2022-05-17, 18:57
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Fattar inte, har vi gått med nu eller vad händer?
Vi kommer att lämna in en ansökan imorgon (tillsammans med Finland). När vi blir medlemmar avgörs inte av Sverige.
Citera
2022-05-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Inget är förutsägbart med Trump...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EaPyoK/wallstrom-gar-sverige-med-i-nato-kan-trump-valjas-i-usa
Han skulle kanske eventuellt kunna ta USA ur Nato, om ens det. Då skulle Nato ha 31 medlemmar istället för 32. Men han skulle verkligen inte kunna stänga ner Nato.
Citera
2022-05-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Nej, Trump kan inte stänga ner NATO.

Jo, tolkningen av Natos åtaganden kan förändras radikalt om Trump vinner.

https://www.bu.edu/pardeeschool/2018/07/16/33976/

Om du läser artikeln först så kan vi diskutera sedan!
Citera
2022-05-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Han skulle kanske eventuellt kunna ta USA ur Nato, om ens det. Då skulle Nato ha 31 medlemmar istället för 32. Men han skulle verkligen inte kunna stänga ner Nato.

Trump gjorde allt för att splittra Europa
inklusive NATO för sitt 'America first'

NATO motståndare och Trump
kämpar för gemensam sak.
Citera
2022-05-17, 19:16
Medlem
USA bygger upp sin krigskapacitet genom NATO inför deras kommande krig med Kina.
Citera
2022-05-17, 19:27
Medlem
"Trump does not believe in NATO, he has even sought to divide it"

https://www.institutmontaigne.org/en/blog/trump-does-not-believe-nato-he-has-even-sought-divide-it

Trump 2.0 är nog ett större problem än Putin 1.0 iaf när det gäller NATO
Citera
2022-05-17, 19:36
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det är väl planen med snabbspåret? Inte en full ratificering, men att påbörja den redan på toppmötet

Ratifikationerna kommer efter inbjudan.

Vi signalerar att vi vill med, formellt kan man inte ansöka.

Därefter sker en granskning av om vi uppfyller kraven. Det kan enligt Stoltenberg göras mycket fort, men tveksamt om det kan ske redan på toppmötet, kanske.

Natos sekretariat lär avrapportera sin bedömning av detta till medlemsländerna som därefter, om de är eniga, kan bjuda in oss som medlemmar.

Jag tror inte riktigt på att vi skulle kunna få ihop allt det där på toppmötet, även om man kanske hoppats på det. Skulle tro de flesta länders regeringar behöver konsultera sina parlament innan man kan göra en sådan sak som att ställa sig bakom en inbjudan och för det behöver man nog veta Natosekretariatets bedömning av om vi uppfyller kriterierna. Det lär nog vara på det viset i vart fall i något eller några länder där exekutiven inte helt äger utrikes- och försvarspolitiken. Jag hoppas jag har fel och att det kan gå så fort att vi får inbjudan beslutad redan vid junimötet. Annars får man försöka få ihop ett extra Natotoppmöte, kanske i slutet av sommaren?

Först därefter, efter inbjudan, kommer ratifikationsprocessen. Här är det i de allra flesta medlemsländer (alla?) parlamenten som skall ratificera anslutningsprotokollen. Vi är medlemmar först när ALLA länder ratificerat och skickat sin ratifikation till USA. Det kan ta ett tag innan alla ratificerat. Ingen, kategoriskt ingen, har talat om någon ratifikation vid toppmötet. Det är helt ogörligt.
Citera
2022-05-17, 19:47
Medlem
wwrs avatar
Ett fruktansvärt plåtschabrak på 257 meter redan på väg till Stockholm. Får inte plats i hamnen. Putin kan inte missa.
Citat:
US assault ship on way to Stockholm to ensure ‘security and stability’
American warship USS Kearsarge is en route to Stockholm to "work with Allies and partners in ensuring security & stability in the region", according to the US Navy.
https://www.thelocal.se/20220517/us-assault-ship-on-way-to-stockholm-to-ensure-security-and-stability/
Senast redigerad av wwr 2022-05-17 kl. 19:52.
Citera
2022-05-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
USA bygger upp sin krigskapacitet genom NATO inför deras kommande krig med Kina.

