2021-06-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Hon gör sig ofta bra i intervjuer, då hon är mycket bitigare och slängigare än hon framstår i bloggen.

Dock vetitusan om hon är så jäkla bra som poddare. Hon har ju gjort några försök innan, bla med sin kompis Michelle, plus några i video/tv-format. Inte en enda gång har jag tänkt ”wow vilken bra poddare” ofta har hon låtit rätt stel och har inte haft särskilt bra flyt i samtalet. Tror hon är bättre när andra håller i taktpinnen.

Håller med, känns som man får en inblick i mer hur hon är privat med sina vänner.

Jo, lyssnade också lite på hennes och Michelles podd, och det var inte riktigt samma grej. Du kanske har rätt! Men i så fall önskar jag henne som gäst i exakt alla intervjupoddar, samt bäst i test (som hon själv skrivit är hennes drömprogram att medverka i)
Citera
2021-06-27, 14:53
Medlem
Hon har ju skrivit öppet i bloggen att hon använt avbrutet samlag som ”preventivmedel” så inte så förvånande att detta blev resultatet.

Någon som vet hur dom planerar med boendet? Verkar jobbigt att åka Stockholm - Göteborg med en bebis.
Citera
2021-07-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherry-coke
Hon har ju skrivit öppet i bloggen att hon använt avbrutet samlag som ”preventivmedel” så inte så förvånande att detta blev resultatet.

Var läste du detta? Försökte googla och hittade bara i ett inlägg från 2014, och då handlar det ju om henne och Magnus... tur att det verkade funka där iaf!

Skulle snarare tro att de har slarvat/chansat lite med mening eftersom hon ju skrev att de nån gång ville ha en bebis.
Citera
2021-07-09, 08:35
Medlem
Citronfjerils avatar
Sandra skriver i sitt senaste Q&A att hon ska ha kejsarsnitt, att hon alltid vetat detta. Har aldrig hört om någon som gjort liknande val pga riskerna. Jag tycker det är ganska onödigt att hon går ut med på bloggen, speciellt pga att hon inte vill kommentera det ytterligare eller innan hon ens har haft möte med läkare. Det väcker ju ofrånkomligt frågor hos läsarna - något som hon bestämt säger att hon inte kommer besvara.
Citera
2021-07-09, 08:55
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfjeril
Sandra skriver i sitt senaste Q&A att hon ska ha kejsarsnitt, att hon alltid vetat detta. Har aldrig hört om någon som gjort liknande val pga riskerna. Jag tycker det är ganska onödigt att hon går ut med på bloggen, speciellt pga att hon inte vill kommentera det ytterligare eller innan hon ens har haft möte med läkare. Det väcker ju ofrånkomligt frågor hos läsarna - något som hon bestämt säger att hon inte kommer besvara.

Har du aldrig hört om en kvinna som har valt planerat kejsarsnitt av personliga skäl? Allvarligt? Pratar du med väldigt få kvinnor överlag? Detta har debatterats i flera år i tv och tidningar, om en kvinna ska få välja kejsarsnitt utan att det finns medicinsk indikation, då det finns kvinnor som vill det. Förstår inte problemet helt ärligt? Vi får välja att göra xx antal aborter lite hipp som happ, men kejsarsnitt går absolut inte om man inte bär på en 7 kg bebis eller är gravt sjuk. Varför? I Sverige är varje patient delaktig i sin vård och beslut får inte fattas över huvudet på en patient som är vid medvetande och ej tvångsvårdas.

Jag tycker hon är modig som delar med sig av detta för hon kommer få en backlash av gammeldags kvinnor som vill att andra spricker från Ystad till Haparanda då de gjorde det själva.
Citera
2021-07-09, 11:34
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfjeril

Det är tyvärr allt vanligare att kvinnor kräver kejsarsnitt trots alla risker, kostnader och negativa konsekvenser för barnet. Sen är det nog inte många kvinnor som förstår att de kommer ha extremt ont i en månad efter ett kejsarsnitt och ha svårt att lyfta.

Kvinnor är gjorda för att föda barn, till och med utan smärtlindring. Det är bra att vi idag kan erbjuda kejsarsnitt vid stora barn eller andra medicinska skäl, resurserna ska prioriteras dit, hemskt för en mamma som riskerar att dö under en vanlig förlossning att hon får ligga och vänta på en ledig operationstid för att andra som inte behöver kejsarsnitt tagit upp platserna.

