2022-05-16, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vad har ett tryck som blir lägre och lägre att göra med idén att ett tryck kan existera bredvid ett vakuum? Är det samma sak, tycker du? Bevisar du att ett tryck kan existera bredvid ett vakuum genom att visa på hur trycket blir lägre om jag åker högre upp?
Varför är du så fixerad vid totalt vakuum? Varför vill du att vi ska visa exempel på totalt vakuum? Det finns ju inte.
Citera
2022-05-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tänk tanken klart.

Trycket minskar ju högre upp du kommer. Okej?

Du fortsätter upp, trycket minskar.

Vad händer till slut med något som bara minskar?

Jag förstår idén bakom ditt resonemang. Precis som jag förstår idén att Turning Torso gömmer sig bakom en kurva.

Det jag vill att du gör, om du kan, är att presentera något exempel som åtminstone kan liknas vid att en atmosfär övergår från högt tryck hela vägen till ett nästintill perfekt vakuum. Kan du inte det, utan istället säger att "det är så det funkar!" - så kan jag antingen fortsatt vara skeptisk till idén, eller så kan jag godta din tro på något som en vetenskaplig sanning.
Citera
2022-05-16, 14:50
Medlem
Citat:
Jag förstår idén bakom ditt resonemang. Precis som jag förstår idén att Turning Torso gömmer sig bakom en kurva.

Det jag vill att du gör, om du kan, är att presentera något exempel som åtminstone kan liknas vid att en atmosfär övergår från högt tryck hela vägen till ett nästintill perfekt vakuum. Kan du inte det, utan istället säger att "det är så det funkar!" - så kan jag antingen fortsatt vara skeptisk till idén, eller så kan jag godta din tro på något som en vetenskaplig sanning.
Du kan läsa på om lufttrycket här:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/lufttryck/lufttryck-1.657

Hoppas det hjälper dig på traven.
Citera
2022-05-16, 14:50
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
En motfråga är inget exempel.

Det konstiga med det är att du inte tycks kunna visa mig ett exempel på när detta fenomen sker. Tryck bredvid ett vakuum. Varsågod.

F: Vad är lufttryck enligt den runda jordmodellen?

S: Det är luftens molekyler som pressar mot marken.

F: Varför trycker luftens molekyler mot marken?

S: För att gravitationskraften drar dessa mot sig.

F: Vad är trycket allra längst upp i luften där det luften tar slut?

S: näst intill 0. Det är någon enstaka molekyl som skulle kunna skapa ett tryck men utan någon molekyl som pressar mot jorden är det inget tryck.

Summa:

* Vacuum är ingen kraft.
* Ju högre upp du kommer desto mindre luftmolekyler kommer kunna skapa lufttryck.
* Tillslut existerar det inget lufttryck då det helt enkelt inte finns något luft att skapa ett tryck.
Citera
2022-05-16, 14:53
Medlem
Citat:
Vad har ett tryck som blir lägre och lägre att göra med idén att ett tryck kan existera bredvid ett vakuum? Är det samma sak, tycker du? Bevisar du att ett tryck kan existera bredvid ett vakuum genom att visa på hur trycket blir lägre om jag åker högre upp?
Ja faktiskt. Så länge trycket blir mindre och mindre kommer det så småningom att gå ut till ungefär noll, och det är vad vi kallar vakuum. Allt går gradvis. Vid havsnivån är det cirka 1 bar, på toppen av Mount Everest 0,33 bar. Går vi högre blir det gradvis mindre, 0,1. 0,5. 0,1. 0,01 etc. Vad är det som är så obegripligt med det? Jag förväntar mig att du accepterar att trycket blir mindre och mindre. I din värld, var tror du att trycket slutar, och vad händer där?
Citera
2022-05-16, 15:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Förstår du verkligen?

Du är med på att lufttrycket minskar med ökad höjd. Okej?

Om du kommer tillräckligt högt upp, har inte trycket minskat till nära noll då?