Varje gång jag läser det eviga tjatet om krig mellan USA och Kina försöker jag fråga hur ett sådant krig ser ut men får noll svar.

Antagligen för att de som påstår det inte riktigt har tänkt igenom saker utan bara skriker ut sig något.
Citera
2022-05-17, 20:08
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ratifikationerna kommer efter inbjudan.

Vi signalerar att vi vill med, formellt kan man inte ansöka.

Därefter sker en granskning av om vi uppfyller kraven. Det kan enligt Stoltenberg göras mycket fort, men tveksamt om det kan ske redan på toppmötet, kanske.

Natos sekretariat lär avrapportera sin bedömning av detta till medlemsländerna som därefter, om de är eniga, kan bjuda in oss som medlemmar.

Jag tror inte riktigt på att vi skulle kunna få ihop allt det där på toppmötet, även om man kanske hoppats på det. Skulle tro de flesta länders regeringar behöver konsultera sina parlament innan man kan göra en sådan sak som att ställa sig bakom en inbjudan och för det behöver man nog veta Natosekretariatets bedömning av om vi uppfyller kriterierna. Det lär nog vara på det viset i vart fall i något eller några länder där exekutiven inte helt äger utrikes- och försvarspolitiken. Jag hoppas jag har fel och att det kan gå så fort att vi får inbjudan beslutad redan vid junimötet. Annars får man försöka få ihop ett extra Natotoppmöte, kanske i slutet av sommaren?

Först därefter, efter inbjudan, kommer ratifikationsprocessen. Här är det i de allra flesta medlemsländer (alla?) parlamenten som skall ratificera anslutningsprotokollen. Vi är medlemmar först när ALLA länder ratificerat och skickat sin ratifikation till USA. Det kan ta ett tag innan alla ratificerat. Ingen, kategoriskt ingen, har talat om någon ratifikation vid toppmötet. Det är helt ogörligt.

Tack för klargörandet, jag hade missförstått snabbspåret lite. Vi får väl se vad som händer nu när allt verkar så osäkert.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-17 kl. 20:12.
Citera
2022-05-17, 20:12
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
"Trump does not believe in NATO, he has even sought to divide it"

https://www.institutmontaigne.org/en/blog/trump-does-not-believe-nato-he-has-even-sought-divide-it

Trump 2.0 är nog ett större problem än Putin 1.0 iaf när det gäller NATO

2024, bara månder efter att Sverige med stora uppoffringar lyckats göra Erdogan nöjd och blivit fullvärdig NATO medlem, vinner Trump valet, och USA lämnar NATO. Doh!!
Senast redigerad av doncroce 2022-05-17 kl. 20:14.
Citera
2022-05-17, 20:28
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Tack för klargörandet, jag hade missförstått snabbspåret lite. Vi får väl se vad som händer nu när allt verkar så osäkert.

Snabbspåret tror jag är en tänkt påskyndad ratifikationsprocess (några månader och inte ett eller flera år) och att vi slipper de steg som inte finns i Natofördraget men som har tillämpats vid i vart fall de senaste utvidgningarna, Intensified Dialoge och Membership Action Plan. Det där är steg man tar och kontrollstationer för att bedöma om man uppfyller diverse medlemskrav men också organisatorisk och teknisk integration. Vi uppfyller redan i princip allt tekniskt vad gäller s.k. Natostandard och är organisatoriskt redan väldigt integrerade i Natostrukturen. Vi kommer (förhoppningsvis) kunna skippa det där eller gå igenom det mer som en formalitet. Det där har ju tagit flera år för andra länder innan en inbjudan varit aktuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in