2022-05-17, 15:07
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Glad norrlänning här som funderar på att skaffa en lägenhet i det goda Götet! Jag undrar över lite verklig statistik på ettor och tvåor i centrum/Linnéstaden. Någon hade postat väldigt bra statistik på treor, och undrar om nån sitter på info om mindre lgh?
Det jag söker är alltså ”gick till en person med xxxx ködagar på Boplats”
Citera
2022-05-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
ca 8 år på boplats och får fan ingenting vettigt än. Får knappt 1or i majorna kommer typ 2-4 plats :/ HUR FAN SKALL MAN GÖRA FÖR ATT FÅ EN BOSTAD I SVERIGE.

Utomlands kan man välja och vräka även i centrum men i sverige neeeeeeej. Där måste man vänta 20 år för en bostad. Hur gör man i stockholm ens?

Det spelar inte så stor roll att du väntar, utan snarare så att det som avgör om du får attraktiva bostäder är om du anmälde dig när kön startade, runt 2004 någon gång. Har du inte gjort det så kan du glömma de mest attraktiva bostäderna. Och för de "normala bostäderna" så kanske du har en chans efter 20 år. Kanske.
Citera
2022-05-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Glad norrlänning här som funderar på att skaffa en lägenhet i det goda Götet! Jag undrar över lite verklig statistik på ettor och tvåor i centrum/Linnéstaden. Någon hade postat väldigt bra statistik på treor, och undrar om nån sitter på info om mindre lgh?

Det är ungefär samma. Kanske 100 dagar mindre.
Citera
2022-05-17, 17:37
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är ungefär samma. Kanske 100 dagar mindre.
Skulle du kunna visa statistik på detta att det i snitt skiljer ca 100 dagar? För i så fall stämmer inte boplats egen genomsnittstid alls. Vilket känns märkligt?
Någon väldigt matematiskt duktig person skulle säkert kunna räkna ut, men vore guld om någon hade faktiska ködagar.
Citera
2022-05-17, 18:20
Medlem
Citat:
Skulle du kunna visa statistik på detta att det i snitt skiljer ca 100 dagar? För i så fall stämmer inte boplats egen genomsnittstid alls. Vilket känns märkligt?
Någon väldigt matematiskt duktig person skulle säkert kunna räkna ut, men vore guld om någon hade faktiska ködagar.

Det är ganska svårt att göra vettig statistisk analys när dataunderlaget är såpass litet. Det är en anekdotisk uppskattning. Du hittar inte lägenheter i linne för under 12 år.
Citera
2022-05-17, 18:40
Medlem
Citat:

Sen är boplats siffror ganska värdelösa för Linnéstaden då de klumpar ihop det med Majorna, där kötiden är mycket mindre.
Citera
2022-05-18, 00:49
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är ganska svårt att göra vettig statistisk analys när dataunderlaget är såpass litet. Det är en anekdotisk uppskattning. Du hittar inte lägenheter i linne för under 12 år.
Fast i statistiken visades från 9,5 års kö ca och uppåt på 3or. Då är ju 12 år inte ”kanske 100 dagar mindre”.
Du har ingen exakt aning va?
Citera
2022-05-18, 08:08
Medlem
Citat:
Fast i statistiken visades från 9,5 års kö ca och uppåt på 3or. Då är ju 12 år inte ”kanske 100 dagar mindre”.
Du har ingen exakt aning va?

Pratar du om ”boplats i siffror”? Återigen. Linnéstaden klumpas ihop med Majorna där kötiden är mycket lägre. Den statistiken kan du inte göra så mycket med.

Prova att söka bostäder istället för att tjafsa med en göteborgare som bott här hela sitt liv och kan bostadsmarknaden här. Förstår inte varför du tror att jag ska ljuga för dig.

11-12 år börjar lägenheterna i Linnéstaden på.
Citera
2022-05-18, 10:11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hur lång tid det i verkligheten tar är omöjligt att svara på. Du kan ju även direkt kontakta privata mindre värdar som inte tillämpar boplats. Men det kan ta sin tid att få en lägenhet i de områdena. Nyproduktion brukar ju gå fortare.
Citera
2022-05-18, 11:58
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Jag undrar över lite verklig statistik på ettor och tvåor i centrum/Linnéstaden.

Om du ska till dessa centrala fastigheter uthyres de flesta via privata hyresvärdar.

Kolla på HomeQ, där hyr de ut.

Det har varit ett stort skriveri om att flera privata hyresvärdar gått från boplats pga krav och villkor i uthyrningsprocessen. Finns mer att studera om du vill
Citera
2022-05-19, 00:02
Medlem
Adelaides avatar
Vet flera som fått lägenhet i Kortedala relativt enkelt med bara ett par/tre år i kön. Inget område man drömmer om att bo i direkt, men 15 min från centrum är det ju ändå.
Citera
2022-05-19, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vet flera som fått lägenhet i Kortedala relativt enkelt med bara ett par/tre år i kön. Inget område man drömmer om att bo i direkt, men 15 min från centrum är det ju ändå.

Och från Biskopsgården är det ännu närmare centrum.

I Göteborg så är det inte bara närhet till centurm som avgör, utan även klientelet som bör på områdena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in