2022-05-20, 08:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej, ”många äldre” sitter inte på 30 år gamla lån när huspriserna tiodubblats sedan dess.
Det inser en treåring.

Mina helt vanliga Svenssonföräldrar köpte sitt radhus i Svensson-Svensson område då. Betalade runt 500k och över en natt var huset värt 200k som någon granne köpte för.
Vad tror du det är ca värt idag? 4-5mkr.
Tror du de har några lån?
Radhus ja, men det var folk som köpte betydligt dyrare objekt som sedan mer än halverades i pris och de blev tvungna att sälja till det nya priset pga arbetslöshet (arbetslösheten skenade då), de kunde hade helt enkelt inte råd med det nya huset. Det förstörde deras ekonomi för resten av livet och jag tror nog det finns några sådana kvar som lider av detta ekonomiskt fortfarande.
Citera
2022-05-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag har precis köpt hus för 6 miljoner. Jag är helt säker på att priserna bara kommer gå upp och upp. Ni fattigjon som hoppas på fallande priser. Det kommer gå upp era jävla rötägg!!!

Trevligt att du nu som 38-åring lämnar föräldrahemmet.
(FB) Ska bjuda dejt på middag, Resturang eller hos mamma?

Och imponerande att du med enbart a-kassa lyckas köpa ett hus för 6 miljoner.
(FB) Hur fan orkar ni jobba. Älskar sovmorgon every day
Citera
2022-05-20, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Enligt mig så är inte villor det sjukaste av priserna idag - om än brutalt höga.
BR är det sjukaste anser jag. Otroligt högt pris, många fall nästan snarlikt en villa i näraliggande område som är 3x storleken.
Och för det så äger man egentligen ingenting förutom en andel i en förening som i sin tur äger något.
Men som också har massvis med lån som en själv köper sig in i med lån…
Min åsikt är att BR borde vara första steget från HR så om en villa är 5m, radhus säg 3m borde BR vara kanske 500k (förutsatt att alla är i samma stadsdel). Riktigt så ser ju inte uppdelningen ut idag.

Med jag har ju fel, för marknaden tycker inte alls som jag tycker.

Du har inte fel, det är folk som är dumma och inte fattar vad dom köper.
9 av 10 som köpt en br vet inte ens att det är en andel dom köper och inte en lägenhet.
Många har inte ens koll på brfens skulder och fattar inte att kostnaderna kan öka nått sjukt om räntorna ökar då brfen och du som köpt en andel har lån.
Citera
2022-05-20, 09:21
Medlem
Alltså för mig spelar det ingen roll om bostadspriserna faller.
Jag bor i ett hus jag köpte för typ 5 år sedan och har tänkt att bo här hela livet.
Man måste ju ha någonstans att bo.
Det är väll skönt för de som inte äger sin bostadsrätt kanske får det lättare att köpa men vi som redan äger något och inte tänkt sälja kvittar det imo
Citera
2022-05-20, 09:28
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
En BR är ju generellt sett centralare och har lägre driftkostnad än eget hus. Jag känner dock inte igen din prisbild, vart i Sverige har du sett det här?

Jag har förståelse för att kvadratmeterpriset på en lägenhet inne i Stockholm city är högre än i typ Vallentuna men jag är däremot förvånad över att det är så hög ”citypremie” på mindre orter där man för mycket mer för pengarna typ 5 km från staden och de inte finns trängselskatter, problem med parkering osv

Oftast ja, men tar vi kanske halvcentralt så brukar man finna alla tre ibland.

Ingenstans, det är min egen åsikt om hur jag anser att det bör se ut.
Citera
2022-05-20, 09:30
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cozi
Du har inte fel, det är folk som är dumma och inte fattar vad dom köper.
9 av 10 som köpt en br vet inte ens att det är en andel dom köper och inte en lägenhet.
Många har inte ens koll på brfens skulder och fattar inte att kostnaderna kan öka nått sjukt om räntorna ökar då brfen och du som köpt en andel har lån.

Precis. Det är helt utom ens egen kontroll.
Din egen ekonomi är beroende av föreningens ekonomi som du inte har kontroll över själv.
Ganska fucked up om du frågar mig.
Citera
2022-05-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du vet inte mkt du, jag känner folk som sitter med skuld sedan 90-talet, går inte att bli av med utan att den ska betalas, banken vägrar skuldsanering, då det räknas som en tillgång för banken.

Så du har helt fel.

Det är ytterst få som har höga skulder idag från 90 talets kris. Det rör sig om några tusen. Det är givetvis tragiska livsöden, men inte någon trend.
Citera
2022-05-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Börjar bostadsmarknaden röra sig neråt så kommer Ingves att sänka räntan till sommaren för att "stävja deflationen".
Är fortfarande inne på att RB sänker sin ränta rejält istället för att höja den. Jag hoppas jag har fel.

Kanske dags att skjuta den mannen i huvudet för alla de misstag han gjort. Hans dotter har mottagit mutor från amerikanska banker. Kolla upp det så blir allt kristallklart vad som hänt.
Citera
2022-05-20, 09:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Inom 2-4 år har vi ett tapp på 75-90%.
Nej, max 30%.
Även om husägare får dubbel bajsmacka med elpris som plötsligt är på 5000-15000 per månad i värsta fall och en ränta, om de inte bundit den redan, på 4-5% så kommer de inte sälja till lågt pris. Det finns stort behov av bostäder.
Citera
2022-05-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nej, max 30%.
Även om husägare får dubbel bajsmacka med elpris som plötsligt är på 5000-15000 per månad i värsta fall och en ränta, om de inte bundit den redan, på 4-5% så kommer de inte sälja till lågt pris. Det finns stort behov av bostäder.

Folk dör, folk skiljer sig, folk lämnar sverige för fungerande nationer, folk inser att hyreslägenheter inte ska reserveras för untermenschen från sahara-öknen

människor som du däremot förblir korkade.
Citera
2022-05-20, 10:03
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Inom 2-4 år har vi ett tapp på 75-90%.

90% haha!
Tror du att vi som tjänar hyfsat kan springa och casha ett nytt hus varje år inom 2-4 år?

Inte ens vid 90tals-krisen sjönk det mer än 35% i snitt. Och var fullt återhämtat 6-8 år senare.
Citera
2022-05-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Ha råd med vad?

Jag kommer aldrig att ha råd att köpa lägenhet eller villa i Sverige. Priserna är för höga och jag vill inte skuldsätta mig för livet. Plus att min dröm är att bo i ett rikt land med palmträd. Jag vill inte sitta fast i Sverige om det skulle bli krasch och jag måste sälja med stor förlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in