Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Kul om det är sant, jag visste inte att de från donetsk/luhansk var på den fronten också. Kanske ett tecken på att ryssarna har svårt att hitta folk? De från donetsk/luhansk sätts in på alla fronter för de har allmän mobilisering.
När ryssarna gick in med reguljära förband i Donbass, 2015, och till slut vann slaget vid Debaltseve mot Ukraina, så gick de in med 8 taktiska bataljonsstridsgrupper. För att maximera utfallet lät man varje BTG ha ett flankskydd av lätt infanteri bestående av milisförband från "folkrepublikerna" Luhansk och Donetsk. Den där modellen gick mycket bra, eftersom ryskt mekaniserat (eller motoriserat) infanteri är ytterst ovilligt till att sitta av och agera i tandem med pansaret. Ukraina besegrades ooch tvingades skriva på Minsk 2 och finna sig i att ha två utbrytarrepubliker på eget territorium.
Men nu är det 2022 och delvis en annorlunda situation. De stora förlusterna runt Kyjiv, Charkiv, Sumy, osv har delvis berott på att BTGs inte haft infanteriskydd som fungerar som flankskydd, rekognoscering, skärm, osv.
I söder är det annorlunda, tror jag. Runt Kherson och på andra håll har man draftat milisförband från Donbass för att just flankskydda BTGs under manöver. Och då funkar det bättre. Men att utföra denna uppgift är naturligtvis något av det mest otacksamma man kan tänka sig och de ryska reguljärförbanden tenderar nog att använda förbanden från Donbass som ett slags mänskliga toalettborstar. Kanske blev Donbassisterna förbannade till slut och öppnade eld mot sina herrar? Skulle inte förvåna mig.