2022-05-20, 10:11
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseLixon
Med tanke på hur fel de prognostiserade inflationen så är nog 10% i underkant...🤨

marknaden kommer säkerligen krascha inom en 2-3 års period där vi nu går in i en depression sakta, räntorna höjs stegvis och det Ingves meddelat är bara början på nedgången, kombinerat med att flesta större bolag börjar planera stora varsel, speciellt inom Tech, så kommer desto fler ha problem betala sina skulder.

Det är just detta som skiljer idioterna som bara slantade upp med banken bakom sig under tidigare hysteri och inte fattade att det kommer en krasch, desto mer korkade den yngre generationen som aldrig varit med om finanskriserna början 90-talet och senare som alltid trott, jaha det går väl alltid upp? wake up säger jag och välkommen till verkligheten.

Festen börjar ta slut och nån måste börja betala tillbaks och det är alla lånetorska på den hysteri som varit, först faller fastigheterna närmaste åren ordentligt samtidigt som lånetorskarna se sina lån bli dyrare och dyrare och på detta arbetslöshet för många.

Time to grab up and make money säger jag.
Citera
2022-05-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Jag kommer aldrig att ha råd att köpa lägenhet eller villa i Sverige. Priserna är för höga och jag vill inte skuldsätta mig för livet. Plus att min dröm är att bo i ett rikt land med palmträd. Jag vill inte sitta fast i Sverige om det skulle bli krasch och jag måste sälja med stor förlust.

Du menar lägenhet eller villa i centralt läge. Nej, det är ingen mänsklig rättighet att kunna göra det.
Citera
2022-05-20, 10:17
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
90% haha!
Tror du att vi som tjänar hyfsat kan springa och casha ett nytt hus varje år inom 2-4 år?

Inte ens vid 90tals-krisen sjönk det mer än 35% i snitt. Och var fullt återhämtat 6-8 år senare.

Du har inte varit med om 90-tals krisen märker jag, man kunde låna ut till bankerna med 500% om du satt på stora kapital för bankerna klarade inte sig, jag hade vänner som köpte konkursfastigheter för 1:- fiktivt, det är inga 35% du pratar.

Det var total härdsmältning både i hela finansiella systemet och många tappade sina jobb, vad tror du händer då och vad tror du håller på hända nu när folk bara lånat och ser pengar som monopolpengar?

Härdsmältan kommer åter igen göra sig påmind, jag sålde allting i tid och sitter i hyreslägenhet nu, visst det kommer rusa i hyror också men jag är inte fast och kan lämna med 1 månads uppsägning om det skulle vara så.

Men lånetorskarna idag är fast och får följa skiten ned när det sätter igång på allvar.
Citera
2022-05-20, 10:20
Medlem
Vi med pengar på banken sitter lugnt vid sidan om och tittar på alla båtar som sjunker, sen köper vi upp skrotet och väntar på uppgången
Citera
2022-05-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cozi
Du har inte fel, det är folk som är dumma och inte fattar vad dom köper.
9 av 10 som köpt en br vet inte ens att det är en andel dom köper och inte en lägenhet.
Många har inte ens koll på brfens skulder och fattar inte att kostnaderna kan öka nått sjukt om räntorna ökar då brfen och du som köpt en andel har lån.

Och hur stor risk är det för detta? Du överdriver så enormt mycket. Har bott i br hela mitt liv, aldrig varit något konstigt. Det är snarare värre med husköpare som faller i alla möjliga juridiska fällor man måste ha koll på som hus och markägare, för att inte tala om uppvärmningskostnader, renoveringskostnader, etc. Hus är sånt jävla slit hela livet så det är inte värt det. Folk tror det får frihet av att bo i hus, men de får bara mer bekymmer.
Citera
2022-05-20, 10:27
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du har inte varit med om 90-tals krisen märker jag, man kunde låna ut till bankerna med 500% om du satt på stora kapital för bankerna klarade inte sig, jag hade vänner som köpte konkursfastigheter för 1:- fiktivt, det är inga 35% du pratar.

Det var total härdsmältning både i hela finansiella systemet och många tappade sina jobb, vad tror du händer då och vad tror du håller på hända nu när folk bara lånat och ser pengar som monopolpengar?

