2022-05-20, 11:59
Medlem
RasistTelevinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ska? Det finns ingen svensk judebank, däremot allt för många svenne haschtomte som inte vill arbeta i 30 år som jag gjort.
Alla svenska banker är ägda av judar, wallenberg är bara målvakt åt dom, du har lånat pengar av judar, Allah lär inte vilja ha nåt med dig att göra
Citera
2022-05-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
90% haha!
Tror du att vi som tjänar hyfsat kan springa och casha ett nytt hus varje år inom 2-4 år?

Inte ens vid 90tals-krisen sjönk det mer än 35% i snitt. Och var fullt återhämtat 6-8 år senare.
35%?? Du levde inte då gissar jag.

Min granne på den tiden sålde sin lägenhet för 80000 kr och då bönade han och bad att nån skulle köpa den, idag är den värd 1,2 miljoner.

Kunde köpt 5 lägenheter utan problem för det priset, ångrar att man inte gjorde det.
Citera
2022-05-20, 12:06
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Jag är fortfarande förvirrad. Ja priserna kommer nog att falla. Men alltså priserna på bostäder är inte en fast summa...

Det faller och går ner, sen upp. Historiskt har det alltid gått upp på det stora hela. Sedan urminnes tider.
Jag har svårt att se att en sättning på 10%-30% blir permanent för alltid? Då kommer ju inflationen att äta upp det oavsett. Kommer det vara samma rally som förut? Kanske, kanske inte.
Citera
2022-05-20, 12:16
Medlem
https://cornucopia.se/2022/05/faktis...-aven-i-april/

intressant läsning för er som väntar på kraschen så att ni får bita lite i naglarna
Citera
2022-05-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du vet inte mkt du, jag känner folk som sitter med skuld sedan 90-talet, går inte att bli av med utan att den ska betalas, banken vägrar skuldsanering, då det räknas som en tillgång för banken.

Så du har helt fel.

Jag vet precis så mycket att det inte finns ”många äldre” som sitter med skulder från 90-talet.
Naturligtvis finns de som råkade jätteilla ut, och av någon orsak behövde sälja. Sannolikt om man av någon orsak i en parrelation blev av med jobben båda två samtidigt, och hade köpt för betydligt mer än hanterbart, stod utan A-kassa, etc.
Men det var, naturligtvis, en brutal minoritet. De allra, allra, allra, flesta, hade det svettigt några år, men bodde i lugn maka takt kvar, precis som vanligt. Gick till jobbet som vanligt. Betalade en hög ränta.

Denna jävla 90-talskrash. Nej, ”folk” flydde inte från sina hem. Någon gjorde det. Medan 10 000 andra inte gjorde det.
Citera
2022-05-20, 12:19
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cozi
35%?? Du levde inte då gissar jag.

Min granne på den tiden sålde sin lägenhet för 80000 kr och då bönade han och bad att nån skulle köpa den, idag är den värd 1,2 miljoner.

Kunde köpt 5 lägenheter utan problem för det priset, ångrar att man inte gjorde det.

Vad har din lilla anekdot med historien att göra, jag går bara efter statistik och fakta och inte från enstaka dåliga försäljningar..

Fastighetspriserna för permanenta småhus toppade q4 1991 med ett index på 196 (1980=index 100), botten nåddes i q3 1993. Sen var priserna mer än återhämtade q3 1998, dvs inom 7 år från toppen eller 5år från botten beroende på vilket man vill räkna från.

Priserna på småhus sjönk i snitt från toppen med 20% och BRF ca 30-35%

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...Bostadspriser/
Och SCB:
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ex-ar-1981100/

