2022-05-17, 22:46
  #4309
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
USA och Nato är på väg att förlora kriget i Ukraina och du tror man behöver betalning för att hålla på det vinnande laget? Om inte Ukraina startar motoffensiv snart är de förlorade.

Ukraina bidar sin tid, Kharkiv är säkrat för länge sedan. För varje dag förstärks fronten av nyutbildad personal och nya vapen.
Det är en tidsfråga tills de ryska underhållslinjerna söderut är avskurna.
Citera
2022-05-17, 23:20
  #4310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Ukraina bidar sin tid, Kharkiv är säkrat för länge sedan. För varje dag förstärks fronten av nyutbildad personal och nya vapen.
Det är en tidsfråga tills de ryska underhållslinjerna söderut är avskurna.

Exakt.
Nu har Ukraina artilleri. Det betyder inte omedelbart avancemang. Artilleriet måste få jobba och mjuka upp de ryska linjerna. Kanske ett par veckor iaf. Sen avancerar och möter nya försvarslinjer som behöver mjukas upp. Det tar tid.
Det bästa vore förstås om de lyckas få till nån totalkollaps på nåt frontavsnitt där dom snabbt kan rycka fram och ta större område, men det återstår att se. Uppluckrad moral i ryska försvarspositioner skulle kunna inträffa och öppna dammluckorna, om Ukraina har tur.
Citera
2022-05-17, 23:41
  #4311
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vi ser också att inkallade värnpliktiga i Republiken Ukrainas försvarsmakt inte används i meningslösa anfall där många skulle stupa. I stället går man på den demokratiska principen att värnpliktiga soldater ska ha bästa möjliga förutsättningar att lösa sina uppgifter och då får det ta den tid det tar.

Inget krig vinns genom att soldaterna dör för sitt land. Särskilt inte om det är frågan om värnpliktiga.
Motsatsen till hur man använder sina soldater oavsett om de är inkallade eller frivilliga med ryska pass i Luhansk "republiken" Mosin-nagant gevär och oskyddade personbilar med silvertejps Z.
Citera
2022-05-18, 07:10
  #4312
Moderator
Eerieyes avatar
Nu är det på väg att hända saker i Ryssland. Kolla in den länkade TV-debatten mellan en rysk militär expert och en indoktrinerad TV-journalist.

Kompetens mot känsloargument.

https://youtu.be/fs-vmyqmavg

Signaturen Vattenkastaren kanske kan kommentera det hela?
Citera
2022-05-18, 07:22
  #4313
Medlem
Enough said

Citat:

En belgisk vallhund som lämnades kvar av ryska styrkor i Mykolaivregionen kommer nu att assistera den ukrainska militären i stället.

Det uppger det ukrainska utrikesdepartementet på Twitter. Hunden har tränats upp av ukrainska soldater under en månad.

"Hunden kommer snart att börja tjänstgöra i det ukrainska nationalgardet", skriver departementet
Citera
2022-05-18, 07:38
  #4314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu är det på väg att hända saker i Ryssland. Kolla in den länkade TV-debatten mellan en rysk militär expert och en indoktrinerad TV-journalist.

Kompetens mot känsloargument.

https://youtu.be/fs-vmyqmavg

Signaturen Vattenkastaren kanske kan kommentera det hela?

Det lilla jag läst om "expertens" påståenden i rysk TV så verkar de vara kloka och befogade ifrågasättanden. Liknande resonemang fast på annat plan har jag faktiskt läst tidigare på till engelska översatt ryskt media.

Rent allmänt måste jag faktiskt säga att den engelskspråkiga ryska media jag läser "RT (ofta), Sputnik (ibland), Southfront (alltid och även Syrien där) är mindre ensidig och propagandistisk än tex Aftonbladet och TT i Sverige.
Citera
2022-05-18, 07:58
  #4315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
USA och NATO är inte delaktiga i kriget, annat än att man bidrar med hårdvara. Sluta ljuga. Du är bara patetisk.

Så,...du behöver inte betalning, för att "hålla på det vinnande laget"?
Ja, ja...då finns alltså två möjligheter; 1.) Du är ett betalt ryss-troll, som sitter i St Petersburg, eller 2.) en medgångssupporter.
Jag skulle nästan känna mer respekt för dig, om det visade sig att du är betald och jobbar i troll-fabriken. Fast bara nästan...

Ukraina har inte bråttom med att starta en motoffensiv.
Tvärtom. Tiden talar för Ukraina. För varje dag som går, blir Ryssland svagare, och...för varje dag som går, blir Ukraina starkare.
Ukraina bidar sin tid.
Den ukrainska militär-doktrinen bygger inte på att skicka mängder av soldater in i en köttkvarn.
Istället opererar man med relativt små stridsgrupper, vilka i kraft av sin storlek, blir väldigt mobila, och kan göra snabba och effektiva insatser. Minimal insats, med maximal utdelning.
Det är så ryss-fascisterna kommer att förlora sitt krig.

Snart kommer det också att börja mullra i de egna leden hemmavid, och om det inte var kört för Putler innan,...är det definitivt så, då det sker.

Så, nej. Du håller inte på "det vinnande laget". De ryska nazisterna är rökta.

Jag är en sk medgångssuporter till Ryssland. Västerlandet, USA och de forna kolonialmakterna är på väg in i moralisk och ekonomisk upplösning med alltmer splittrad befolkning.

