2022-05-16, 16:33
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Då kan ju du som är doktor i fysik langa fram bevisen för tryck utan behållare. Berätta för vad gravitation är och producera bevis för det. Enkelt!

Gravitation är ganska enkelt att bevisa, håll upp en penna, släpp den och den faller till golvet. Samma kraft som drar pennan till golvet heller atmosfären på plats.
Citera
2022-05-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ja, jag ber dig om bevis för den påstådda runda jordens form och du ber mig att titta på himlen. Jag är ute efter bevis för den runda jordens form. Det är uppenbarligen svårt för dig.
Det är uppenbarligen väldigt svårt för dig att förstå bevisen som presenteras mitt framför näsan på dig. Du förstår uppenbarligen ingenting när du tittar på jorden, och nu vet jag att du inte förstår ett skit om du tittar på himlen heller.
Citera
2022-05-16, 16:44
Medlem
Citat:
... Visa oss nu i tråden vad gravitation är och hur den håller kvar atmosfären kring en snurrande boll i vakuum!

Du vill att vi ska visa att luft har en tyngd och att luft dras mot jorden? Mät tyngden på en tom lufttub, fyll den med komprimerad luft och väg den igen.

Vad vakuum och snurrande bollar har med det hela begriper jag inte. Och det gör ingen annan heller - allra minst du.
Citera
2022-05-16, 17:30
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag har bett dig visa mig ett exempel på ett vakuum som existerar bredvid en atmosfär. Du har inte visat mig ett sådant exempel. Du har berättat för mig att det fungerar så, bara. Jag måste lita på dig.

Läsförståelse verkar inte vara din starkaste gren.
Det är ingen som påstått att det finns vakuum ute i rymden. Lufttrycket minskar gradvis från jordens yta till vad som är nära vakuum i rymden. Läs meningen en gång till och tänk på uttrycket "nära Vakuum".

Tydligen har du fått för dig att "nära vakuum" kan suga åt sig lufttryck som är högre än detta nära vakuum.
Tidigare i tråden har det nämnts hur en trycksatt behållare, t ex en ballong, tappar sitt tryck om det finns ett hål i den. Det beror på att behållaren har ett övertryck i förhållande till det omgivande lufttrycket. Då strävar de olika trycken att utjämnas, till trycket i behållaren är samma som det omgivande trycket.
Det är nog bäst att du läser det stycket också minst en gång till. Gärna flera gånger tills du förstår vad jag skrivit.
Citera
2022-05-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hur menar du att hindret ändras? Är det horisonten som är hindret, eller vad? Och ser man mer eller mindre eller oförändrat av Turning Torso när man är tio meter upp?

Du glömde svara på om du vet vad trigonometri är.
När observatören ändrar sin position tio meter upp i skyliften då förändras hindrets egenskap och således också objektets. Du som har så hög svansföring i trigonometri borde ju förstå detta, eller ville du att jag skulle undervisa dig i trigonometri?
Citera
2022-05-16, 18:35
Medlem
Citat:
När observatören ändrar sin position tio meter upp i skyliften då förändras hindrets egenskap och således också objektets.

Vad är det för egenskap som förändras?
Citera
2022-05-16, 18:57
Medlem
Citat:
... anga fram bevisen för tryck utan behållare. ...

Atmosfären är beviset för "tryck utan behållare".

Finns det ett lufttryck? Ja.
Är atmosfären omsluten av en behållare? Nej det vet vi av många skäl, bland annat därför att trycket minskar med stigande höjd. I en trycksatt behållare är trycket konstant.

Citat:
... vad gravitation är och producera bevis för det...

Massor attraherar massor. Beviset i det här sammanhanget är att luft har en tyngd, luften påverkas av en nedåtriktad kraft som är proportionell mot luftens massa.

Vad du behöver göra för att bevisa gravitation är helt enkelt att väga luften, kolla riktningen på tyngden och om tyngden är proportionell mot massan.

Citat:
... Enkelt! ...

Ja faktiskt. Skitenkelt.
Citera
2022-05-16, 19:01
Medlem
Citat:
Vad hindrar dig att presentera bevisen för dina påstående?

Att påstå att grundläggande mekanik, såsom Newtons rörelselagar, bara är teoretiskt är ett löjligt påstående. Det finns få saker som är så väl undersökta som krafter och kroppars rörelse,

Citat:
Vad hindrar dig att presentera bevisen för dina påstående?

Bevis är presenterade i överflöd. Om och om igen.
Så nej, det är inget som hindrar mig att prestera bevis.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-16 kl. 19:04.
Citera
2022-05-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är uppenbarligen väldigt svårt för dig att förstå bevisen som presenteras mitt framför näsan på dig. Du förstår uppenbarligen ingenting när du tittar på jorden, och nu vet jag att du inte förstår ett skit om du tittar på himlen heller.
Det är inte bevis om jordens form att titta upp mot himlen varje formen ska fastställas det är liksom fokus åt fel håll. Du som hävdar att jorden är bevisad som sfärisk borde med lätthet kunna presentera bevis för detta, men det gör du aldrig.
Citera
2022-05-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du vill att vi ska visa att luft har en tyngd och att luft dras mot jorden? Mät tyngden på en tom lufttub, fyll den med komprimerad luft och väg den igen.
En effekt av något. Förklara inte varför, vilket du också vet.

Citat:
Vad vakuum och snurrande bollar har med det hela begriper jag inte. Och det gör ingen annan heller - allra minst du.
Du begriper mycket väl men du är tvungen att använda retorik i avsaknad av bevis.
Citera
2022-05-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Vad är det för egenskap som förändras?
Egenskap, eller förutsättning kanske är ett bättre ord. Observatörens höjd har förändrats.
Citera
2022-05-16, 19:08
Medlem
Citat:
Atmosfären är beviset för "tryck utan behållare".

Finns det ett lufttryck? Ja.
Är atmosfären omsluten av en behållare? Nej det vet vi av många skäl, bland annat därför att trycket minskar med stigande höjd. I en trycksatt behållare är trycket konstant.
Det fetade: Vänligen visa detta!

Citat:
Massor attraherar massor. Beviset i det här sammanhanget är att luft har en tyngd, luften påverkas av en nedåtriktad kraft som är proportionell mot luftens massa.
Det fetade: varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in