Citat:
Ursprungligen postat av
Durochmoll
Ett kejsarsnitt är en operation som medför riskerar att skada skador på tarmar, urinblåsa, blödningar i buken och/eller skadar i muskulaturen. Och precis som andra operationer ger det en ökad risk att drabbas av blodproppar som i värsta fall sätter sig på lungorna eller hjärnan och kan leda till döden.
Det var riskerna för mamman. Barnet å andra sidan har ökad risk att behöva hjälp med andningen och behöva vårdas på Neonatal. Senare i livet har de ökad risk att drabbas av övervikt, diabetes typ 1, astma och matallergier.
Alla extra kejsarsnitt blir en extra operationstid, och många har som sagt planerade kejsarsnitt av medicinska orsaker, där att föda vaginalt är allt för riskfyllt, så det handlar inte bara om akuta snitt.
Såklart Sandra kan påverka kvinnor att fatta samma beslut.
Jag har fött barn vaginalt och självklart är det mitt självklara och enda ”val” inför kommande förlossning.
En ökad risk är just en ökad risk. Hur ökad är den? Det är en mer relevant fråga. Du vet att nästan 50% av alla vaginala förlossningar slutar i skador?
Ett planerat snitt kan även MINSKA risken hos barnet som föds för t.ex.: allvarlig syrebrist, nervskada i arm, sepsis och några andra punkter också. Det är värt att nämna kanske? Blodproppsrisken du nämner avseende kvinnan som föder är ökad vid snitt jämfört med vaginal förlossning MEN fortfarande mycket liten! (Det finns inga belägg för att snitt ökar risken för diabetes typ 1 hos barnet, men du kanske har en källa jag inte sett?)
Problemet med statistik och studier för kejsarsnitt vs vaginal förlossning är att man räknar planerade snitt tillsammans med akuta och urakuta snitt. Statistiken är alltså skev då det säger sig självt att ett urakut snitt medför enormt mycket större risker än vad ett planerat snitt gör. De flesta akuta och urakuta snitt har dessutom startat som en vaginal förlossning, så att...
Sluta sprida myter och sluta infantilisera kvinnor, snälla. De som väljer planerat snitt är pålästa och ska inte dömas ut som någon slags ytliga och lata personer. Föd du gärna 25 ungar genom din vagina, men låt oss andra bestämma själva över våra egna kroppar utan att nedvärdera de som inte gör samma val som du gör.
EDIT: Förlåt, insåg precis detta ovan kanske var lite off topic... Men vill i så fall lägga till att jag inte kan tänka mig att Beijer får andra kvinnor att plötsligt önska kejsarsnitt, särskilt som hon inte alls skrivit om varför hon önskar det. Tror verkligen inte hennes läsare försöker kopiera exakt allt hon gör i livet. Däremot kan nog många känna lite lättnad över att hon är öppen med sin önskan om snitt om de själva har känt skam över att ha gjort detsamma.