• 1
  • 2
2022-05-19, 13:46
Medlem
Har givetvis kikat på YT-filmer och det ser görbart ut även för en med tummen mitt i handen.

Genom att jag är så in i helvete snål så funderar på att köpa bromsbelägg, skiva, olja och kittet som luftar hydraliska skivbromsar från Kina och prova själv. Är det någon som brukar göra detta själv?

Grejjerna från Kina kostar typ 200kr och lämna in den för samma sak verkar landa på ca 2000-2500 lokalt i mina trakter.
Citera
2022-05-19, 14:07
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Vad åker du till för oseriöst ställe som tar 2 lax för att lufta bromsar och byta belägg?

Lufta bromsarna behövs inte göras ofta. Byta belägg på shimano är relativt enkelt,, jag brukar skruva bort oket och köra in en mejsel med de gamla beläggen kvar, ryck sedan sprinten och tryck ur gamla beläggen och i med nya. skruva fast oket lite lätt, bromsa fullt och dra åt oket hårt.

klart, kostar 100 spänn
Citera
2022-05-19, 14:48
Medlem
Jag har bytt beläggen själv. Behövdes bara ett par skruvmejslar/ tunna bräckjärn för att bända isär beläggen så att de nya fick plats och en plattång för att kunna ta ut saxpinnar som höll fast delarna.
Skivorna ska hålla i många år och och jag har inte bytt dem.
Om du bara ska byta belägga och skivor behöver du inte lufta.
Något jag hade stor nytta av var ett stativ som kan hålla fast cykeln i bra arbetshöjd istället för att ha den stående upp och ned på styret och sadeln.
Det finns väldigt många olika belägg så om du inte vet exakt typ så ta bort de gamla innan du åker och köper nya så att du får rätt typ.
Citera
2022-05-19, 16:42
Medlem
Det är mycket enkelt att göra själv. Men varför tror du att du behöver lufta bromsarna?
Citera
2022-05-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Jag har bytt beläggen själv. Behövdes bara ett par skruvmejslar/ tunna bräckjärn för att bända isär beläggen så att de nya fick plats och en plattång för att kunna ta ut saxpinnar som höll fast delarna.
Skivorna ska hålla i många år och och jag har inte bytt dem.
Om du bara ska byta belägga och skivor behöver du inte lufta.
Något jag hade stor nytta av var ett stativ som kan hålla fast cykeln i bra arbetshöjd istället för att ha den stående upp och ned på styret och sadeln.
Det finns väldigt många olika belägg så om du inte vet exakt typ så ta bort de gamla innan du åker och köper nya så att du får rätt typ.

Tack för återkoppling. När jag trycker på handtaget är det inget motstånd, så jag förmodar att jag behöver fylla på olja och lufta. Tror säljaren hade försökt fixa luftning men oljan läckte ut istället.

Skivan ser lite sliten ut, säljaren orkade inte fixa den i tid, så den har tagit stryk.
Citera
2022-05-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Det är mycket enkelt att göra själv. Men varför tror du att du behöver lufta bromsarna?

Tack jag ska prova. Ang luftning, se svaret ovan.
Citera
2022-05-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Vad åker du till för oseriöst ställe som tar 2 lax för att lufta bromsar och byta belägg?

Lufta bromsarna behövs inte göras ofta. Byta belägg på shimano är relativt enkelt,, jag brukar skruva bort oket och köra in en mejsel med de gamla beläggen kvar, ryck sedan sprinten och tryck ur gamla beläggen och i med nya. skruva fast oket lite lätt, bromsa fullt och dra åt oket hårt.

klart, kostar 100 spänn

Tack för svar.
Vad är rimligt enligt dig om en cykelmek byter skiva, bromsbelägg, fyller på olja och luftar? Har mailfrågat två affärer som säger runt 2000kr. Jag har fan ingen aning vad som är rimligt.
Citera
2022-05-19, 17:54
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Tack för svar.
Vad är rimligt enligt dig om en cykelmek byter skiva, bromsbelägg, fyller på olja och luftar? Har mailfrågat två affärer som säger runt 2000kr. Jag har fan ingen aning vad som är rimligt.

När jag gjorde detta jobbet på biltema så tog det arbetet kanske 30 min. så kostnaden för kund blev 150:- plus delar. Bromsbeläggen kostade typ 150:- och skivan lika mycket. Bromsluftningen är inte så komplicerad men skiljer lite mot bil och mc. Det finns ett kit man kan köpa som underlättar arbetet en del. Det kostar typ 450:- men man MÅSTE inte ha det. Det bökiga är att man inte har någon luftskruv utan bara en plugg på oket. Annars gör man som vanligt, bygg tryck, öppna, bygg tryck, öppna o.s.v

Nu är inte biltemas priser på service så relativa då det endast är service för biltema-cyklar men säg det dubbla priset på en vanlig cykelverkstad så har du en rimlig summa. 2000:- är väldigt dyrt men folk som har 20k kronors cyklar tycker nog inte det. Du kan annars göra det enkelt för dig och bara köpa en helt ny hydraulisk broms, komplett med huvudcylinder, slang och bromsok. Färdigt att montera. 350:- som reservdel på biltema. Shimanos kostade 650:- har jag för mig. Då behövs ingen luftning, bara montering.
Citera
2022-05-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När jag gjorde detta jobbet på biltema så tog det arbetet kanske 30 min. så kostnaden för kund blev 150:- plus delar. Bromsbeläggen kostade typ 150:- och skivan lika mycket. Bromsluftningen är inte så komplicerad men skiljer lite mot bil och mc. Det finns ett kit man kan köpa som underlättar arbetet en del. Det kostar typ 450:- men man MÅSTE inte ha det. Det bökiga är att man inte har någon luftskruv utan bara en plugg på oket. Annars gör man som vanligt, bygg tryck, öppna, bygg tryck, öppna o.s.v

Nu är inte biltemas priser på service så relativa då det endast är service för biltema-cyklar men säg det dubbla priset på en vanlig cykelverkstad så har du en rimlig summa. 2000:- är väldigt dyrt men folk som har 20k kronors cyklar tycker nog inte det. Du kan annars göra det enkelt för dig och bara köpa en helt ny hydraulisk broms, komplett med huvudcylinder, slang och bromsok. Färdigt att montera. 350:- som reservdel på biltema. Shimanos kostade 650:- har jag för mig. Då behövs ingen luftning, bara montering.

Å fan, har inte tänkt på att köpa hela kittet. Ska kika vad som finns. Tack!
Citera
2022-05-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Å fan, har inte tänkt på att köpa hela kittet. Ska kika vad som finns. Tack!
prismessig er det en bra ide, men når man kjøper nya har dom oftast ganska långa kabler, så om du inte kapar dom får du masse kabel slengandes rund som må stripses upp. onødig och fult. skal du kapa dom til passande langd, måste du oavsett lufta, och da er den ekstra kostnaden der igjen oavsett (med mindre du gjør det sjalva).
Citera
2022-05-19, 22:24
Medlem
killawifes avatar
Man KAN ju annars köpa en med korrekt längd från början.
Citera
2022-05-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife

Jag tycker du skriver låga priser.
Skulle säga bromsklossar 200-250 kr *2 (fram+bak), skiva 200-250 *2, hydralolja 100. Det blir uppåt 1000-1100 kr i delar.
Att byta skivor och klossar fram och bak med luftning tar nog mist 1 timme, kanske uppåt 2, beroende på hur svårt det är att få loss de gamla skivorna.
Jag ser att några cykelverkstäder tar 1000 kr för en storservice. 2000 för ditt jobb låter som det är i samma prisområde, om delarna ingår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in