Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-18, 08:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Herr Gunnarssons kontaktnät upphör aldrig att fascinera.

Det visar sig att Röda-Kors-Thomas är representant för Contra i Uppsala län en kort period, nämligen sommaren 1982. Contra nr 4/1982.

Röda Korset låter förstås finare, när man förhörs om sin tid med VG på mordkvällen.

Här finns det några stenar att vända på för att citera den nuvarande statsministern.

Sedärja, intressant uppgift. Nej , Viktor Gunnarsson är sig själv en nästan lika stor gåta som MOP. Av det jag sett är min tro att han är informatör åt någon polisiär myndighet. Med tanke på hans svada har denna nog gett VG ett minimum av information . Samtidigt kan jag tänka mig att blotta tanken på att han får leka hemlig agent skulle boosta hans ego något enormt.
Citera
2022-05-18, 08:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Förvånansvärt lite i tråden om IB. Värt att tänka på är att OP och Birger Elmér hade en lång vänskapsrelation och deras vägar korsades tidigt yrkesmässigt.
OP och Birger Elmér spelade tennis oftare tillsammans än OP och Harry S. Bara en sådan sak.

Vill tro att OP satt på info om personer och organisationer som ingen annan i Sverige, utom Birger då förstås.

Min personliga övertygelse är att motivet är information som OP satt på och som han fått av Birger Elmér.

Gärningsman eller konsiparation är därför svensk i min bok. Utländsk koppling kan såklart finnas ex. identitet på spion även om det inte ligger högt på min lista.

Visa mig gärna en uppgift på att Olof Palme och Birger Elmer spelat tennis. Gärna var och när det skedde , Kan inte vara så svårt om det nu skedde oftare än när OP spelade med Harry Schein.
Citera
2022-05-18, 10:02
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det första som borde göras är att Birgitta Almgren befrias från munkavle så att hon får publicera hela sitt digra forskningsarbete om vilka svenskar som jobbade för STASI , vilket i slutändan alltid innebär dito för Sovjetstaten . Bland dessa svenska quislingar kan finnas uppgifter och uppslag som också kan ge nya öppningar och insikter angående MOP. Även i andra mordfall som Hilding Eek och Cats/Falck/Lena Gräns kan saker framkomma som till slut kan ge en förklaring varför dessa människor bragtes om livet.

Bengt Nylander har skrivit nya böcker om SÄPO. I en tidigare bok från
2016 tog han upp en "storspion" som arbetade för STASI. Det skulle
röra sig om en fredsforskare med departementskontakter och
USA-intresse.

https://www.bokus.com/bok/9789173291729/sapo-inifran/?gclid=EAIaIQobChMIq8Shosno9wIVu41oCR1YMAhgEAQYASA BEgJoj_D_BwE
Citera
2022-05-18, 10:54
Medlem
"SONNY BJÖRK DEL 1
I veckans avsnitt av podden Palmemordet pratar jag med den tidigare kriminalteknikern och vapenexperten Sonny Björk om bland annat kulorna, mordplatsen och nedläggningen av utredningen.
Sonny kommer vid ett senare tillfälle också att svara på lyssnarfrågor, så om era frågor inte besvaras i de här två avsnitten, så maila poddenpalmemordet@gmail.com med era frågor så tar vi med dem.
Finns överallt där poddar finns från tidigt på onsdag morgon."

https://play.acast.com/s/palmemordet/332-sonny-bjork-del-1
Citera
2022-05-18, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan du berätta något mera om Hambrunger?
Hade han kustjägarbakgrund?
Han var urkustjägare dvs Närfss 1957. De första där också Bergling ingick t ex. Kallades Rellie. Skapare av Magnumsällskapet. Bland vänner kallades han ibland enöga eftersom han förlorat ena ögat vid en vapenexplosion. Tror han besökt 154 amerikanska krigsfartyg genom åren. Observatör hos Amerikanerna vid Desert storm.
Citera
2022-05-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Hur lång var promenaden för Mårten o flickvännen att gå hem till henne från grand?
Vilken tid ringde Lisbeth från sabb ?
Vilken tid anlände Mårten till sjukhuset?

