• 1
  • 2
2022-05-18, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Om du visste hur många "nonnas" i Italien som skiter i den påhittade regeln.

Det är väl ingen regel?
Det är inte gott.
Citera
2022-05-18, 19:55
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är väl ingen regel?
Det är inte gott.

I kockkretsar får det nog räknas som en regel.
Om det är gott eller ej får nog anses vara en så kallad smakfråga.
Citera
2022-05-18, 20:00
Medlem
Frutti di mare är en sån där rätt som inte har något exakt "äkta" recept. Inte ens de finaste Italienska restaurangerna använder sig av exakta recept, då tillagningen anpassas efter dagens fångst, och då gäller det att man känner till exakt vilka smaker olika skaldjur och fiskar tillför så att man kan balansera smaken och få hela havets smakspektrum och inte låta något ta över.
Med det sagt så brukar man faktiskt inte ha i någon lök. Däremot är persilja nästan alltid med.
Börja med att hastigt fräsa lite vitlök (helst i olivolja) tillsammans med din hackade chili, sardeller samt lite hackade persiljestjälkar. Släng i skaldjuren innan du hunnit bränna vitlöken, fräs hastigt, häll i liten skvätt vitt vin om du vill och reducera (vitt vin är mer obligatoriskt om man gör frutti di mare med gräddsås men inte nödvändigtvis med marinara (tomatsås)). Häll i tomaterna, koka upp, släng i hackad persilja, lite salt och peppar och koka nån minut tills skaldjuren är klara. Släng i nykokt pasta, rör om, lägg upp, toppa med lite hackad persilja och eventuellt ringla lite olivolja över.

Alternativt kan du hälla i krossade tomater innan skaldjuren och låta det koka ihop och reducera lite med vitlöken, sardellerna och persiljestjälkarna och sedan slänga i skaldjuren.
Senast redigerad av justanam 2022-05-18 kl. 20:06.
Citera
2022-05-18, 20:03
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Parmesan och kanske lite purjolök/vårlök eller salladslök, persilja?
Annars skulle jag satsa på en Paella, det har varit godare varje gång och då föredrar jag pasta framför ris vanligtvis (inte till paella). Något gott bröd till det.

Edit: improvisera och smaka av
Jag rekommenderar inte att äta vårlök . Bättre med knipplök (även kallad salladslök)!
Citera
2022-05-18, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
I kockkretsar får det nog räknas som en regel.
Om det är gott eller ej får nog anses vara en så kallad smakfråga.

Nja.
I kockkretsar är det är det snarare välkänt att det finns massor av recept på pasta med skaldjur som innehåller parmesanost.
Det är isåfall en regel bland kockar som inte har koll på det italienska köket.

Men jag tycker personligen inte att det lirar.
Citera
2022-05-18, 20:25
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Nja.
I kockkretsar är det är det snarare välkänt att det finns massor av recept på pasta med skaldjur som innehåller parmesanost.
Det är isåfall en regel bland kockar som inte har koll på det italienska köket.

Men jag tycker personligen inte att det lirar.

Hahah... Njo, majoriteten av kockar, även i Italien, säger som du sa först, att man aldrig ska ha parmesan på skaldjurspasta. Men en smaksak som sagt var. Personligen så avstår jag helst.
Fast nu riskerar vi nog att glida ganska off topic.
Citera
2022-05-19, 10:36
Medlem
Sverige08s avatar
Citat:
Det är väl ingen regel?
Det är inte gott.
Jag hade en italiensk lärare under gymnasieåren på restaurangskola, vill menas att det, enligt honom, inte var en regel men så nära oskriven regel man kan komma. Och som du säger, det är inte gott. Man tycker att det borde vara gott men det skär sig direkt, konstigt nog.

GOTT med frutti di mare, längesen! Måste göras.
Citera
2022-05-19, 10:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Blev jäkligt sugen på Pasta frutti di mare vilket jag inte kan minnas att jag någonsin tillagat själv. Ska sticka iväg till stugan snart och där har jag några burkar krossade tomater, en halv påse skaldjursmix, vitlök, självklart salt och peppar förutom pasta. Tror även att jag har en burk sardeller. Går det att få ihop något välsmakande eller är det något mer som absolut måste inköpas?

Fattar att frågan är korkad då jag lätt kan söka på recept men det är detta jag har. Vill dock inte kasta bort ingredienserna på något halvdant så om någon har tips vore det uppskattat.

Min tanke är att slänga ner skaldjursmixen i en panna på hög värme tillsammans med nån vitlöksklyfta och kanske 1/4 av sardellerna. Koka upp en burk tomater med salt och peppar, blanda i hälften av skaldjuren och använda resten av skaldjuren som ”garnering” eller vad man ska kalla det.

Är det något jag glömmer som verkligen är väsentligt? Vad skulle ni övriga amatörkockar rekommendera utan att det blir överkurs?

Släng i en tärning fiskbuljong i såsen.
Citera
2022-05-20, 18:21
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Släng i en tärning fiskbuljong i såsen.

Nja, det vettefan om jag tror på med tanke på sardellerna. Men tack för svar ändå.

Tyvärr kom det annat i vägen när jag åkte iväg så det har inte blivit nån frutti di mare än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in