2022-05-16, 14:49
Moderator
Hjv9s avatar
Verkligen oväntat men ändå logiskt på ett sätt.

Länkar till Expressen som också hade intervju med Ravald: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/just-nu-hoppar-av-skidlandslaget/

Skulle också tro att både Dyvik och Moa Olsson kommer in i A-laget nu.
Citera
2022-05-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eksjo66
” Linn Svahn lämnar längdlandslaget”
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/k69wEL/linn-svahn-lamnar-landslaget-i-skidor-satsar-sjalv-mot-vm

Har dom senaste åren varit grupperingar i svenska damlandslaget, där bl.a Linn Svahn och Ebba Andersson varit lite utanför.
Dåligt av tjejerna och underbetyg till dom svenska ledarna.

Där kom förklaringen. Dyvik ersätter Svahn som har tackat nej till en A-lagsplats.

Då kan vi också dra slutsatsen att Moa Olsson också får en A-lagsplats. Därmed är A-lagstruppen på damsidan spikad. Det blir nog bra. Får se i morgon hur Team Bauhaus ser ut. Hoppas på Lindström och Hansson och gärna Rosenberg också men det är väl att hoppas på för mycket.
Citera
2022-05-16, 15:17
Medlem
Att det beror så värst mycket på rehabskäl tror jag inte, även om hon kommer behöva köra en del alternativ träning hela vägen in till nästa säsong (kanske för alltid?) så är hon ju igång på allvar med skidpassen igen. Jag tror främst att hon vill jobba tätare med Ravald i Östersund istället för att åka på läger, nu när han är heltidsanställd av skidskytteförbundet så antar jag att han är mer disponibel i den dagliga verksamheten även för Svahn.

Inget problem för henne själv, sen kan hon ju fortfarande träna med landslagsåkarna som bor i Östersund när dom inte är på läger, men det känns lite synd för landslaget ändå.

Ger ju iaf en liten krydda till damsprinten, om det ändå ska vara svenska mot svenska om segrarna kommer dom åtminstone från olika läger..
Citera
2022-05-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Hun sier hun har fått tilbud, ikke at hun har tatt imot det. Linn Svahn har også takket nei til landslagplass, så det er plass til en sprinter.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/linn-svahn-star-utanfor-landslaget-trakigt-besked

Klart att hon tackar ja. Dyvik drog bara in 6,250 CHF i prispengar förra säsongen vilket är ca. 62,500 kr. Tror inte hon har några lukrativa sponsoravtal heller. Ska hon dessutom försörja sin sambo så blir det väldigt knapert att leva på enbart prispengar.

Som jämföresle drog Sundling in ca. 727,000 kr i prispengar, Dahlqvist 712,000 kr och Hagström 215, 500 kr förra säsongen.
Citera
2022-05-16, 16:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Varför skall Dyvik försörja sin sambo?
Citera
2022-05-16, 17:44
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ska Linn svahn tävla för neutral flagg nu? Hur funkar det med Sveriges antal världscupplatser och eller Vm-platser?
Citera
2022-05-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ska Linn svahn tävla för neutral flagg nu? Hur funkar det med Sveriges antal världscupplatser och eller Vm-platser?

Nä. Det här handlar bara om träningsgrupper och påverkar inte tävlingarna.
Citera
2022-05-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Klart att hon tackar ja. Dyvik drog bara in 6,250 CHF i prispengar förra säsongen vilket är ca. 62,500 kr. Tror inte hon har några lukrativa sponsoravtal heller. Ska hon dessutom försörja sin sambo så blir det väldigt knapert att leva på enbart prispengar.

Som jämföresle drog Sundling in ca. 727,000 kr i prispengar, Dahlqvist 712,000 kr och Hagström 215, 500 kr förra säsongen.

Hun føler ihvert fall behov for å si at hun ikke har takket ja, da vil jeg si at det ikke akkurat er noen automatikk i det.

Johan Häggström har mistet landslagsplassen, og får heller ikke plass i b-laget.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/os-akaren-johan-haggstrom-petas-fran-landslaget
Citera
2022-05-16, 18:47
Medlem
Svahns pojkvän petad - så antar att topplocket gick för henne då. Dessutom passar nog träningsläger utomlands inte in i henens planering.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/x8BrVn/langdskidor-johan-haggstrom-petas-ur-landslaget
Citera
2022-05-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Svahns pojkvän petad - så antar att topplocket gick för henne då. Dessutom passar nog träningsläger utomlands inte in i henens planering.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/x8BrVn/langdskidor-johan-haggstrom-petas-ur-landslaget

Lite konstig petning kan jag tycka, gjorde det ändå ok på OS så åtminstone en team bauhausplats borde väl varit rimligt.
Stämmer det verkligen att Johan är Linns pojkvän?

Citat:
-Jag fick förklaringen att jag inte får en plats i a-landslaget och att de kommer satsa på att föryngra Team Bauhaus (b-landslaget).

Av det uttalandet att döma känns det som att Gisselman, Ersson, Danielsson och Leo tar klivet upp från team svenska spel till en team bauhausplats, vilket också gör det sannolikt att Anger får en sådan plats också.
Senast redigerad av abbe446 2022-05-16 kl. 20:15.
Citera
2022-05-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Lite konstig petning kan jag tycka, gjorde det ändå ok på OS så åtminstone en team bauhausplats borde väl varit rimligt.
Jag kan köpa petningen. Han fick lite gräddfil förra säsongen men fick inte till toppresultaten. Utvecklingslaget bör inte vara för 30+.
Citat:
Stämmer det verkligen att Johan är Linns pojkvän?
Var ju någon som skrev det i tråden och det såg ut så förra söndagen under Wings for Life.
Citera
2022-05-16, 22:22
Medlem
Diversifierats avatar
Ang Häggström så är det ju bara som sprinter han kan vara på tal.

Hans ranking i sprint har varit:
2019: 26
2020: 9
2021: 23
2022: 24

Blev 13e i OS där några norrmän saknades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in