2022-05-18, 11:59
  #32773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
LJ som hade förmånen att få studera den här(?) ryggtavlan på nära håll, ungefär som vi ser den inledningsvis i klippet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

Han sa "... tämligen kraftig över axlar och rygg, på huvudet bar han en keps, han hade vidare ett mörkt plagg typ jacka eller rock"

Likheten är slående.

Ja, verkligen. Jag tycker att varje vittnesmål mer eller mindre stämmer in på SE. T.ex. uppfattade AB inte speciellt mycket förutom svarta skor + vit sula. Tydligen hade SE sådana skor enligt honom själv. LJ såg kepsen. YN såg handledsväskan. Alla såg rocken. Allt stämmer.
Citera
2022-05-18, 12:34
  #32774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Ja, verkligen. Jag tycker att varje vittnesmål mer eller mindre stämmer in på SE. T.ex. uppfattade AB inte speciellt mycket förutom svarta skor + vit sula. Tydligen hade SE sådana skor enligt honom själv. LJ såg kepsen. YN såg handledsväskan. Alla såg rocken. Allt stämmer.
Du förstår väl att SE har alibi och dessutom var han ju gladlynt och populär på jobbet han kan ju inte vara mördaren. Dessutom bodde han ju i Täby och har det inte i sig att kunna döda någon.

Nej jag har inte plötsligt blivit förnekare det är bara att konstatera att du har rätt i det du skriver. Vittnesmålen spretar dock rätt mycket allt pekar verkligen inte på SE. Det vanligaste argumentet mot honom som GM signalememts mässigt är ju åldern. Här påpekar jag ofta att ingen förutom MÖJLIGEN LP såg mördarens ansikte. Det är svårt att bedöma någons ålder när man inte ser ansiktet . Klart man ser skillnad på en 30 och en 70åring. Men 40 eller 52 njaa.

Vittnen får utgå rätt mycket i hur GM rörde sig och ser du SE i det legendariska och mycket underhållande Rapport inslaget från april 1986 så rör sig Stig som en 40åring . SE s löpstil påminner om hur mördaren sprang enligt det utmärkta vittnet LJ.

Hur vi än vrider och vänder så är det svårt att bortse från SE. Det är ofrånkomligt så.
Hans sannolikhet som GM är hög och redan i H ändå i stigande. Jag är uppe och nosar på 90% i sannolikhet nu.
Citera
2022-05-18, 13:33
  #32775
Medlem
"Lars Larsson, tidigare bosatt i Nybro, skrev boken Nationens fiende 2016, där han pekade ut Stig ”Skandiamannen” Engström som Olof Palmes mördare. Fyra år senare har polisen kommit till samma slutsats, och utredningen läggs ner.
– Ingen annan än mördaren som sprang förbi i gränden kan ha gjort den observationen som Skandiamannen gjorde, säger Lars Larsson, om den avgörande faktorn."

https://www.kalmarposten.se/nyheter/stor-intervju-med-lars-larsson-om-palmemordet/
Citera
2022-05-18, 13:36
  #32776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Du förstår väl att SE har alibi och dessutom var han ju gladlynt och populär på jobbet han kan ju inte vara mördaren. Dessutom bodde han ju i Täby och har det inte i sig att kunna döda någon.

Nej jag har inte plötsligt blivit förnekare det är bara att konstatera att du har rätt i det du skriver. Vittnesmålen spretar dock rätt mycket allt pekar verkligen inte på SE. Det vanligaste argumentet mot honom som GM signalememts mässigt är ju åldern. Här påpekar jag ofta att ingen förutom MÖJLIGEN LP såg mördarens ansikte. Det är svårt att bedöma någons ålder när man inte ser ansiktet . Klart man ser skillnad på en 30 och en 70åring. Men 40 eller 52 njaa.

Vittnen får utgå rätt mycket i hur GM rörde sig och ser du SE i det legendariska och mycket underhållande Rapport inslaget från april 1986 så rör sig Stig som en 40åring . SE s löpstil påminner om hur mördaren sprang enligt det utmärkta vittnet LJ.

Hur vi än vrider och vänder så är det svårt att bortse från SE. Det är ofrånkomligt så.
Hans sannolikhet som GM är hög och redan i H ändå i stigande. Jag är uppe och nosar på 90% i sannolikhet nu.

Om Stig mördade OP, var det inte väldigt osmart och riskabelt att springa i tv precis som han gjorde på mordkvällen?
Citera
2022-05-18, 13:48
  #32777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om Stig mördade OP, var det inte väldigt osmart och riskabelt att springa i tv precis som han gjorde på mordkvällen?
Jo inget jag skulle gjort precis snarare hållit så låg profil som möjligt. Att bli ett vittne var hans chans dock, då han genom utstämplingstiden var knuten till platsen ungefär vid tidpunkten mordet skedde.
För att bli detta måste han förvisso inte springa i tv , det är ett svårförklarligt beteende oavsett om han är GM eller ej.

