2022-05-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Visst kanske inte i någon stor utsträckning men alla bäckar små.

Alla bäckar små är bara ett ordspråk.

Jag dricker oftast 2.8or, det är nog det godaste drycken enligt mig.
Citera
2022-05-17, 09:39
Moderator
Humbugs avatar
Det är yrsla man vill åt. Försökte supa mig full på lättöl i min ungdom när starkare varor trytte och blandade till och med i alvedon då det gick något rykte om att det skulle höja effekten, men det var totalt verkningslöst och jag har inte druckit en droppe lättöl sedan dess.
Citera
2022-05-17, 09:41
Medlem
Skurhinkens avatar
Folköl är tamigfan livets dryck. Mycket godare än starköl.
Citera
2022-05-17, 09:42
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Alla bäckar små är bara ett ordspråk.

Jag dricker oftast 2.8or, det är nog det godaste drycken enligt mig.

Med ordspråket menar man t.ex. att även om du bara dricker en 2.8 per dag så blir det tärande för kroppen i längden.

Sen får man ju tänka på alla andra små ohälsosamma rutiner man har. Visst man kanske inte dricker en 2.8a varje dag men gör man det ibland, röker nån cigg ibland, snusar. osv osv. Ja då har man inte ens så hälsosam livsstil helt plötsligt. "För man gör mycket lite".
Citera
2022-05-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Med ordspråket menar man t.ex. att även om du bara dricker en 2.8 per dag så blir det tärande för kroppen i längden.

Sen får man ju tänka på alla andra små ohälsosamma rutiner man har. Visst man kanske inte dricker en 2.8a varje dag men gör man det ibland, röker nån cigg ibland, snusar. osv osv. Ja då har man inte ens så hälsosam livsstil helt plötsligt. "För man gör mycket lite".

Jo men det betyder inte att det är så. Att det lilla gör någon skillnad.
Det är bara ett ordspråk som används för tröst för att ge folk hopp om att även småsaker kan göra skillnad, t ex att spara väldigt lite pengar varje månad eller att göra en armhävning i veckan.
Det gör i praktiken ingen skillnad.
Citera
2022-05-17, 09:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har testat 10-15 olika alkoholfria öl och tycker inte nån kommer i närheten av tex Pripps vanliga lättöl. I min mun smakar inte alkoholfri öl öl utan syntetiskt och konstigt. Det är en dryck som försöker efterlikna öl utan att vara öl. Lite som att lightläsk försöker efterlikna vanlig läsk.

Men det finns såklart de som tycker annorlunda.

Visst är det så med vissa alkoholfria öl.
Exempelvis Carlsberg Alcohol Free, Mariestads Alkoholfri och Mikkeller Weird Weather Alcohol Free IPA smakar inte bra alls enligt min mening. Men det finns också sådana som Brooklyn Special Effects vilket jag menar är ett riktigt bra alkoholfritt öl.

Pripps dricker jag inte över huvud taget då jag tycker att det är ett riktigt dåligt öl som smakar direkt illa oavsett alkoholstyrka.

Men vad man tycker om är ju individuellt.
Citera
2022-05-17, 10:45
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Varför köper du inte alkoholfritt då?
Alkohol är en smakbärare. Alkoholfri öl är sällan särskilt god tycker jag.
Citera
2022-05-17, 12:36
Medlem
BigFatCones avatar
För att det är gott med bärs och alkoholen är främst en smakbärare?
Citera
2022-05-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Alkohol är en del av smaken. 2,8% smakar bättre än 0,0%.
Instämmer. Alkoholfri öl smakar elefant-stjärt. Lättöl smakar konstigt, och en Pripps blå 2.8 smakar ofta bäst - tycker jag. 3.5a smakar på ett annat sätt, mer bitsk, och tar över smakupplevelsen från vad annat man har den till. Gillar 2.8 till sommarens traditionella maträtter, med sill, potatis, lök m.m. Perfekt lagom beska, kärvhet och friskhet.

Är det däremot kröka-kväll, där man tar några glas, då kör jag hellre 3.5a. Då är ju drickandet det centrala, och allt man intar omkring - chilinötter, chips, ölkorv osv - ska passa till ölen, eller vad man nu dricker. Inte tvärtom, att ölen ska passa till maten.
Citera
2022-05-17, 13:34
Medlem
Mikibus avatar
Så allt handlar om att bli full? 18-års gräns på forat här, är du medveten om det?
Citera
2022-05-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Man blir ju inte full på 2,8 så då kan man lika gärna köpa alkoholfritt o vill man bli full köper man starkare kanske 4-5 och upp så varför köpa lätt och folköl?

För att det är gott med öl
Citera
2022-05-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
Efter 42 år som öldrickare med alkohol övergick jag till alkoholfri Heineken, 10/10 blir mitt betyg på den ölen.

Började du dricka samma år som du föddes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in