Citat:
Ursprungligen postat av
rainbowia
Motsägelsefullt. Ger man hälften av poäng till tian vs ettan så devalverar man värdet av seger.
Sedan blir det nog knappast 400p till toursegraren, skulle tippa på 200-250p.
Den här poängräkningen har vi haft i 30 år. Börjar bli inarbetat så att säg. Tror inte mycket på förändring i syftet att göra totalen mer spännande. Blir nog oavsett ett fåtal som "går för det". Mästerskapsfokuseringen drar även sitt strå till stacken för att minska intresset för att vinna totalen. Minska antalet tävlingar hade säkerligen varit mer effektivt.
Jag tror definitivt man kommer "devalvera" enkelsegern i den nya poängtabellen. Det finns däremot en uppsjö alternativ man skulle kunna göra det på, men behöver jag gissa så säger jag närmare en rak copycat av IBU:s system än nuvarande system, även om man kommer låtsas som att man kommit på den helt själv. Kanske även borträknade resultat.
Ska dom göra världscupen het igen så handlar det nog om pengar oavsett räkning. Den nuvarande ger jag dock inte så mycket för, man har aldrig hittat ett system som integrerar tourerna på ett bra sätt. Ingenting man gör kan förstöra världscupen mer, för den är redan förstörd.