Sen har väl Sandra nu skrämt upp större delen av sina följare genom att skriva ut att hon ska HA kejsarsnitt, finns inga alternativ. Så det kommer vara många unga kvinnor som kommer kräva exakt samma sak om några månader.
Citera
2021-07-09, 12:36
Medlem
Ogdens avatar
Med tanke på skämtet till eftervård i Sverige och den extremt låga kompetens som finns för att hitta, bedöma och behandla förlossningsskador så är jag förvånad över att inte fler kräver att få kejsarsnitt. Ska man ha hjälp får man ha turen att bo i rätt region och kriga för hjälpen. Kompetensen är minst sagt varierande och har en låg lägstanivå.

Grad 2-skador som involverar muskler i bäckenbotten som behövs för att kunna hålla urin- och avföringskontroll, inre organ upphängda på plats, och ha förmåga att få orgasm, knipa och känna något vid sex, sutereras direkt på förlossningsrummet av barnmorskor. Sen är det bara "allt ser fint ut" och man får höra att man ska knipträna. Ungefär lika rimligt som att be någon som slitit av bicepsfästet att göra bicepcurls. Om det inte funkar så kniper man fel/för sällan/för dåligt, så det är ens eget fel. Som att muskler som slitits loss från sina fästen eller sprängts isär går att träna upp!

Mvh, fött två barn vaginalt och skulle absolut inte vilja ha förlossningarna ogjorda, särskilt den andra var fantastisk, men jag skadade mig och har förståelse för att man inte vill ta risken.
Senast redigerad av Ogden 2021-07-09 kl. 12:40.
Citera
2021-07-09, 13:07
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Det är tyvärr allt vanligare att kvinnor kräver kejsarsnitt trots alla risker, kostnader och negativa konsekvenser för barnet. Sen är det nog inte många kvinnor som förstår att de kommer ha extremt ont i en månad efter ett kejsarsnitt och ha svårt att lyfta.

Kvinnor är gjorda för att föda barn, till och med utan smärtlindring. Det är bra att vi idag kan erbjuda kejsarsnitt vid stora barn eller andra medicinska skäl, resurserna ska prioriteras dit, hemskt för en mamma som riskerar att dö under en vanlig förlossning att hon får ligga och vänta på en ledig operationstid för att andra som inte behöver kejsarsnitt tagit upp platserna.

Sen har väl Sandra nu skrämt upp större delen av sina följare genom att skriva ut att hon ska HA kejsarsnitt, finns inga alternativ. Så det kommer vara många unga kvinnor som kommer kräva exakt samma sak om några månader.

Ett planerat snitt är inte mer riskfylld för varesig mamman eller barnet än en vaginal förlossning. Skador efter vaginala förlossningar är långt mer vanliga än skador efter planerade snitt.

Ett planerat snitt tar inte upp operationsresurser från akuta snitt. De skjuts bara upp tills det akuta är avklarat.

Vi är många som kan tänka själva och har insett att vi vill ta tillvara på vår rätt att få välja hur vi själva vill föda våra barn. Vi behöver inte Sandras hjälp. Vad vi inte behöver är fler förnumstiga spån som förvägrar kvinnor val av förlossningssätt. Det är inte din kropp som ska föda barnet så du behöver inte ha en åsikt hur det ska födas fram.
Citera
2021-07-09, 13:44
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtansfröjd
Ett planerat snitt är inte mer riskfylld för varesig mamman eller barnet än en vaginal förlossning. Skador efter vaginala förlossningar är långt mer vanliga än skador efter planerade snitt.

Ett planerat snitt tar inte upp operationsresurser från akuta snitt. De skjuts bara upp tills det akuta är avklarat.

Vi är många som kan tänka själva och har insett att vi vill ta tillvara på vår rätt att få välja hur vi själva vill föda våra barn. Vi behöver inte Sandras hjälp. Vad vi inte behöver är fler förnumstiga spån som förvägrar kvinnor val av förlossningssätt. Det är inte din kropp som ska föda barnet så du behöver inte ha en åsikt hur det ska födas fram.

