Citat:
Ursprungligen postat av
doncroce
Det är väl planen med snabbspåret? Inte en full ratificering, men att påbörja den redan på toppmötet
Ratifikationerna kommer efter inbjudan.
Vi signalerar att vi vill med, formellt kan man inte ansöka.
Därefter sker en granskning av om vi uppfyller kraven. Det kan enligt Stoltenberg göras mycket fort, men tveksamt om det kan ske redan på toppmötet, kanske.
Natos sekretariat lär avrapportera sin bedömning av detta till medlemsländerna som därefter, om de är eniga, kan bjuda in oss som medlemmar.
Jag tror inte riktigt på att vi skulle kunna få ihop allt det där på toppmötet, även om man kanske hoppats på det. Skulle tro de flesta länders regeringar behöver konsultera sina parlament innan man kan göra en sådan sak som att ställa sig bakom en inbjudan och för det behöver man nog veta Natosekretariatets bedömning av om vi uppfyller kriterierna. Det lär nog vara på det viset i vart fall i något eller några länder där exekutiven inte helt äger utrikes- och försvarspolitiken. Jag hoppas jag har fel och att det kan gå så fort att vi får inbjudan beslutad redan vid junimötet. Annars får man försöka få ihop ett extra Natotoppmöte, kanske i slutet av sommaren?
Först därefter, efter inbjudan, kommer ratifikationsprocessen. Här är det i de allra flesta medlemsländer (alla?) parlamenten som skall ratificera anslutningsprotokollen. Vi är medlemmar först när ALLA länder ratificerat och skickat sin ratifikation till USA. Det kan ta ett tag innan alla ratificerat. Ingen, kategoriskt ingen, har talat om någon ratifikation vid toppmötet. Det är helt ogörligt.