiskt brev på posten varje gång som du skickar mail och där du måste betala staten för varje hemsida du besöker.
2022-05-20, 18:53
Medlem
Det stora problemet med kryptovalutor är att det finns hundratals olika och det kommer nya valutor hela tiden. Man vet inte vilka som kommer att finnas kvar i framtiden. Att godta betalning i en (okänd) valuta som man inte vet värdet på om en månad är inte så lockande.

Man löneförhandlar med chefen och säger att man kommer få 30 000 SEK i månadslön. Man vet ju inte exakt hur inflationen kommer att vara men man har en rätt hyffsad koll vad lönen kommer att räcka till. Men om chefen vill betala 30 000 st BTCX47 så har man ju ingen aning om vad värdet är och om det går att använda denna valuta till att betala mat och räkningar.
2022-05-20, 21:57
Medlem
Evronianers avatar
Bitcoin kan väl ses som någon form av inflationshedge (som guld) med en begränsad potential att stiga i värde (men knappast bli värdelös). Har fördelen av att vara först och kändast. Drar absurda mängder energi, men så länge som det bara finns ett fåtal (tror att bara drygt 800.000 äger Bitcoin) så kan det fungera.

Kommer nog aldrig att bli någon massmarknad, men jag tror heller inte regeringarna kommer att förbjuda den.

Köp tillsammans med guld för att skydda dig mot hyperinflation.

De andra kryptovalutorna är ointressanta enligt mig.
2022-05-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjollenP
När det gäller att köpa olagliga varor är väl inte Bitcoin just det optimala då det är väldigt offentligt. Det finns andra kryptovalutor som lämpar sig bättre för just den saken.

Men får jag fråga, varför hoppas du att det kommer att bli historia? Om nu det vanliga bankväsendet inte är korrumperat, så utgör väl inte Bitcoin något hot?

Nej, det vanliga bankväsendet är absolut inte korrumperat utan det är mer reglerat än någon annan verksamhet. Självklart förekommer det oegentligheter där också men det är ofrånkomligt. Det ligger i vissa människors natur att fuska och ta genvägar men banksektorn är förvånansvärt befriad från just detta.

Bitcoins vara eller icke vara är ingen stor fråga för mig men jag tycker att staten skall ha monopol på att ge ut pengar. Jag tycker att det skall finnas liknande en insättningsgaranti för människor som sparar sitt kapital. Handel med bitcoin är alldeles för oreglerad och skulle det bli större än vad det är är det ett stort incitament för ökad korruption.
2022-05-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjollenP
Förresten, varför denna tilltro till banker och stater? Det är ju ganska tydligt och blir allt mer tydligt hur mycket korruption som finns i hela världen (inklusive våra länder), varför ska vi göra mer av någonting som inte funkar?
Det du benämner som nästa generations kryptovalutor är ett gammalt system och inte alls någon nästa generation såsom att tekniken har gått framåt utan snarare en tillbakagång. Ungefär som om staten runt år 2000 hade lyckats stänga ner Internet och släppte ett ”nytt” Internet där du måste skicka en kopia av ett fysiskt brev på posten varje gång som du skickar mail och där du måste betala staten för varje hemsida du besöker.

Det blir inte alls mer tydligt att korruptionen ökar i västvärlden och det nuvarande systemet fungerar alldeles utmärkt.
Bitcoin och liknande system där det saknas tydlig reglering skulle däremot öka korruptionen markant. Du anar inte vilket kaos som skulle uppstå om nuvarande valutamarknad skulle ersättas av kryptovalutor och den reglering som där finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in