Ett kejsarsnitt är en operation som medför riskerar att skada skador på tarmar, urinblåsa, blödningar i buken och/eller skadar i muskulaturen. Och precis som andra operationer ger det en ökad risk att drabbas av blodproppar som i värsta fall sätter sig på lungorna eller hjärnan och kan leda till döden.
Det var riskerna för mamman. Barnet å andra sidan har ökad risk att behöva hjälp med andningen och behöva vårdas på Neonatal. Senare i livet har de ökad risk att drabbas av övervikt, diabetes typ 1, astma och matallergier.

Alla extra kejsarsnitt blir en extra operationstid, och många har som sagt planerade kejsarsnitt av medicinska orsaker, där att föda vaginalt är allt för riskfyllt, så det handlar inte bara om akuta snitt.

Såklart Sandra kan påverka kvinnor att fatta samma beslut.
Jag har fött barn vaginalt och självklart är det mitt självklara och enda ”val” inför kommande förlossning.
Citera
2021-07-09, 13:57
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ett kejsarsnitt är en operation som medför riskerar att skada skador på tarmar, urinblåsa, blödningar i buken och/eller skadar i muskulaturen. Och precis som andra operationer ger det en ökad risk att drabbas av blodproppar som i värsta fall sätter sig på lungorna eller hjärnan och kan leda till döden.
Det var riskerna för mamman. Barnet å andra sidan har ökad risk att behöva hjälp med andningen och behöva vårdas på Neonatal. Senare i livet har de ökad risk att drabbas av övervikt, diabetes typ 1, astma och matallergier.

Alla extra kejsarsnitt blir en extra operationstid, och många har som sagt planerade kejsarsnitt av medicinska orsaker, där att föda vaginalt är allt för riskfyllt, så det handlar inte bara om akuta snitt.

Såklart Sandra kan påverka kvinnor att fatta samma beslut.
Jag har fött barn vaginalt och självklart är det mitt självklara och enda ”val” inför kommande förlossning.

En ökad risk är just en ökad risk. Hur ökad är den? Det är en mer relevant fråga. Du vet att nästan 50% av alla vaginala förlossningar slutar i skador?

Ett planerat snitt kan även MINSKA risken hos barnet som föds för t.ex.: allvarlig syrebrist, nervskada i arm, sepsis och några andra punkter också. Det är värt att nämna kanske? Blodproppsrisken du nämner avseende kvinnan som föder är ökad vid snitt jämfört med vaginal förlossning MEN fortfarande mycket liten! (Det finns inga belägg för att snitt ökar risken för diabetes typ 1 hos barnet, men du kanske har en källa jag inte sett?)

Problemet med statistik och studier för kejsarsnitt vs vaginal förlossning är att man räknar planerade snitt tillsammans med akuta och urakuta snitt. Statistiken är alltså skev då det säger sig självt att ett urakut snitt medför enormt mycket större risker än vad ett planerat snitt gör. De flesta akuta och urakuta snitt har dessutom startat som en vaginal förlossning, så att...

Sluta sprida myter och sluta infantilisera kvinnor, snälla. De som väljer planerat snitt är pålästa och ska inte dömas ut som någon slags ytliga och lata personer. Föd du gärna 25 ungar genom din vagina, men låt oss andra bestämma själva över våra egna kroppar utan att nedvärdera de som inte gör samma val som du gör.

EDIT: Förlåt, insåg precis detta ovan kanske var lite off topic... Men vill i så fall lägga till att jag inte kan tänka mig att Beijer får andra kvinnor att plötsligt önska kejsarsnitt, särskilt som hon inte alls skrivit om varför hon önskar det. Tror verkligen inte hennes läsare försöker kopiera exakt allt hon gör i livet. Däremot kan nog många känna lite lättnad över att hon är öppen med sin önskan om snitt om de själva har känt skam över att ha gjort detsamma.
Senast redigerad av Skampi 2021-07-09 kl. 14:03.
Citera
2021-07-09, 14:37
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
En ökad risk är just en ökad risk. Hur ökad är den? Det är en mer relevant fråga. Du vet att nästan 50% av alla vaginala förlossningar slutar i skador?