Jag tycker ändå att det är mer begripligt dom GM ett sätt att återskapa känslan från mordkvällen och ett dött för honom att synas helt enkelt. Han förefaller ju ha varit uppmärksamhets sökande. Onekligen är detta sprinterlopp i tv misstänksamt för mig ökar det misstanken att han kan ha haft med mordet att göra. En tanke jag nog inte är ensam om så det var knappast smart att göra. Å andra sidan var han inte GM så är denna löptur oerhört svårförklarlig.
Citera
2022-05-18, 15:12
  #32778
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Ok, så enligt dig är en SE en typisk 52-årig man med normallång hals, sluttande snarare än uppdragna axlar, smal byggnad? Mörk blick? Det är din beskrivning av honom?

Typ. Förutom detta med blick. Vad man menar med en "ljus blick" har jag svårt att tolka.
Citera
2022-05-18, 15:15
  #32779
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Rent faktiskt så vet vi inte om "Grandmannen och mördaren är samma person.

Nej och det var där för jag la till" rent tekniskt tror jag det finns fantombild på mördaren från Grand"
Citera
2022-05-18, 15:23
  #32780
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Jo, för att enough-is-enough, har tydligen perfekt minne. Mördaren är inte i 40 års åldern, ej smal hals, ej kompakt, han löser upp sig själv i intet, på plats. Ingen som syntes på plats kan någonstin stämma!

Rörigt inlägg, vet inte riktigt vad du försökte säga där när du slänger in "smal hals" och blandar och ger.

Svara själv då på det du säger Lisbet berättat. Är SE i 40-årsåldern (det betyder inte att man är en tvåsiffrig ålder som börjar på 4, det betyder att man är runt 40), visa att han har kort hals, visa att han är kompakt, visa att han har uppdragna armar- jag visade bilder på en smal SE med normallång hals och sluttande axlar.
Citera
2022-05-18, 15:26
  #32781
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det intressanta är att de skilda vittnesuppgifterna bara gör SE till omöjlig mördare. När det gäller andra misstänkta är det inga problem att han går och springer från mordplatsen, har täckjacka och rock och är barhuvad med mössa.

Nej jag har inte sagt detta. Det jag har sagt är att Lisbets uppgifter inte stämmer så bra in på den verklige SE som man försöker göra gällande.

Jag argumenterar bara mot påhittet att mannen LP beskriver är så lik SE.
Citera
2022-05-18, 15:29
  #32782
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Ja, verkligen. Jag tycker att varje vittnesmål mer eller mindre stämmer in på SE. T.ex. uppfattade AB inte speciellt mycket förutom svarta skor + vit sula. Tydligen hade SE sådana skor enligt honom själv. LJ såg kepsen. YN såg handledsväskan. Alla såg rocken. Allt stämmer.

"De cherrypickade uppgifterna från de cherrypickade vittnena stämmer".

Men intressant med svarta skor med vit sula, när säger SE han hade såna skor?
Citera
2022-05-18, 15:31
  #32783
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Du förstår väl att SE har alibi och dessutom var han ju gladlynt och populär på jobbet han kan ju inte vara mördaren. Dessutom bodde han ju i Täby och har det inte i sig att kunna döda någon.

Nej jag har inte plötsligt blivit förnekare det är bara att konstatera att du har rätt i det du skriver. Vittnesmålen spretar dock rätt mycket allt pekar verkligen inte på SE. Det vanligaste argumentet mot honom som GM signalememts mässigt är ju åldern. Här påpekar jag ofta att ingen förutom MÖJLIGEN LP såg mördarens ansikte. Det är svårt att bedöma någons ålder när man inte ser ansiktet . Klart man ser skillnad på en 30 och en 70åring. Men 40 eller 52 njaa.

Vittnen får utgå rätt mycket i hur GM rörde sig och ser du SE i det legendariska och mycket underhållande Rapport inslaget från april 1986 så rör sig Stig som en 40åring . SE s löpstil påminner om hur mördaren sprang enligt det utmärkta vittnet LJ.

Hur vi än vrider och vänder så är det svårt att bortse från SE. Det är ofrånkomligt så.
Hans sannolikhet som GM är hög och redan i H ändå i stigande. Jag är uppe och nosar på 90% i sannolikhet nu.

Och jag har gått från 5% till 0 nyligen. Anekdotiskt som inte betyder ett smack.
Citera
2022-05-18, 15:32
  #32784
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Lars Larsson, tidigare bosatt i Nybro, skrev boken Nationens fiende 2016, där han pekade ut Stig ”Skandiamannen” Engström som Olof Palmes mördare. Fyra år senare har polisen kommit till samma slutsats, och utredningen läggs ner.
– Ingen annan än mördaren som sprang förbi i gränden kan ha gjort den observationen som Skandiamannen gjorde, säger Lars Larsson, om den avgörande faktorn."

https://www.kalmarposten.se/nyheter/stor-intervju-med-lars-larsson-om-palmemordet/

Problemet var väl att Lars Larsson hade missförstått var LJ stod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in