Har du någon annan data som bevisar något annat är du välkommen att presentera denna, ej enstaka anekdoter.
Citera
2022-05-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
När det gällde 90tals krisen så klarade sig de flesta inkusive jag själv ganska bra.
Men vissa klarade sig sämre.
Blir nog samma här, börjar se en del fastigheter som verkar vara svårsålda och tappat betydligt mer en 10% i värde. Bl.a en del som går til exekutiv akuktion som tappat mycket.
Men jag tror knappast att det blir en total kolapps, däremot kommer nog några nichfastigheter kunna tappa mer än 30% och vissa BR kan nog tappa bedydligt mer.
I mitt närområde skulle jag säga att vi sett en avstanning på budkriget sen nån månad, men "normal bostäder" säljs forfarande snabbt till stabila prisnivåer.
Däremot är större "Dyra" objekt trögsålda och renoveringsobjekt har blivit i princip osäljbara.
Så ett exempel ett par grannfastigheter 1 gick i juni för 3.5 mille nu har en likvärdig kåk legat ute sen Februari för 2.9 utan bud.
Det stämmer inte att priserna kan gå ned. De som säger så röstar på SD
Citera
2022-05-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Vad har din lilla anekdot med historien att göra, jag går bara efter statistik och fakta och inte från enstaka dåliga försäljningar..

Fastighetspriserna för permanenta småhus toppade q4 1991 med ett index på 196 (1980=index 100), botten nåddes i q3 1993. Sen var priserna mer än återhämtade q3 1998, dvs inom 7 år från toppen eller 5år från botten beroende på vilket man vill räkna från.

Priserna på småhus sjönk i snitt från toppen med 20% och BRF ca 30-35%

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...Bostadspriser/
Och SCB:
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ex-ar-1981100/

Har du någon annan data som bevisar något annat är du välkommen att presentera denna, ej enstaka anekdoter.

Detta stämmer mycket bra med min bild av början på -90 talet, och att det var mycket svårt att
få låna.
Citera
2022-05-20, 12:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasistTelevinken
Alla svenska banker är ägda av judar, wallenberg är bara målvakt åt dom, du har lånat pengar av judar, Allah lär inte vilja ha nåt med dig att göra
Det är "rörelsen" som äger swedbank.
Sossemaffian. Lånar gör de av (s)taten. Bankdirektör är Göran Persson.
Citera
2022-05-20, 12:43
Medlem
10 % nu i år ja. Men om det är - 50 % om några år så kommer garanterat många att sucka tungt när man pratar om bostadspriserna.

Det är nog ofta medelklass som köper villor för 10 MSEK och en förlust på 5 MSEK är inte småpengar. Speciellt inte om folk förlorar sina arbeten vilket kan ske framöver.
Citera
2022-05-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
marknaden kommer säkerligen krascha inom en 2-3 års period där vi nu går in i en depression sakta, räntorna höjs stegvis och det Ingves meddelat är bara början på nedgången, kombinerat med att flesta större bolag börjar planera stora varsel, speciellt inom Tech, så kommer desto fler ha problem betala sina skulder.

Det är just detta som skiljer idioterna som bara slantade upp med banken bakom sig under tidigare hysteri och inte fattade att det kommer en krasch, desto mer korkade den yngre generationen som aldrig varit med om finanskriserna början 90-talet och senare som alltid trott, jaha det går väl alltid upp? wake up säger jag och välkommen till verkligheten.

Festen börjar ta slut och nån måste börja betala tillbaks och det är alla lånetorska på den hysteri som varit, först faller fastigheterna närmaste åren ordentligt samtidigt som lånetorskarna se sina lån bli dyrare och dyrare och på detta arbetslöshet för många.

Time to grab up and make money säger jag.

Rasar priserna och räntan går upp så kommer bankerna & staten att släppa amorteringskravet som är 1-2 %. banken vill verkligen inte bli husägare. Inte staten genom Kronofogden heller.
Sannolikt kommer säkert staten att kontra med höjda ränteavdrag temporärt, tex 2-3 år.

Under -90 talskrisen när få hade råd att bygga nytt så stod tusentals byggfirmor utan ett enda jobb
då införde staten ett räntebidrag. Staten garanterade 4.5 % ränta under 10 år frammåt.
Fick du 7 % av SEB så betalade staten ut mellanskilnaden via Boverket.
Citera
2022-05-20, 13:21
Medlem
Racquel.Darrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Rasar priserna och räntan går upp så kommer bankerna & staten att släppa amorteringskravet som är 1-2 %. banken vill verkligen inte bli husägare. Inte staten genom Kronofogden heller.
Sannolikt kommer säkert staten att kontra med höjda ränteavdrag temporärt, tex 2-3 år.

Detta är min gissning också. Initialt släpper de amorteringskravet, om än kanske bara temporärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in