Ett planerat snitt kan även MINSKA risken hos barnet som föds för t.ex.: allvarlig syrebrist, nervskada i arm, sepsis och några andra punkter också. Det är värt att nämna kanske? Blodproppsrisken du nämner avseende kvinnan som föder är ökad vid snitt jämfört med vaginal förlossning MEN fortfarande mycket liten! (Det finns inga belägg för att snitt ökar risken för diabetes typ 1 hos barnet, men du kanske har en källa jag inte sett?)

Problemet med statistik och studier för kejsarsnitt vs vaginal förlossning är att man räknar planerade snitt tillsammans med akuta och urakuta snitt. Statistiken är alltså skev då det säger sig självt att ett urakut snitt medför enormt mycket större risker än vad ett planerat snitt gör. De flesta akuta och urakuta snitt har dessutom startat som en vaginal förlossning, så att...

Sluta sprida myter och sluta infantilisera kvinnor, snälla. De som väljer planerat snitt är pålästa och ska inte dömas ut som någon slags ytliga och lata personer. Föd du gärna 25 ungar genom din vagina, men låt oss andra bestämma själva över våra egna kroppar utan att nedvärdera de som inte gör samma val som du gör.

EDIT: Förlåt, insåg precis detta ovan kanske var lite off topic... Men vill i så fall lägga till att jag inte kan tänka mig att Beijer får andra kvinnor att plötsligt önska kejsarsnitt, särskilt som hon inte alls skrivit om varför hon önskar det. Tror verkligen inte hennes läsare försöker kopiera exakt allt hon gör i livet. Däremot kan nog många känna lite lättnad över att hon är öppen med sin önskan om snitt om de själva har känt skam över att ha gjort detsamma.

I boken ”Praktika för blivande föräldrar” finns det källor om du är intresserad av att läsa igenom vetenskapliga artiklar.

Om valet står mellan att drabbas av skador/bristningar eller ge mitt barn 20% ökad risk att drabbas av en så hemsk och livslång sjukdom som diabetes typ 1, väljer jag såklart det förstnämnda.

Som sagt jag är väldigt tacksam att det finns möjligheten till akuta snitt och planerade snitt när det finns medicinska själ. Men jag vill inte att mitt och/eller mitt barns liv riskeras för att alla operationssalar på kvinnokliniken är upptagna av kvinnor som inte hade behövt vara där, om det uppstår komplikationer under förlossningen som gör att det krävs ett akut snitt.

Och det är det som känns skrämmande när en stor bloggerskan går ut och skriver att hon ska ha kejsarsnitt. Du är otroligt naiv om du inte tror att hennes läsare påverkas.
På samma sätt som namnet hon ger barnet också kommer stiga i popularitet.

Kejsarsnitt som önskemål växer redan för att personer ser det som ett lätt alternativ, samtidigt som vaginala förlossningar målas upp som något otroligt smärtsamt och svårhanterligt. Jag har varit med i mammagrupper där mammor som närmat sig BF bett om råd för hur de ska få igenom ett planerat snitt eftersom det är jobbigt att gå och vänta på att förlossningen ska sätta ihåg.
Citera
2021-07-09, 15:08
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Och det är det som känns skrämmande när en stor bloggerskan går ut och skriver att hon ska ha kejsarsnitt. Du är otroligt naiv om du inte tror att hennes läsare påverkas.
På samma sätt som namnet hon ger barnet också kommer stiga i popularitet.

Okej, skippar övrigt prat om snitt då vi bör hålla oss till ämnet som är Sandra Beijer.

Jag har oerhört svårt att tro att hon skulle inspirera till kejsarsnitt och OM hon gör det så är det vårdens ansvar att servera information, stöd, fakta till de kvinnor som blir gravida och önskar planerat snitt. Om de p.g.a. Sandra fått för sig att snitt är a walk in the park jämfört med vaginal förlossning så lär de vara dåligt pålästa och med största sannolikhet ändra sig efter hela processen som krävs för att få igenom planerat snitt.

Sedan existerar ju inte enbart Sandra Beijer inom bloggvärlden. Kan tänka mig att en viss andel av hennes fans även följer Lady Dahmer, som för några år sedan i princip skröt om att hon fött sitt senaste barn på över 5 kg vaginalt och med noll smärtlindring. Så där finns ju många influencers som presenterar en trevlig bild av vaginala förlossningar också. Jag tycker det är jättebra att båda sidor får synas och att man ser hur olika det kan vara att föda barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in