2022-05-17, 20:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det har jag faktiskt inget svar på. Ett är dock klart - i Kreml uppfattar man Ukraina som en "del" av "den ryska världen" på ett helt annat vis än det språkligt och kulturellt mer avlägsna Finland.

Putins mål med "operationen" mot Ukraina var att ansluta landet till det ryska imperiet på det vis som skildras i denna tråd.

(FB) RIA Novosti tog ut segern i förskott - skrytsam text om Putins Neuordnung togs bort

Bara denna anslutningsprocess slutförts och dammet hunnit lägga sig, skulle Putin - eller hans tronföljare - ha ställt in siktet på nästa mål. Då hade kanske det blivit Finlands tur.

Fast det sistnämnda är ju ren spekulation och faller tillbaka på min andra fråga här nedan.

Citat:
"Fullfölja"? Hur menar du? Varför inte Ungern och Tjeckoslovakien införlivades med Sovjet, då?

Jag menar givetvis varför de [Sovjetunionen som Ryssland ledde] nöjde sig med att få respektive regering på rätt kurs och inte såg till att lägga länderna under Sovjetunionen. Jag ser en mycket stor likhet med 1956 och 1968 när det gäller invasionen i Ukraina. det handlar om att skapa trogna bundsförvanter, inte införliva landet geografiskt.

Historien visar att det inte varit expansionistiska ambitioner rent geografiskt som styrt agerandet efter andra världskriget.
Citera
2022-05-17, 20:45
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
"Trump does not believe in NATO, he has even sought to divide it"

https://www.institutmontaigne.org/en/blog/trump-does-not-believe-nato-he-has-even-sought-divide-it

Trump 2.0 är nog ett större problem än Putin 1.0 iaf när det gäller NATO

Vad han tycker är en sak. USA är en demokrati.
Att han ens skulle få med sina republikaner på något sådant är extremt osannolikt.

Att kräva att medlemsländerna satsar 2% av BNP på sin försvarsmakt är dock fullt rimligt och där hade Trump rätt.
Citera
2022-05-17, 20:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Nej, Trump kan inte stänga ner NATO.

Margot Wallström har uppenbarligen ingen koll inom detta område.

Det är snarare en arg Margot Wallström till sosse som är ledsen över att Sverige ansökt till NATO.

Wallström är ett stolpskott, men hon verkar ju förlikat sig med NATO-ansökan. Hon svamlar om helt ovidkommande saker som hon inte har en aning om. Precis som hon alltid gjort. Obehaglig människa som bara söker makt.
Citera
2022-05-17, 20:53
Medlem
Konfucius2s avatar
Det var Nato som provocerade Ryssland, vilket lade grunden till det fnöske som slutligen blev elden bakom det ukrainska kriget.

Glöm inte att Sverige var emot expansionen av Nato under president Bill Clintons tid. Då bedömde man att det vara onödigt och kontraproduktivt.
Citera
2022-05-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det sistnämnda är ju ren spekulation och faller tillbaka på min andra fråga här nedan.

Jag menar givetvis varför de [Sovjetunionen som Ryssland ledde] nöjde sig med att få respektive regering på rätt kurs och inte såg till att lägga länderna under Sovjetunionen. Jag ser en mycket stor likhet med 1956 och 1968 när det gäller invasionen i Ukraina. det handlar om att skapa trogna bundsförvanter, inte införliva landet geografiskt.

Historien visar att det inte varit expansionistiska ambitioner rent geografiskt som styrt agerandet efter andra världskriget.

Frågan är hur trogna bundsförvanter man blir om man blir med våld intvingad i ett misärsystem som Sovjetkommunismen?
Man var väl med pga tvång och så fort Sovjet kollapsade jublade ju nationerna som varit under Sovjets ok.
Citera
2022-05-17, 21:19
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Donald Trump hotade med att USA skulle lämna NATO. Fakta. Trump är ingen vän av NATO.

Trump är så himla naiv när det kommer till USA utrikespolitik. Det är just därför han är en bra president eftersom han faktiskt vill ha fred. Neocons och vapenlobbyn hatar honom 😂
Citera
2022-05-17, 21:20
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Självfallet ska vi gå med. Detta är någonting politikerna bör tvinga igenom utan folkligt inflytande. Vi vill inte att rySSland genom sitt påverkansarbete och alternativmedia lurar de mindre intelligenta bland oss, de som inte kan förstå hur viktigt det är att ringa in och krossa mongol-oket i Öst.

