2022-05-19, 13:11
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Det är inte vi som gör det. Det är svenska politiker. Du måste väl ändå förstå att många svenskar inte alls bryr sig om kurderna eller vill djävlas med Turkiet, vi vill bara leva i fred vilket ju NATO handlar om.

Om du avskyr svenska politiker så finns det många svenskar som gör samma sak. Så det är mot politikerna, inte vanliga svenskar, du bör rikta din vrede.

För övrigt så står jag på Turkiets sida här, tycker det är bra att Sverige möter hinder nu.

Problemet är att svenska politiker representerar oss, svenskarna.

Och det enda vi kan göra i det här läget är att skämmas för deras agerande.

Spelar ingen roll om vi är emot allt som våra politiker gör. Det är Sveriges agerande internationellt och där med ett svenskt agerande och något som vi, svenska folket tyvärr tvingas stå för.
Citera
2022-05-19, 13:12
Avstängd
Okej nu verkar det finnas kontrakt mellan Finland och Ryssland som Finland tydligen bryter mot.. Är det någon som vet mer om detta?

https://www.youtube.com/watch?v=N9P_PjAiwG4&t=5
Citera
2022-05-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Borde inte Sverige ha väntat med att ansöka tills detta med Turkiet var ordnat? Nu har vi ansökt vilket retar Putin men får ändå nej. Smart?

Jag tror säkert man har gått så långt man har kunnat innan. Men nu när det blir "skarpt läge" så sätts ju Erdogan i rampljuset och kan pusha för vad han vill betydligt mer än när diplomaterna sitter i sina rum och pratar.
Citera
2022-05-19, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Är det bra för att du gillar Erdogan eller hatar NATO? För mig är det uppenbart att detta är inrikespolitiska frågor i Turkiet.

Rent principiellt kan man tycka att man ska kunna sälja vapen till varandra även i fredstid om man ingår i samma försvarsallians. Annars är alternativet att man inte bör ingå i alliansen. Så jag ger Erdogan rätt på den punkten. Däremot är det moraliskt tveksamt om Turkiet ska vara medlemmar i NATO.

Jag gillar inte Erdogan, upplever att han är för makthungrig. Jag är mestadels positiv till NATO då det tvingar Sverige att ta försvaret av landet på allvar, och inte naivt kan fortsätta tro att krig är något som hör till dåtiden. Tror och hoppas NATO aldrig kommer behöva gemensamt strida mot en fiende.

Däremot gillar jag att Erdogan lyfter fram Sveriges utrikespolitik i ljuset.

Jag tror detta kommer lösa sig om ett par månader.
Citera
2022-05-19, 13:19
Medlem
U-landsdemokrats avatar
Det är lugnt... Maffiaboss Joe Biden ska reda ut saken med turkarna. Sedan kan vi leka globohomo med Nato i svenska skogar, berg och sjöar.

!!!!!!!!!! HATA RYSSLAND !!!!!!!!
Citera
2022-05-19, 13:20
Medlem
Miffotmorgans avatar
Väldigt bra av Turkiet som verkar bry sig mer om den inhemska befolkningen i Sverige än regeringen gör.
Sätter stop för judens planer.
Citera
2022-05-19, 13:25
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Huruvida jag är dum eller inte får andra debattörer tycka vad de vill om, men jag vågar satsa en rejäl slant på ni är rätt okunnig inom detta området.

Jag har aldrig påstått att Nato är en klubb för liberala demokratier. När Nato bildades vad situationen en helt annan än idag. Detta var under Kalla Kriget. Då kunde diktaturer som Grekland, Turkiet och Portugal accepteras. Världen såg helt annan ut då än vad den gör idag. Vid bildandet var dessutom ett flera av medlemsländerna kolonialländer.

Du förstår, Nato och dess länder, främst USA använder sig ofta av formuleringar om demokrati och mänskliga rättigheter. Detta framstår då som ganska absurda uttalanden då landet har ett intimt och öppet militärsamarbete med en aggressiv diktatur som Turkiet. Därför är samarbetet med Turkiet en stor politisk belastning för övriga Nato-länder som är demokratier.

Nato har partnerskap med åtskilliga diktaturer, men detta är inte detsamma som fullt medlemskap.

Du får gärna länka till info om att Algeriet skulle ha varit aktuellt för ett fullvärdigt medlemskap.

Det var en annan tid. Jasså, the current year meme:et gäller för dig.