Här har du en graf över uppmätt lufttryck kontra altitud:

https://home.csulb.edu/~rodrigue/geog140/pressuregrams.gif

Tror du på denna graf?
Citera
2022-05-16, 15:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Förstår du verkligen?

Du är med på att lufttrycket minskar med ökad höjd. Okej?

Om du kommer tillräckligt högt upp, har inte trycket minskat till nära noll då?

Här har du en graf över uppmätt lufttryck kontra altitud:

https://home.csulb.edu/~rodrigue/geog140/pressuregrams.gif

Tror du på denna graf?
Trodde att trycket på toppen av Mt Everest var ca 0.5 bar, men det hade jag ju fel om. Ca 1/3 ska det ju vara. Inte konstigt att de som tar sig upp dit behöver syrgas.
Citera
2022-05-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Man jobbar inte med "bevis" inom naturvetenskap. I alla fall inte i betydelsen "proof" på engelska, utan snarare "evidence". Och att luften blir tunnare på hög höjd ligger helt i linje med en rund jord pga hur gravitation fungerar.
Du kan kalla det bevis eller evidens, jag skiter i vilket. Visa oss nu i tråden vad gravitation är och hur den håller kvar atmosfären kring en snurrande boll i vakuum!
Citera
2022-05-16, 16:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Trodde att trycket på toppen av Mt Everest var ca 0.5 bar, men det hade jag ju fel om. Ca 1/3 ska det ju vara. Inte konstigt att de som tar sig upp dit behöver syrgas.

Ja, verkligen tunn luft där uppe.

Men det vore intressant om dumma sillen kunde kommentera detta. Han har ju gått med på att trycket minskar med ökad höjd, så att ta steget och faktiskt ta till sig grafen borde inte vara så långt.

Citat:
[…]

Det jag vill att du gör, om du kan, är att presentera något exempel som åtminstone kan liknas vid att en atmosfär övergår från högt tryck hela vägen till ett nästintill perfekt vakuum. […]

Och då har han sitt efterfrågade exempel på atmosfär som gör över till ett vakuumliknande tillstånd.

Alternativet är att säga att grafen inte stämmer, och då är iaf jag intresserad av exakt var den är fel, och hur det är i stället.
Senast redigerad av Clay Allison 2022-05-16 kl. 16:36.
Citera
2022-05-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Menar du verkligen detta?? Är det faktiskt möjligt att du inte förstår varför de saker jag frågade om har med jordens form att göra ??
Ja, jag ber dig om bevis för den påstådda runda jordens form och du ber mig att titta på himlen. Jag är ute efter bevis för den runda jordens form. Det är uppenbarligen svårt för dig.
Citera
2022-05-16, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du kan kalla det bevis eller evidens, jag skiter i vilket. Visa oss nu i tråden vad gravitation är och hur den håller kvar atmosfären kring en snurrande boll i vakuum!
Vad är det för vakuum du pratar om?
Citera
2022-05-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Lol. Är det någon här som aldrig skulle bli godkänd i fysik eller något naturämne öht så är det ju du som ju bara är en obildbar religiös dåre.

Jordens gravitation håller kvar vår atmosfär. Vem som helst kan själv konstatera hur lufttrycket minskar med höjden, det känns ju i öronen redan när man åker bil i längre backar, men ffa när man flyger. Det är också det som är poängen med höghöjdsträning, att luften är tunnare, vilket kroppen svarar på med att öka antalet röda blodkroppar. Och det är därför bergsklättrarna på Mount Everest måste ha extra syre. Gaslagar mm som krävs för att räkna på hur luften tunnar ur med ökad höjd är också utomordentligt väl kända. OCH så har vi ju all erfarenhet från rymdfärder av rymdens vakuum.
Då kan ju du som är doktor i fysik langa fram bevisen för tryck utan behållare. Berätta för vad gravitation är och producera bevis för det. Enkelt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in