Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
När jag gjorde detta jobbet på biltema så tog det arbetet kanske 30 min. så kostnaden för kund blev 150:- plus delar. Bromsbeläggen kostade typ 150:- och skivan lika mycket. Bromsluftningen är inte så komplicerad men skiljer lite mot bil och mc. Det finns ett kit man kan köpa som underlättar arbetet en del. Det kostar typ 450:- men man MÅSTE inte ha det. Det bökiga är att man inte har någon luftskruv utan bara en plugg på oket. Annars gör man som vanligt, bygg tryck, öppna, bygg tryck, öppna o.s.v
Nu är inte biltemas priser på service så relativa då det endast är service för biltema-cyklar men säg det dubbla priset på en vanlig cykelverkstad så har du en rimlig summa. 2000:- är väldigt dyrt men folk som har 20k kronors cyklar tycker nog inte det. Du kan annars göra det enkelt för dig och bara köpa en helt ny hydraulisk broms, komplett med huvudcylinder, slang och bromsok. Färdigt att montera. 350:- som reservdel på biltema. Shimanos kostade 650:- har jag för mig. Då behövs ingen luftning, bara montering.
Jag tycker du skriver låga priser.
Skulle säga bromsklossar 200-250 kr *2 (fram+bak), skiva 200-250 *2, hydralolja 100. Det blir uppåt 1000-1100 kr i delar.
Att byta skivor och klossar fram och bak med luftning tar nog mist 1 timme, kanske uppåt 2, beroende på hur svårt det är att få loss de gamla skivorna.
Jag ser att några cykelverkstäder tar 1000 kr för en storservice. 2000 för ditt jobb låter som det är i samma prisområde, om delarna ingår.