• 1
  • 2
2022-05-18, 16:17
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Blev jäkligt sugen på Pasta frutti di mare vilket jag inte kan minnas att jag någonsin tillagat själv. Ska sticka iväg till stugan snart och där har jag några burkar krossade tomater, en halv påse skaldjursmix, vitlök, självklart salt och peppar förutom pasta. Tror även att jag har en burk sardeller. Går det att få ihop något välsmakande eller är det något mer som absolut måste inköpas?

Fattar att frågan är korkad då jag lätt kan söka på recept men det är detta jag har. Vill dock inte kasta bort ingredienserna på något halvdant så om någon har tips vore det uppskattat.

Min tanke är att slänga ner skaldjursmixen i en panna på hög värme tillsammans med nån vitlöksklyfta och kanske 1/4 av sardellerna. Koka upp en burk tomater med salt och peppar, blanda i hälften av skaldjuren och använda resten av skaldjuren som ”garnering” eller vad man ska kalla det.

Är det något jag glömmer som verkligen är väsentligt? Vad skulle ni övriga amatörkockar rekommendera utan att det blir överkurs?
Citera
2022-05-18, 16:25
Medlem
Parmesan och kanske lite purjolök/vårlök eller salladslök, persilja?
Annars skulle jag satsa på en Paella, det har varit godare varje gång och då föredrar jag pasta framför ris vanligtvis (inte till paella). Något gott bröd till det.

Edit: improvisera och smaka av
Citera
2022-05-18, 16:26
Medlem
PappaTribes avatar
Det saknas ju vin men fräs lök och vitlök utan att det tar färg, i med tomaterna och kryddor och låt sjuda 5-8 minuter, i med sardellerna och skaldjuren låt koka 1-2 min till, så hade jag gjort iaf.
Citera
2022-05-18, 16:29
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Annars skulle jag satsa på en Paella, det har varit godare varje gång och då föredrar jag pasta framför ris vanligtvis (inte till paella). Något gott bröd till det.

Ingen parmesan med skaldjur!

Här kommer ett recept som ser OK även om det är grädde i pastan:
https://simply-delicious-food.com/cr...seafood-pasta/
Citera
2022-05-18, 16:40
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Smaka av kommer jag självklart göra och det kommer säkerligen bli gott. Du påminde mig om att någon annan lök än vitlöken bör ingå så jag får stanna till på vägen och köpa lite gullök även om du tipsade om andra lökar.

Att jag ställer frågan här är för att jag är jäkligt nöjd med andra tips jag fått från Flashback. Eller tips andra fått. Som du förstår är det inte en ”äkta” frutti di mare jag har för avsikt att laga och det är därför jag inte söker recept. Vill ha oväntade tips! Tack för ditt svar!
Citera
2022-05-18, 16:41
Bannlyst
Citat:

ALDRIG parmesanost på skaldjurspasta.

TS - du tänker rätt, en skvätt vitt vin och lite chili i hade kickat upp din pasta, men det blir smarrigt om du gör som du skrev i trådstarten.
Citera
2022-05-18, 16:52
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Det saknas ju vin men fräs lök och vitlök utan att det tar färg, i med tomaterna och kryddor och låt sjuda 5-8 minuter, i med sardellerna och skaldjuren låt koka 1-2 min till, så hade jag gjort iaf.

Tror jag kör på detta. Men visst menar du att jag ändå ska steka skaldjuren snabbt på hög värme innan de läggs i bland tomaterna?

Ni får ursäkta mig men som vegetarian sedan 25år är jag smått osäker. Höll på att starta en tråd häromdagen avseende kyckling i ugn men körde på ändå med fullgott resultat även om känslan av att äta kött tyvärr förtog upplevelsen en hel del.

Har inte världens bästa ekonomi just nu så det har blivit att jag köper billigt kött då jag fan inte bara vill käka linsgrytor. Lite ska man ju fuska emellanåt. Det är också därför jag verkligen vill få till det.
Citera
2022-05-18, 16:55
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Tror jag kör på detta. Men visst menar du att jag ändå ska steka skaldjuren snabbt på hög värme innan de läggs i bland tomaterna?

Ni får ursäkta mig men som vegetarian sedan 25år är jag smått osäker. Höll på att starta en tråd häromdagen avseende kyckling i ugn men körde på ändå med fullgott resultat även om känslan av att äta kött tyvärr förtog upplevelsen en hel del.

Har inte världens bästa ekonomi just nu så det har blivit att jag köper billigt kött då jag fan inte bara vill käka linsgrytor. Lite ska man ju fuska emellanåt. Det är också därför jag verkligen vill få till det.

Det kan du göra, men var försiktig för skaldjur blir lätt sega om de tillagas för länge.
Blir såsen för syrlig så ha i en nypa socker för att runda av smaken, lycka till!
Senast redigerad av PappaTribe 2022-05-18 kl. 16:57.
Citera
2022-05-18, 17:10
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec

TS - du tänker rätt, en skvätt vitt vin och lite chili i hade kickat upp din pasta, men det blir smarrigt om du gör som du skrev i trådstarten.

Chili har jag i mängder här hemma så det ska jag ta med mig, nån söt medelhet sort som Portugal cayenne kan nog bli perfekt. Satan vad det börjat vattnas i munnen nu!

Tack för all input alla!
Citera
2022-05-18, 17:41
Medlem
Lycka till, det går säkert bra! Det är roligare att improvisera och inte följa ett recept. Oftast blir det riktigt bra ibland blir det skit.
Citera
2022-05-18, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Chili har jag i mängder här hemma så det ska jag ta med mig, nån söt medelhet sort som Portugal cayenne kan nog bli perfekt. Satan vad det börjat vattnas i munnen nu!

Tack för all input alla!

Avisst, det ska vara lite chiliskjuts i en frutti di mare
Citera
2022-05-18, 19:33
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec

Om du visste hur många "nonnas" i Italien som skiter i den påhittade regeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in