2022-05-16, 23:46
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Tycker du kansle ska skriva till din bank för att be om en förklaring. Antingen svamlar du eller så har du hittat ett stort hål i säkerheten. Kanske aftonbladet eller någon vore intresseradade, eller integritetsmyndigheterna.
Citera
2022-05-16, 23:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det är det som kallas kakor. Och det är därför EU tvingar alla att upplysa om dem. För att de spårar och sparar info om vad du gör.
Det är en annan fråga. Hur en sajt om båtmotorer kan lägga kakor som gör att annonser dyker upp på andra sajter förstår jag inte.

Men i detta fall förekommer definitivt så exakta, uppdaterade uppgifter som personens totala innehav i en storbank fram i annonser att sidan i storbanken måste ha lästs, om inte banken har sålt infon, men det tror jag inte.
Citera
2022-05-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag lät grannen låna min dator (han är åldrig) för att beställa en packning till hans utombordare.
Fick reklam om utombordsmotorer ett bra tag efter detta. Det var Chrome. Ingen googlesökning gjordes.
Och? Trackers och cookies till höger och vänster oavsett var på internet man befinner sig så självklart fiskas all tillgänglig information upp.
Citera
2022-05-16, 23:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Tycker du kansle ska skriva till din bank för att be om en förklaring. Antingen svamlar du eller så har du hittat ett stort hål i säkerheten. Kanske aftonbladet eller någon vore intresseradade, eller integritetsmyndigheterna.
Men problemet är Chrome. Det är Google som borde svara. Chrome har tillgång till den avkrypterade informationen. Få se om jag frågar banken också. Senaste PM har de inte svarat på ännu. Allt faller i Sverige nu.

Det går inte att surfa fram säker info om vad Chrome skördar. Jag har just försökt.
Citera
2022-05-16, 23:54
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Hur känner Internetannonsörer till bankkunders saldo?

Det gör dom inte. Annonsörer har ingen aning om hur mycket pengar du har på ditt bankkonto.

Men... AI och algoritmer är verkliga. Google samt andra aktörer kan räkna ut om du har tillgångar eller ej och kartlägga dig på ett grövre plan om ungefär hur mycket pengar det kan röra sig om men det har absolut ingen koppling till ditt bankkonto utan kopplingen görs på ditt beteendemönster på nätet blandat med fakta om vad du har för jobb, hur du bor, om du har bil, båt, vad och var du äter, vad och var du handlar, civilstånd, vilka du umgås med osv. De här sakerna känner Google till om du använder deras tjänster.
Citera
2022-05-16, 23:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Det gör dom inte. Annonsörer har ingen aning om hur mycket pengar du har på ditt bankkonto.

Men... AI och algoritmer är verkliga. Google samt andra aktörer kan räkna ut om du har tillgångar eller ej och kartlägga dig på ett grövre plan om ungefär hur mycket pengar det kan röra sig om men det har absolut ingen koppling till ditt bankkonto utan kopplingen görs på ditt beteendemönster på nätet blandat med fakta om vad du har för jobb, hur du bor, om du har bil, båt, vad och var du äter, vad du handlar, civilstånd osv. De här sakerna känner Google till om du använder deras tjänster.
Jag får hänvisa till tidigare svar. Den här uppgiften går inte att ta fram genom annan surfning.
Citera
2022-05-16, 23:58
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag får hänvisa till tidigare svar. Den här uppgiften går inte att ta fram genom annan surfning.

Och här menar jag att du har fel. Det är helt omöjligt att en annonsör vet hur mycket du har på banken, på kronan dessutom, skrev du tidigare. Omöjligt. Du har bara fått för dig nånting.

Du vill inte gå in exakt på hur du har fått detta intryck skrev du också ordagrant, nä för du kan inte bevisa något som inte existerar.
Senast redigerad av PC-Dator 2022-05-17 kl. 00:00.
Citera
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Bäst att börja med att säga att detta absolut inte är en personlig fråga så min egen ekonomi eller situation vill jag inte blanda in i tråden. Men ...

Jag är övertygad om att det finns riktad Internetannonsering som baseras på att annonsören vet ganska exakt vilket "totalsaldo" en person har på sitt konto. Jag gissar att det är Google ads. Det baseras på saldot i någon av storbankerna, inte på totalsaldot personen har från olika banker.

Hur har informationen om personens saldo i storbanken nått Internetannonsören?

Jag vill alltså inte gå in på exakt hur jag fått detta intryck men jag är övertygad om att detta är fallet och har varit så ganska länge. Uppgifterna är färska.
Bankerna läcker info.

Brukar bara få säljsamtal från ockerföretag de månader jag handlar för över 15-20k på kreditkortet. Detta utan att jag ens ’kollar’ saldot.

Hur mycket kredit du nyttjar syns även på diverse kreditupplysningar, de kan också läcka.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är det som kallas kakor. Och det är därför EU tvingar alla att upplysa om dem. För att de spårar och sparar info om vad du gör.

Kakor avstängda i alla mina system sedan kakor uppfanns. Så det är inte kakorna.
Citera
2022-05-16, 23:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Och? Trackers och cookies till höger och vänster oavsett var på internet man befinner sig så självklart fiskas all tillgänglig information upp.

Javisst.
Citera
2022-05-17, 00:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Och här menar jag att du har fel. Det är helt omöjligt att en annonsör vet hur mycket du har på banken, på kronan dessutom, skrev du tidigare. Omöjligt. Du har bara fått för dig nånting.
Nu hittas det på information. Det handlar inte om "på kronan". Det handlar om så exakt och uppdaterad information att den måste komma från Internetsidan.
Citera
2022-05-17, 00:00
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Gällande båtmotorerna är det inte båthandlarens eget annonsverktyg. De lägger en liten spårare/kaka i din webbläsare som sedan berättar för annonsverktygen att vi vill att wwr ska se rwklam för våran sida, och betalar reklamplatsen för det. Det är ganska stora pengar globalt.

Gällande pengarna däremot är det lite andra regler som gäller. Om någonting spårar dina exakta summor är det något lurt på gång ich du har antingen fåt någon spyware, eller så har banken brustit i sin säkerhet.

Citat:
Det är en annan fråga. Hur en sajt om båtmotorer kan lägga kakor som gör att annonser dyker upp på andra sajter förstår jag inte.

Men i detta fall förekommer definitivt så exakta, uppdaterade uppgifter som personens totala innehav i en storbank fram i annonser att sidan i storbanken måste ha lästs, om inte banken har sålt infon, men det tror jag inte.

Citat:
Men problemet är Chrome. Det är Google som borde svara. Chrome har tillgång till den avkrypterade informationen. Få se om jag frågar banken också. Senaste PM har de inte svarat på ännu. Allt faller i Sverige nu.

Det går inte att surfa fram säker info om vad Chrome skördar. Jag har just försökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in