Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-20, 10:48
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Några 70-90 % kommer inte att hända, ett prisfall på 30 % skulle slå stenhårt för de som kommun sent på marknaden eller bytt upp sig sent.
Vi får helt enkelt se vart det tar vägen, eller snarare hur mycket det går ned.

I reala termer föll priserna redan förra året. Inflationen får du inte glömma.
Citera
2022-05-20, 10:48
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Och hur stor risk är det för detta? Du överdriver så enormt mycket. Har bott i br hela mitt liv, aldrig varit något konstigt. Det är snarare värre med husköpare som faller i alla möjliga juridiska fällor man måste ha koll på som hus och markägare, för att inte tala om uppvärmningskostnader, renoveringskostnader, etc. Hus är sånt jävla slit hela livet så det är inte värt det. Folk tror det får frihet av att bo i hus, men de får bara mer bekymmer.
Med ditt resonemang om att slippa bekymmer så skulle jag rekommendera dig att flytta till en hyresrätt.
Citera
2022-05-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Du menar lägenhet eller villa i centralt läge. Nej, det är ingen mänsklig rättighet att kunna göra det.

Jag skulle kunna bo ute i skogen bara man kan ta sig lätt till mataffär och jobbet med bil. Jag gillar inte grannar. Det är störande eftersom det passar inte min nuvarande personlighet.
Citera
2022-05-20, 10:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
I reala termer föll priserna redan förra året. Inflationen får du inte glömma.
Absolut, den missar man lätt då man oftast inte bryr sig om att fastighetens värde om såld medger färre utlandsresor, vinflaskor, bilar, oxfiléer etc.
Håller dock fast vid att givet hur det ser ut nu så kommer prisraset i nominella belopp landa runt 20 % för permanentboende. Mer för sämre objekt och mindre för bättre.
Däremot tror jag fritidshus och helst de med lite sämre läge/standard eller nybyggda kommer sjunka betydligt mer.
Citera
2022-05-20, 10:55
Medlem
Kan någon förklara för mig situationen? Bör man köpa en bostad nu för att sen gå på vinst?
Eller hur fungerar det?
Citera
2022-05-20, 10:56
Medlem
Hamleyss avatar
Eftersom de flest måste köpa och byta i samma marknad så är förändringar i marknaden inte så viktigt.
Det här gäller såklart bara om fastigheten inte har mycket lån.

För min del som har en relativ dyr fastighet så skulle det optimala vara en krasch på 50% eftersom jag vill köpa en större fastighet.

Frågan är väl hur i hela helvete man ska lyckas få loss 4 miljoner till så att man kan köpa en till fastighet.
Inflationen hjälper ju inte till med den saken...
Citera
2022-05-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De flesta klarade sig utmärkt under 90 talskrisen med, problemet är de som inte klarar sig och tagit risker de inte förstått att de tagit.
Sen kommer stigande räntor och förhållandevis hög inflation slå mot den ekonomiska aktiviteten.
Personligen tror jag att permanentboende kommer gå ned mindre än 30 % och fritidsfastigheter kommer att gå ned mer.

När det gällde 90tals krisen så klarade sig de flesta inkusive jag själv ganska bra.
Men vissa klarade sig sämre.
Blir nog samma här, börjar se en del fastigheter som verkar vara svårsålda och tappat betydligt mer en 10% i värde. Bl.a en del som går til exekutiv akuktion som tappat mycket.
Men jag tror knappast att det blir en total kolapps, däremot kommer nog några nichfastigheter kunna tappa mer än 30% och vissa BR kan nog tappa bedydligt mer.
I mitt närområde skulle jag säga att vi sett en avstanning på budkriget sen nån månad, men "normal bostäder" säljs forfarande snabbt till stabila prisnivåer.
Däremot är större "Dyra" objekt trögsålda och renoveringsobjekt har blivit i princip osäljbara.
Så ett exempel ett par grannfastigheter 1 gick i juni för 3.5 mille nu har en likvärdig kåk legat ute sen Februari för 2.9 utan bud.
Citera
2022-05-20, 11:16
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 786jhsghjksgh
Folk dör, folk skiljer sig, folk lämnar sverige för fungerande nationer, folk inser att hyreslägenheter inte ska reserveras för untermenschen från sahara-öknen

människor som du däremot förblir korkade.
Du är sur över att vara en loser i hyreslägenhet. Du kommer inte in på bokmarknaden lika billigt som jag. Köpt två br på 25 år, blivit miljonär på det. Bott gratis och har inga lån kvar nu.

Du får arbeta och spara pengar den hårda vägen.
Citera
2022-05-20, 11:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du har inte varit med om 90-tals krisen märker jag, man kunde låna ut till bankerna med 500% om du satt på stora kapital för bankerna klarade inte sig, jag hade vänner som köpte konkursfastigheter för 1:- fiktivt, det är inga 35% du pratar.

Det var total härdsmältning både i hela finansiella systemet och många tappade sina jobb, vad tror du händer då och vad tror du håller på hända nu när folk bara lånat och ser pengar som monopolpengar?

Härdsmältan kommer åter igen göra sig påmind, jag sålde allting i tid och sitter i hyreslägenhet nu, visst det kommer rusa i hyror också men jag är inte fast och kan lämna med 1 månads uppsägning om det skulle vara så.

Men lånetorskarna idag är fast och får följa skiten ned när det sätter igång på allvar.

Stockholms huspriser gick bara ner ~-30% som index. Värre än så var det inte i genomsnitt, oavsett hur anekdoterna låter. https://cornucopia.se/wp-content/upl...1875-2017p.png
Citera
2022-05-20, 11:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Stockholms huspriser gick bara ner ~-30% som index. Värre än så var det inte i genomsnitt, oavsett hur anekdoterna låter. https://cornucopia.se/wp-content/upl...1875-2017p.png
Det går fort i hockey, från att priserna går bara upp till att det ”bara” gick ned 30 % under 90 talskrisen.
Citera
2022-05-20, 11:44
Medlem
RasistTelevinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du är sur över att vara en loser i hyreslägenhet. Du kommer inte in på bokmarknaden lika billigt som jag. Köpt två br på 25 år, blivit miljonär på det. Bott gratis och har inga lån kvar nu.

Du får arbeta och spara pengar den hårda vägen.
Det är bra att du blivit miljonär, men det är fortfarande untermenschen som väller in i landet som ska bli de nya låntagarna som ska köpa din fantastiska lägenhet, de har nog inte en önskan att bli skuldsatt åt en svensk judebank
Citera
2022-05-20, 11:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasistTelevinken
Det är bra att du blivit miljonär, men det är fortfarande untermenschen som väller in i landet som ska bli de nya låntagarna som ska köpa din fantastiska lägenhet, de har nog inte en önskan att bli skuldsatt åt en svensk judebank
Ska? Det finns ingen svensk judebank, däremot allt för många svenne haschtomte som inte vill arbeta i 30 år som jag gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in