Tar 18 minuter att gå från biograf Grand till Vanadisplan, om man går i lagom takt. Tror inte dom strosade som man kan göra nu på sommaren... dom gick nog ganska raskt. Vanadisvägen 42 ligger vid Vanadisplan / Vanadisrondellen.
Citera
2022-05-18, 18:47
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Han var urkustjägare dvs Närfss 1957. De första där också Bergling ingick t ex. Kallades Rellie. Skapare av Magnumsällskapet. Bland vänner kallades han ibland enöga eftersom han förlorat ena ögat vid en vapenexplosion. Tror han besökt 154 amerikanska krigsfartyg genom åren. Observatör hos Amerikanerna vid Desert storm.

Hette väl Aldermyr på den tiden vill jag minnas?
Citera
2022-05-18, 19:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Hette väl Aldermyr på den tiden vill jag minnas?

Jan Länninge var en annan tidigare kustjägare.
Citera
2022-05-18, 19:29
Medlem
p.norths avatar
Varför säger Mårten olika historier och man tror att han döljer något? Ta tex C.P eller S.E hur han helt plötsligt tror efter media. Varför sån hysch hysch ang nyckeln som Myrdal hade, och att MP åkte hem till föräldrarna då han fick vetskap om att pappan låg på operationsbordet osv.. Samt andra omständigheterna. Låter lite väl skumt med alltet. Rädslan att familjen blir utsatt eller?
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Tar 18 minuter att gå från biograf Grand till Vanadisplan, om man går i lagom takt. Tror inte dom strosade som man kan göra nu på sommaren... dom gick nog ganska raskt. Vanadisvägen 42 ligger vid Vanadisplan / Vanadisrondellen.
Citera
2022-05-18, 19:38
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Jan Länninge var en annan tidigare kustjägare.

Just det.

Förtydligande om föregående inlägg. Vid tiden för MOP alltså.
Citera
2022-05-18, 19:55
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Alltså så här, jag vet inte det minsta om ljudbearbetning och allt det Matte håller på med och jag tror definitivt att det har sitt givna värde om han är så kompetent som han ger intryck av. Om han kan bevisa att vissa delar av LAC-banden försvunnit eller vad man ska kalla det, så credit till Matte.
Jag kan utan att ha kunskaper hålla med om att det är imponerande och som sagt har sin givna plats.

Det jag kallar ljudtrixeri är de enligt min mening vansinniga tolkningarna han gjort tidigare av LAC-banden. Där finner han ju både Mårten och Palmes bror på mordplatsen, folk som skålar i tequila och andra som meddelar att de haft sitt livs första sexdröm. Det är självklart nonsens, men den genomsnittlige Youtube-tittaren som inte har så mycket grundkunskaper, kan ju inte bedöma den eventuella sannings- eller lögnhalten i dessa påståenden om vad som sägs. Det är helt enkelt förbaskat spännande. Och det kan det ju vara, men så löser man inga mord.
Ok, jag förstår nu vad du menar, även om "ljudtrixeri" kanske inte är rätt benämning på Mattes teorier enligt mig. Men, trots det, fair enough.
Tack för klargörandet.
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Varför säger Mårten olika historier och man tror att han döljer något? Ta tex C.P eller S.E hur han helt plötsligt tror efter media. Varför sån hysch hysch ang nyckeln som Myrdal hade, och att MP åkte hem till föräldrarna då han fick vetskap om att pappan låg på operationsbordet osv.. Samt andra omständigheterna. Låter lite väl skumt med alltet. Rädslan att familjen blir utsatt eller?
Här kör Otto samma frågeställning.
https://www.youtube.com/watch?v=cdsg26aE3YA 17/5 2022
Citera
2022-05-18, 23:39
Medlem
p.norths avatar
Enligt östmans utsago så ringde Lisbeth först till Joakim och sedan Mårten och i samband då Lisbeth hade typ pratat klart så dök som hon trodde var en från säpo, antar det var Rimborn? Då bör väl klockan ha varit som du sa. Klockan strax efter 23.30 bör väl Mårten o flickvännen varit i lägenheten. Sammanlagt 1 mil med bilfärd kors och tvärs samt 5-10 minuter i föräldrarnas hem + väntetiden på taxin. Minst en halvtimme + väntetiden på taxin,
Citat:
1. 15-20 minuter
2. Oklart , efter midnatt påstår sjuksköterska på Sabb. Samtidigt inte helt lätt för någon att veta vem Lisbeth Palme ringer till.
3. Ca 0030

