Citat:
Ursprungligen postat av
Vindpuss
Har tittat på de två avsnitten som ligger ute nu! Gillade hennes krönikor mycket, men har ej läst böckerna, men gillar liksom du även ung litteratur och serier.
Ville så gärna gilla serien, men får mest cringe-känslor, lite oklart varför?
Jättefint foto och huvudskådisarna känns typiska Sandra och hennes killkompis och är duktiga och känns avsolut rätt castade! (Fast vet ju att det bara är löst baserat på hennes upplevelser och inte alls ska vara Sandras blogg).
Men dialogen känns så .. högtravande? Stolpig? Orimlig?
Miron-karaktären är jobbig och osympatisk och jag bävar för att följa honom i fyra avsnitt till. Har svårt för att känna empati för Matilda som är som en blöt fläck och lite ofrihet utan att vi ge vet varför. nej, jag vill tycka om dessa karaktärer, bry mig om dem och hoppas allt går bra men svårt att känna commitment för serien. Tillbakablickarna tillför ingenting och känns random inplacerade.
Vad tycker ni andra?
Jag har också tittat nu, och håller med till 100%. Dialogen är konstlad och scenbyggandet likaså, och karaktärerna känns just som karaktärer och inte som folk är i verkligheten. Höll på att stänga av i scenen när de träffar Mirons kompisar, maken till stelt skådespeleri har jag inte sett på länge. Miron ska väl framstå som skön och gränslös på ett positivt sätt, men verkar riktigt obehaglig, och precis som du säger är Matilda som en blöt fläck som baxas runt igenom avsnitten utan någon styrfart eller egen vilja. Visst kan man vara förstörd efter ett breakup, men något slags personlighet har man ju ändå i behåll.
I början tänkte jag att jag inte gillade det för att jag är för gammal som tidig 90-talist, men jag hade stor behållning av Skam när den gick och då var jag ändå vuxen när jag såg den också. Dock var den inte en adaption av en roman och kändes generellt mycket mer påkostad och genomarbetad än Allt som blir kvar. Sandra skrev ju om att de i princip inte gjorde några omtagningar under inspelningen, och det är nog en stor del i att en del som inte riktigt håller måttet ändå togs med i slutklippningen.
Jag tycker det är märkligt att recensenterna verkar gilla den? Kanske har de sett fler avsnitt och att serien tar sig efter ett tag, men jag vet inte om jag ska lägga mer tid på den, det finns så mycket annat som håller högre kvalitet på watchlisten. Lite skrattretande ändå att det var en ordentlig releasefest med en massa folk och en efterföljande artikel på Elle om det hela. De vill verkligen krama ut allt content de kan ur sina bloggare, först med Elsas "bröllop" och nu Sandras seriepremiär. Jag är glad att jag inte var där och var tvungen att låtsas gilla serien, haha.