Det är inte så mycket mer mark Ryssland måste inta innan man erbjuder vapenstillestånd. Detta vet Nato-generalerna och Ukrainas ledning. De här begynnande kniptängerna Ryssland/Donbass upprättat är nog trots allt farliga för ukrainarna även om de tror sig kunna hålla fronter i övrigt.Ja det är möjligt att Ukraina kan ha så mycket is i magen så de kan vänta med motangrepp mot dessa begynnande tänger, de har försökt ett par gånger men inte lyckats men kanske de nu är så säkra som du tror. Vi får se.

En sak som är riktigt spännande är hur ryssarna kommer göra med Azov-nazisterna som nu ger upp i Mariupol. Kommer de byta dem mot fångna ryska soldater som Zelenski påstår?
Citera
2022-05-18, 08:33
  #4316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
USA och Nato är på väg att förlora kriget i Ukraina och du tror man behöver betalning för att hålla på det vinnande laget? Om inte Ukraina startar motoffensiv snart är de förlorade.

Återigen varför ljuger.
Ni ryssar stor stryk. En sådan värdelös militär har man sällan skådat. Det bästa ni kan göra är stt lägga ner era vapen om ni vill överleva.
Ni trycks tillbaka dagligen nu. Det är riktigt riktigt illa för er del.
Citera
2022-05-18, 08:34
  #4317
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Återigen varför ljuger.
Ni ryssar stor stryk. En sådan värdelös militär har man sällan skådat. Det bästa ni kan göra är stt lägga ner era vapen om ni vill överleva.
Ni trycks tillbaka dagligen nu. Det är riktigt riktigt illa för er del.
Oj, du tror på vad media säger till dig?
Citera
2022-05-18, 08:50
  #4318
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Oj, du tror på vad media säger till dig?
Oj, du är en sån där konspirationstönt? En sån där som slentrianmässigt säger att allt som större, någorlunda trovärdiga medier säger är definitionsmässigt lögn, för du läser minsann i djurben och aska samt följer en snubbe som kallar sig Konspirationsklas och återfinns på sidan 300 över de mest relevanta sökresultaten på större sökmotorer?
Det är så underligt att ni alltid misskrediterar alla källor, men ni har aldrig nån vettigare förklaring än "det fattar ju vem som helst". Samtidigt uppger ni nästan aldrig era egna källor. När ni nån gång gör det är det alltid diktaturpress, nån obskyr bloggare eller en publikation som ligger på en server i ett land där det inte krävs en ansvarig utgivare eller så gömmer de sig bakom att de är privatpersoner med åsikter.
Kom med nåt vettigt eller håll käft, pajas.
__________________
Senast redigerad av Karnivoren 2022-05-18 kl. 08:52. Anledning: Stavfel
Citera
2022-05-18, 09:47
  #4319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Återigen varför ljuger.
Ni ryssar stor stryk. En sådan värdelös militär har man sällan skådat. Det bästa ni kan göra är stt lägga ner era vapen om ni vill överleva.
Ni trycks tillbaka dagligen nu. Det är riktigt riktigt illa för er del.

Om man tittar på kartor över de områden Ryssland och Donbassrepublikerna från början sagt sig vilja erövra/befria så har man under krigets gång inte förlorat en kvadratmeter vad jag förstår. I stället har man erövrat mer mark där och börjat att tala om "folkomröstningar" i tex Cherson. Man har även påbörjat inringningsmanövrer äv de områden i Donbass man vill erövra/befria men blivit stoppade genom fastkörning och effektivt ukrainskt försvar. Dessa kniptänger har dock Ukraina ännu så länge inte lyckats skära av trots motanfall. Klart man kan tolka situationen olika och tänka att de ryska trupperna håller på att förblöda men jag undrar jag?

Varför har Ukraina inte försökt rädda Azov-Nazisterna i Mariupol mer än ett tafatt motanfall som snabbt stoppades och några helikoptrar. Jag har personligen mycket svårt att tro att Zelenski talar sanning och dessa nu när de kapitulerar kommer bytas mot fångna ryssar. Särskilt som ryktena om utländska "rådgivare" är sanna? Tror du?
Citera
2022-05-18, 09:56
  #4320
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag är en sk medgångssuporter till Ryssland. Västerlandet, USA och de forna kolonialmakterna är på väg in i moralisk och ekonomisk upplösning med alltmer splittrad befolkning.

Det är inte så mycket mer mark Ryssland måste inta innan man erbjuder vapenstillestånd. Detta vet Nato-generalerna och Ukrainas ledning. De här begynnande kniptängerna Ryssland/Donbass upprättat är nog trots allt farliga för ukrainarna även om de tror sig kunna hålla fronter i övrigt.Ja det är möjligt att Ukraina kan ha så mycket is i magen så de kan vänta med motangrepp mot dessa begynnande tänger, de har försökt ett par gånger men inte lyckats men kanske de nu är så säkra som du tror. Vi får se.

En sak som är riktigt spännande är hur ryssarna kommer göra med Azov-nazisterna som nu ger upp i Mariupol. Kommer de byta dem mot fångna ryska soldater som Zelenski påstår?
Ukraina planerar att succesivt öka antalet soldater och många av dessa tränas just nu upp i väst för att använda de nya vapnen som väst donerar. De har mer soldater under utbildning än i fällt. Det ser inte ut som Ukraina kommer ge upp något alls inom överskådlig framtid. Oavsett hur det går på fronten.

Jag tror inte Ryssland gör något speciellt med hjältarna från Mariupol. Om Ryssland börjar avrätta krigsfångar så är det en uppenbar risk att Ukraina börjar göra samma sak.

Rent strategiskt är det dumt att inte erbjuda möjligheten att ge upp, för då kommer man förlora mer egna soldater när motståndarna att slåss till siste man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in