Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
De flesta klarade sig utmärkt under 90 talskrisen med, problemet är de som inte klarar sig och tagit risker de inte förstått att de tagit.
Sen kommer stigande räntor och förhållandevis hög inflation slå mot den ekonomiska aktiviteten.
Personligen tror jag att permanentboende kommer gå ned mindre än 30 % och fritidsfastigheter kommer att gå ned mer.
När det gällde 90tals krisen så klarade sig de flesta inkusive jag själv ganska bra.
Men vissa klarade sig sämre.
Blir nog samma här, börjar se en del fastigheter som verkar vara svårsålda och tappat betydligt mer en 10% i värde. Bl.a en del som går til exekutiv akuktion som tappat mycket.
Men jag tror knappast att det blir en total kolapps, däremot kommer nog några nichfastigheter kunna tappa mer än 30% och vissa BR kan nog tappa bedydligt mer.
I mitt närområde skulle jag säga att vi sett en avstanning på budkriget sen nån månad, men "normal bostäder" säljs forfarande snabbt till stabila prisnivåer.
Däremot är större "Dyra" objekt trögsålda och renoveringsobjekt har blivit i princip osäljbara.
Så ett exempel ett par grannfastigheter 1 gick i juni för 3.5 mille nu har en likvärdig kåk legat ute sen Februari för 2.9 utan bud.