Härdsmältan kommer åter igen göra sig påmind, jag sålde allting i tid och sitter i hyreslägenhet nu, visst det kommer rusa i hyror också men jag är inte fast och kan lämna med 1 månads uppsägning om det skulle vara så.

Men lånetorskarna idag är fast och får följa skiten ned när det sätter igång på allvar.

Anekdoter om folk som behövde sälja pga förlorade jobb, skiljsmässa osv finns alltid, detsamma om vissa högt belånade BRFer där det var svårt att sälja.
Men faktum är att prisfallet var 20% i snitt på villor och småhus samt ca 30-35% på bostadsrätter och att priserna var fullt återhämtade inom 7 år.
Långt ifrån domedagsscenarion om 70-90%.
Citera
2022-05-20, 10:29
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Du menar lägenhet eller villa i centralt läge. Nej, det är ingen mänsklig rättighet att kunna göra det.
Varför inte? Om andra kan ha hus och trädgård har jag också rätt till det om jag vill.
Citera
2022-05-20, 10:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Anekdoter om folk som behövde sälja pga förlorade jobb, skiljsmässa osv finns alltid, detsamma om vissa högt belånade BRFer där det var svårt att sälja.
Men faktum är att prisfallet var 20% i snitt på villor och småhus samt ca 30-35% på bostadsrätter och att priserna var fullt återhämtade inom 7 år.
Långt ifrån domedagsscenarion om 70-90%.
Några 70-90 % kommer inte att hända, ett prisfall på 30 % skulle slå stenhårt för de som kom in sent på marknaden eller bytt upp sig sent.
Vi får helt enkelt se vart det tar vägen, eller snarare hur mycket det går ned.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-05-20 kl. 10:56.
Citera
2022-05-20, 10:42
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Några 70-90 % kommer inte att hända, ett prisfall på 30 % skulle slå stenhårt för de som kommun sent på marknaden eller bytt upp sig sent.
Vi får helt enkelt se vart det tar vägen, eller snarare hur mycket det går ned.

Ja 20-30% låter mycket mer rimligt, då är det nog många likt mig själv som kommer passa på att byta upp sig. Gjorde likadant vid "mini kraschen" 2017 då vi köpte nuvarande huset.
Så länge man inte köpte till överpris senaste 2 åren tror jag inte det är någon större fara.

Ett större problem tror jag är om räntan går upp så mycket att folk spenderar mindre och ekonomin blir lidande. Gäller att ha en liten krigskassa eller fuck off-kapital.

30% motsvarar i många fall 10-15 års amortering för de som köpt nyligen så helt klart ett hårt slag
Citera
2022-05-20, 10:42
Medlem
svenkolrots avatar
Nej nej, bostadspriserna kommer alltid att gå upp, det är alltid köpläge, att bostadspriserna går upp 25% på ett och samma år, är verkligen inte onormalt.
Alla som inte håller med om detta är jättedumma, bor i hyresrätt och röstar på SD, så det så!
Citera
2022-05-20, 10:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja 20-30% låter mycket mer rimligt, då är det nog många likt mig själv som kommer passa på att byta upp sig. Gjorde likadant vid "mini kraschen" 2017 då vi köpte nuvarande huset.
Så länge man inte köpte till överpris senaste 2 åren tror jag inte det är någon större fara.

Ett större problem tror jag är om räntan går upp så mycket att folk spenderar mindre och ekonomin blir lidande. Gäller att ha en liten krigskassa eller fuck off-kapital.

30% motsvarar i många fall 10-15 års amortering för de som köpt nyligen så helt klart ett hårt slag
De flesta klarade sig utmärkt under 90 talskrisen med, problemet är de som inte klarar sig och tagit risker de inte förstått att de tagit.
Sen kommer stigande räntor och förhållandevis hög inflation slå mot den ekonomiska aktiviteten.
Personligen tror jag att permanentboende kommer gå ned mindre än 30 % och fritidsfastigheter kommer att gå ned mer.
Citera
2022-05-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 786jhsghjksgh
Kanske dags att skjuta den mannen i huvudet för alla de misstag han gjort. Hans dotter har mottagit mutor från amerikanska banker. Kolla upp det så blir allt kristallklart vad som hänt.
Han är toppstyrd, inget annat. Hans efterträdare kommer vara lika styrd.
Inget, absolut inget, får stå tillbaka för införandet av den cirkulära ekonomin, aka kommunism 2.0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in