2022-05-17, 08:31
ibland vill ju man enbart dricka för att njuta av smaken. Att bli full är ju inte direkt det viktiga . Blir sällan full numera , det var ”viktigt” när man var typ 20.
Citera
2022-05-17, 09:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kan det verkligen vara tre-fyra gånger så dyrt? Jag tror att priserna på alkoholfri öl trissas upp pga någon slags hälsotrend där alkohol utmålas som farligt.

Vid produktion av alkoholfri öl är det vanligtvis starköl som avalkoholiseras i vakuum och sedan smakbalanserats. Den typ av anläggning som behövs för att göra det kostar vanligen mer än vad de flesta av Sveriges bryggerier har lagt på hela sin verksamhet.

Lättöl är "vanlig" öl utblandad med kolsyrat vatten till rätt alkoholstyrka uppnåtts. Det kostar en bråkdel att göra och kräver ingen annan utrustning än den bryggerierna redan har.

Edit:
Till det kommer att den typ av alkoholfri öl vi har idag och produceras av hantverksbryggerierna inte är samma typ av öl som vanlig lättöl brukar vara. Den har betydligt dyrare råvaror och produktionskostnad per enhet. Den görs oftast i mindre volymer, vilket i sig påverkar produktionskostnaderna extremt mycket. Ofta till en kostnad som ligger på flera hundra eller tusen procent över kostnaderna för att göra vanligt lättöl.
Senast redigerad av Allaballawalla 2022-05-17 kl. 09:16.
Citera
2022-05-17, 09:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vid produktion av alkoholfri öl är det vanligtvis starköl som avalkoholiseras i vakuum och sedan smakbalanserats. Den typ av anläggning som behövs för att göra det kostar vanligen mer än vad de flesta av Sveriges bryggerier har lagt på hela sin verksamhet.

Lättöl är "vanlig" öl utblandad med kolsyrat vatten till rätt alkoholstyrka uppnåtts. Det kostar en bråkdel att göra och kräver ingen annan utrustning än den bryggerierna redan har.

Intressant! Tack för info. Då är det inte så konstigt att alkoholfri bärs är dyrare. Men enligt mig är det ändå konstigt att folk köper skiten när lättöl är mycket billigare och mycket godare. Jag kan möjligtvis förstå det om du är nykter alkis.
Citera
2022-05-17, 09:18
Medlem
AngieDs avatar
Det mycket billigare med lättöl än alkoholfritt, folk är ekonomiska.
Citera
2022-05-17, 09:19
Medlem
styckets avatar
Desto starkare alkohol halt desto mer känner man. Vill jag bara ha en liten buzz funkar folkisar fin-fint då man inte har någon tolerans eftersom man inte dricker så ofta.
Citera
2022-05-17, 09:19
Medlem
styckets avatar
Citat:
Intressant! Tack för info. Då är det inte så konstigt att alkoholfri bärs är dyrare. Men enligt mig är det ändå konstigt att folk köper skiten när lättöl är mycket billigare och mycket godare. Jag kan möjligtvis förstå det om du är nykter alkis.

Det handlar om att alkohol är inflammatoriskt och därmed ohälsosamt oså
Citera
2022-05-17, 09:21
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Jag har fått till mig att alkohol och akoholfritt smakar likadant. Själv dricker jag bara med en hyffsad hög alkoholhalt så jag har ingen erfarenhet.

"Jag har fått till mig"

Känner du skillnad på 4%, 7% och 10% öl, Smakmässigt?
Citera
2022-05-17, 09:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Du har nog rätt i att många skulle kunna dricka lättöl istället, men lättöl är ofta ganska låg i smakintensitet och inte allt för sällan direkt blaskig.

Alkolfri öl av bättre kvalitet är betydligt mer smakrik och framtagen för just smakens skull och inte bara för törsten.

Sedan kommer alla som slutat att acceptera halvmesyrer och inte menar att nästan är nog. Ska det inte drickas alkohol så vill många hellre ha något som är definierat som alkoholfritt och inte något som inte är det.
Citera
2022-05-17, 09:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Det handlar om att alkohol är inflammatoriskt och därmed ohälsosamt oså

Du ska vara bra nojig om du tror att nån lättöl då och då skulle ha påverkan på din hälsa.
Citera
2022-05-17, 09:30
Medlem
styckets avatar
Citat:
Du ska vara bra nojig om du tror att nån lättöl då och då skulle ha påverkan på din hälsa.
Visst kanske inte i någon stor utsträckning men alla bäckar små.
Citera
2022-05-17, 09:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du har nog rätt i att många skulle kunna dricka lättöl istället, men lättöl är ofta ganska låg i smakintensitet och inte allt för sällan direkt blaskig.

Alkolfri öl av bättre kvalitet är betydligt mer smakrik och framtagen för just smakens skull och inte bara för törsten.

Sedan kommer alla som slutat att acceptera halvmesyrer och inte menar att nästan är nog. Ska det inte drickas alkohol så vill många hellre ha något som är definierat som alkoholfritt och inte något som inte är det.

Jag har testat 10-15 olika alkoholfria öl och tycker inte nån kommer i närheten av tex Pripps vanliga lättöl. I min mun smakar inte alkoholfri öl öl utan syntetiskt och konstigt. Det är en dryck som försöker efterlikna öl utan att vara öl. Lite som att lightläsk försöker efterlikna vanlig läsk.

Men det finns såklart de som tycker annorlunda.
Citera
2022-05-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Man blir ju inte full på 2,8 så då kan man lika gärna köpa alkoholfritt o vill man bli full köper man starkare kanske 4-5 och upp så varför köpa lätt och folköl?

Det går ju absolut att bli berusad på folköl.
1,5% lägre alkoholhalt är ingen magisk gräns som plötsligt gör att man inte blir påverkad.
Ett 6-pack 3,5or motsvarar 4 starköl i alkoholmängd.

Sen kan det ju vara smidigt att slippa gå till Systembolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in