Mårten Palme och Inger Klering rör sig med blixtens hastighet sedan de lämnar Lisbeth och Olof Palme utanför Grandbiografen på Sveavägen Ca 2315. Därifrån går de drygt halvannan kilometer till IKs lägenhet på Vanadisvägen 42. En promenad som tar ca 20minuter om allt går oproblematiskt.

I tidsfönstret 2335-2350 ska sedan MP/IK lyckas komma inomhus, sätta på tevatten, bli uppringda av LP, hinna missuppfatta var hon är och fixa fram en taxi. Det senare ett mycket vanskligt företag vid midnatt i Stockholm , en lönehelg anno 1986, var god dröj.

Enligt den i lägenheten under LOP boende Janken Myrdal ringer MP på hos honom ca 0005 och lånar blomvattningsnycklarna som LOP lämnat. Det unga paret beger sig sedan upp i lägenheten under dryga tio minuter för att 0018 lämna densamma och där möta de nyss anlända poliserna Stig Rysen och Lars Berndtsson som var på plats 0015. Polisduon har på eget initiativ frågat SBC om någon tänkt på att bevaka LOPs bostad. Varken SÄPO eller SBC hade haft en tanke på detta.

Rysen kvarstannar som bevakning medan Berndtsson kör det unga paret MP/IK till Sabbatsberg för att sammanstråla med LP och Joakim Palme med fru barn som anlänt från Lövångersgatan i Vällingby.

Med i polisbilen finns en tredje person , en ung man, vars identitet MP av någon outgrundlig anledning hållit hemlig. Detta har lett till att Sven Aner m fl trodde att LP anländer till Sabb i en polisbil. Grunden är en pressbild från Sabb som visar när IK/MP är på väg ut ur LBs polisbil. MP hade kunnat bespara sin mor åtskilliga spekulationer genom att berätta vem den unge man är som åtföljde honom och IK i polisbilen. Men han har valt att avstå.

Ovanstående fakta tål att begrundas. Tiderna räcker till för att MP/IK ska hinna från Grand till Västerlånggatan . Men det blir tight och resan måste närmast gå som på räls.

Och det förklarar inte andra frågor. Hur kan MP missta sig på var modern befinner sig? Så illa skadad som OP är så är bostaden inte speciellt trolig. I synnerhet som MP påstår att LP sagt att Olof ska till operation. Varför är MP/IK kvar nästan en kvart i lägenheten när ingen av de beskjutna föräldrarna är där? Om LP behöver nya kläder så borde detta inte vara speciellt svårt att berätta.

Sabbatsbergs-sköterskan Lena Östeman säger att LP ringer sönerna efter midnatt. Tror hon missbedömer tiden. Detta bör ha skett mellan 2335-2350 för att dom ska hinna fram i tid till MP första ska hinna till MP och sedan vidare till Sabb. Tycker det vore ganska enkelt för MP att räta ut frågetecknen från mordkvällen. Hittills har han slirat betänkligt när det gäller att berätta hela sanningen. Frågan är varför .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in