Faktum är att USA BS:at om "mänskliga rättigheter och demokrati" även under kalla kriget. Man hade inga problem med operationer för att störta folkvalda demokratier som diktaturer bara de inte passade dem.

Det är det enda vår politiska elit i väst har. Godhetssignalerande. Samtidigt som de pissar på oss medborgarna, bombar fattiga länder sönder och samman. Glöm inte NATO:s angrepp i Libyen och Serbien. för att NATO ska så klart bomba länder till liberala demokratier. Det är så det funkar. Och förresten har folk redan glömt NATO:s Operation Gladio, där man stöttade terrorgrupper som riktade sig mot civila mål i Västra Europa?

Så snälla, ta det där godhetssignalerande PK-snacket om "mänskliga rättigheter" och "liberala demokratier" och kör det upp där solen inte skiner.
Citera
2022-05-19, 13:26
Medlem
Ankan-mannens avatar
Sverige bestämmer själv sin säkerhetspolitik säger de, som NATO medlem verkar det som om Turkiet bestämmer vår säkerhetspolitik.

Var ärliga med att vi säljer ut vår frihet genom att gå med i NATO.
Citera
2022-05-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ingen aning vem han är men intressant med lite fakta endå. Jag har ingen koll på Turkiet så tycker det var bra. Får hoppas nu bara Erdoğan står på sig så vi slipper Nato och krig!

Hur "slipper vi krig" för det fall erdogan lyckas förhindra Svenskt NATO medlemskap?

NATO är som bekant en försvarsorganisation. Varför anser du att självständiga länder INTE skall tillåtas försvara sig (gemensamt) mot väpnat angrepp (t.ex. sådana initierade av den psykotiske dvärgen i kreml)?

Varför tror du att Sverige och Finland vill be medlemmar i försvarsalliansen NATO? Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Många länder VILL bli medlemmar i NATO för att skydda sig från aggression. Försvarsorganisationen har inget behov av att tvinga någon att bli medlem. Detta i stark kontrast till putain, vars "organisation" (ryssland) inga länder (i den civiliserade världen) vill "bli medlemmar i"...
Citera
2022-05-19, 13:29
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffotmorgan
Väldigt bra av Turkiet som verkar bry sig mer om den inhemska befolkningen i Sverige än regeringen gör.
Sätter stop för judens planer.

Det vettefan:
Citat:
Erdogan told Turks in Europe: “From here I say to my citizens, I say to my brothers and sisters in Europe. Make not three, but five children. Go live in better neighborhoods. Drive the best cars. Live in the best houses. Because you are the future of Europe."
Citera
2022-05-19, 13:31
Medlem
CassandraCs avatar
Varför förstör erdogan Maggans framtid? Hon gjorde ett sådant bra jobb att diktera sverige in i denna allians för att i sin tur sedan få topjobb inom nån av de allierade länderna när hon avgår sin period som "stadsminister" precis som Steffe. Nu när erdogan den jäveln sätter käppar i hjulen hur är det tänkt att Maggan ska kunna leva i lyx som resten av de korrupta politikerna?

Gött med popcorn iaf, sverige scandinaviens rövhål sätter stop
Citera
2022-05-19, 13:32
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det var en annan tid. Jasså, the current year meme:et gäller för dig.

Faktum är att USA BS:at om "mänskliga rättigheter och demokrati" även under kalla kriget. Man hade inga problem med operationer för att störta folkvalda demokratier som diktaturer bara de inte passade dem.

Det är det enda vår politiska elit i väst har. Godhetssignalerande. Samtidigt som de pissar på oss medborgarna, bombar fattiga länder sönder och samman. Glöm inte NATO:s angrepp i Libyen och Serbien. för att NATO ska så klart bomba länder till liberala demokratier. Det är så det funkar. Och förresten har folk redan glömt NATO:s Operation Gladio, där man stöttade terrorgrupper som riktade sig mot civila mål i Västra Europa?

Så snälla, ta det där godhetssignalerande PK-snacket om "mänskliga rättigheter" och "liberala demokratier" och kör det upp där solen inte skiner.

Självklart var situationen en helt annan under Kalla Kriget.

USA använde sig väl inte så mycket av uttrycket mänskliga rättigheter under Kalla Krigets dagar. USA hade själv apartheid i sitt eget land ända fram tills slutet av 60-talet.

USA har startat krig , ja, men det är en annan diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in