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-17, 21:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Frågan är hur trogna bundsförvanter man blir om man blir med våld intvingad i ett misärsystem som Sovjetkommunismen?
Man var väl med pga tvång och så fort Sovjet kollapsade jublade ju nationerna som varit under Sovjets ok.

Det hela bygger ju på att det tillsätts en trogen regim och att landet i stort går att hålla i schack. Det gick i Ungern och det gick i Tjeckoslovakien. Det är ju även så situationen är i Vitryssland samt till del i de länder som fortfarande tillhör Rysslands-sfären. Det intressanta är emellertid att vare sig Sovjetunionen eller Ryssland visat något intresse att expandera geografiskt.

Sovjet kollapsade egentligen inte. Det blev ju en tämligen odramatisk upplösning.
Citera
2022-05-17, 21:23
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Jo, tolkningen av Natos åtaganden kan förändras radikalt om Trump vinner.

https://www.bu.edu/pardeeschool/2018/07/16/33976/

Om du läser artikeln först så kan vi diskutera sedan!

Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Donald Trump hotade med att USA skulle lämna NATO. Fakta. Trump är ingen vän av NATO.
Trump kan inte få USA att lämna NATO, det finns något som heter demokrati i USA tillskillnad från Ryssland.

Ska Trump lyckas med det så kommer han behöva ett betydande stöd från sina republikaner, vilket jag finner extremt osannolikt.
Citera
2022-05-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det hela bygger ju på att det tillsätts en trogen regim och att landet i stort går att hålla i schack. Det gick i Ungern och det gick i Tjeckoslovakien. Det är ju även så situationen är i Vitryssland samt till del i de länder som fortfarande tillhör Rysslands-sfären. Det intressanta är emellertid att vare sig Sovjetunionen eller Ryssland visat något intresse att expandera geografiskt.

Sovjet kollapsade egentligen inte. Det blev ju en tämligen odramatisk upplösning.

Ja Kreml trodde kanske att det fortfarande är 1968 men tiden går framåt och saker förändras allt fungerar inte som förr, Ukraina fick lida under kremls ok i årtionden och vägrar klokt nog att göra det igen.
Citera
2022-05-17, 22:00
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Självfallet ska vi gå med. Detta är någonting politikerna bör tvinga igenom utan folkligt inflytande. Vi vill inte att rySSland genom sitt påverkansarbete och alternativmedia lurar de mindre intelligenta bland oss, de som inte kan förstå hur viktigt det är att ringa in och krossa mongol-oket i Öst.

Slava Ukraini!

LOL, du låter som mig själv i yngre dar, naiv och fullt upp med det mesta,,
DN till frukost, Aftonbladet till lunch och sen lite Aktuellt innan sportsändningen på kvällen.
Ett par år senare vaknade jag upp, även om det tog ett år innan det fullt sjönk in att jag hade haft kraftigt fel. Fröt till uppvaknadet hade med tillfälligheter att göra och det där snacket om intelligens alternativmedia bör du vara lite ödmjuk med, världen är inte så svart eller vit som du verkar tro.

Jaja, troligen blir vi medlemmar i slutändan, mer dåligt än bra.
Senast redigerad av Think-Twice 2022-05-17 kl. 22:04.
Citera
2022-05-17, 22:09
Medlem
Här är Turkiets krav för att släppa in Sverige och Finland:

Tre turkiska tjänstemän som ville vara anonyma talade med Bloomberg om att Sverige och Finland går med i Nato. De namngav villkoren för vilka Ankara kommer att gå med på skandinavernas inträde i alliansen.

Villkoren för den turkiska sidan är följande:

Förklaring av Sverige och Finland av Kurdistans arbetarparti och dess derivator som terroristorganisationer;
Godkännande av ett nytt paket med inköp av F-16-stridsflygplan;
Återinträde i F-35 jaktplan;
häva vapenembargot;
Avlägsnande av sanktioner från luftvärnssystemet S-400.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in